• Babylovers

Hålrum efter borttagen visdomstand

Någon som vet hur länge man har kvar hålrummet efter att man opererat bort en visdomstand. Dom sydde några stygn men de är en regäl glipa, o inbillar mig att de kommer in mass mat o smuts där. Ska de inte växa igen? Det har gått5 dagar nu sen detog bort tanden. Mvh M

• Svar på tråden Hålrum efter borttagen visdomstand
  • Winterfresh

Har tagit bort 2 visdomständer.
    Hålrummet kan finnas kvar ett bra tag, jag tog bort sista visdomstanden i somras och har fortfarande litet hålrum, men igenväxt.
    Det du ska tänka på är att ej spotta de närmaste veckorna, då läker hålrummet fortare. Vara nogrann med tandborstningen och det kommer inte in en massa mat och smuts, oroa dig inte för det.

• Babylovers

okej, tack för ditt svar. Men om man kollar ser det ut som det är nå matrester rl nåt i hålet. Aha spotta, de visste jag inte, men ja spottr ju när ja bortar tänderna, räknas de? skönt o höra att de tar tid, blev lite fundersam bara. MEn ska tillbaka o ta stygnen nästa vecka.

• Winterfresh

Spotta när man borstar tänderna går bra, bara du inte liksom suger ut saliven ur munnen och sen spottar *förstår du hur jag menar* saliven hjälper till med koagulationen till att det ska läka fortare.
    Maten du tycks se kan även vara blod eller benet.
    Skönt att få den bortopererad, själv fick jag pinas i tandläkarstolen bra länge innan de fick ut dem, sista satt så hårt att tandläkaren gjorde hela min käke öm för att han var tvungen att ta i så hårt.
    Livrädd för tandläkare är man också så det gjorde det ju inte bättre...men han vet om att jag är det då jag går hos min mamma(tandsköterska)

• Babylovers

men deäriaf inte infekterat rl så än så länge. Jo de är inge kul att ligga där. Ja tycker det är så obehagligt, men så underbart skönt att de är över, hoppas att ja slipper göra om de där. Ush o fy inge kul alls. Tack för ditt svar

• stinamalmö

det tar ca 14 dagar för att slemhinnan ska läka. Att fylla igen tomhålet som blir efter tanden kan ta upp till 6 mån. Har du svårt att hålla rent och det känns infekterat kan du prova att skölja med Corsodyl som finns på apoteket.

• Babylovers

jo ja sköljer med bakteridödande rl vad de var som ja fick när ja opererades, men tycker ändå de sitter nåt i hålet, men men ska som sagt tillbkaa o ta stygnen om en vecka så då får ja fråga.

Svar på tråden Hålrum efter borttagen visdomstand