• Silverkatten06

    Skänka leksaker/kläder till barnhem?

    Nån som känner till en seriös organisation som samlar in leksaker och kläder och skickar dem till barnhem eller liknande?

    Jag vill helst inte att de ska säljas först för att omvandlas till pengar eftersom det knappt blir nåt kvar efter all administration...

  • Svar på tråden Skänka leksaker/kläder till barnhem?
  • Bempa

    Jag skänker till en kyrka, som i sin tur åker med lastbil över till ett barnhem varje år. Det finns säkert någon i ditt område som gör nåt liknande. Vet ingen direkt organisation eller så.

  • Silverkatten06

    Bempa - Är det en kyrka inom Svenska kyrkan eller en frikyrka? Man borde ju kunna ringa till deras växel och få kontakt med liknande projekt i närheten...

  • Bempa
    Silverkatten06 skrev 2009-12-07 17:01:03 följande:
    Bempa - Är det en kyrka inom Svenska kyrkan eller en frikyrka? Man borde ju kunna ringa till deras växel och få kontakt med liknande projekt i närheten...
    Egentligen är det inte kyrkan i sig, utan det är ett äldre par som drar lasset så att säga. Dock lämnar jag det vi kyrkan. Det är en frikyrka.
  • Silverkatten06

    OK, får ringa runt till de lokala kyrkorna, kanske...

  • Silverkatten06

    Men hur svårt kan det vara? Har pratat med svenska kyrkan, röda korset, men ingen vill ha kläderna/leksakerna, de vill ha pengar så att de kan köpa grejer lokalt...

    Bempa - Finns kyrkan du pratar om i Sthlms-området?

  • Argo
    Silverkatten06 skrev 2009-12-07 16:44:04 följande:
    Nån som känner till en seriös organisation som samlar in leksaker och kläder och skickar dem till barnhem eller liknande?Jag vill helst inte att de ska säljas först för att omvandlas till pengar eftersom det knappt blir nåt kvar efter all administration...
    Finns ju kyrkans loppisar som omvandlar sakerna till pengar som sedan går till diverse goda ändamål.

    Fredsgruppen inom Svenska Kyrkan i Fruängen håller i en sådan loppis. Kommer inte ihåg exakt vilka länder och barnhem de skänker til men har för mig att det är till Baltikum någonstans, till nåt land i Afrika och till barnhem i Thailand. Vi har lämnat dit en hel del grejer. Alltid gör det någon nytta.

    www.brannkyrka.org/fredsgruppen.htm

    www.brannkyrka.org/artiklar/bkb08dec_fredsgrupp.html
    "Loppisen i Vårfrukyrkans lokaler är navet i verksamheten. Här håller man öppet fyra dagar i veckan, helt med ideell bemanning. Husgeråd, böcker, kanske ett par skridskor, en tavla eller spegel ? här görs nya fynd varje vecka. I år har loppisen gett ungefär 70 000 kronor i intäkter. Till det kommer ungefär 27000 kronor från höstens basar i Brännkyrka församlingshus. Dessa medel räcker långt i de hjälpprojekt gruppen stödjer, bland annat barnhem för gatubarn i Rumänien, Thailand och Kenya, fadderbarn på Västbanken och ett omfattande stöd till vänorten Jelgava i Lettland."
Svar på tråden Skänka leksaker/kläder till barnhem?