• Ejnie

Det här med sele på barn

Jag har förstått att det är völdigt kontroversiellt för en del att ha sele på sina barn i vang, matstol eller när de går. Jag kan inte fatta varför eftersom jag ser det som en säkerhetsåtgärd och är därför nyfiken på vad som är så provocerande?

• Svar på tråden Det här med sele på barn
  • Jennie Brunflo

Va?

Är det kontroversiellt?
    *förvånad*

Har man inte det som säkerhetsåtgärd för att man är rädd om sina barn?

• ahlcec

Men ÄR det det? Provocerande alltså?

Jag har sele på June i vagnen, men inte i matstolen (för då blir hon arg).

Fast jag tror inte jag skulle ha sele när vi är ute. Jag skulle nog hellre ha koll på henne, jag hade säkert litat för mycket på selen.

• Loppeloppan

Jo, jag vet också att vissa tycker det är "hemskt".
    Hemskt för mig är om sonen kastar sig ur vagnen och slår huvudet i asfalten. Eller som den gången då jag fångade honom 1 cm från klinkergolvet med huvudet ner då han inte ville sitta i barnstolen längre.

Vi använder sele, både i vagn och stol.

• AstraTrillian

Jag tycker det är jättestor skillnad på sele i vagn och sele när man är ute och går. Sele i vagn ser jag som likvärdigt med bilbarnstol- en ren säkerhetsåtgärd medans sele som "koppel" för mig hindrar barnet från att upptäcka saker och är till för att göra det bekvämt för föräldrar. Tycker det är gräsligt. Varför inte hålla ungen i handen när det behövs tex vid övergångsställen?

• Ejnie

Det beror ju lite på var man bor. Bor man in Sthlms innestad så är det mer hindrande att hålla i handen än att ha sele för att förhindra att barnet drattar ut i gatan... Med båda händerna fira (för barnet) så kan h*n ju känna sig mer fri...

Jag är helt för sele i alla lägen för att skydda barnet, inte för min bekvämlighet.

• Jennie Brunflo

Va??

Finns de folk som spänner fast barnen i ett sele/koppel när de är ute och går????
    Det har jag bara sett på bild. Jag trodde det var någon slags reklam för något selföretag.

Man ska aldrig upphöra att förvånas!

I vagn, i bilstol och i matstol finner jag det inte ett dugg provocerande eller kontroversiellt att ha sele på barnet.
    Men jag frågar mig varför man har det när man går. Kanske inte så provocerande eller kontroversiellt då heller....mer en stilla undran.

• hoppenpopp

Beror ju på vilken typ av unge man har. Min har blixtvalla. Jag har så här långt aldrig behövt sele, varken i vagn eller stol, men går det bara aningen fortare än det redan gör, kommer vi inte att kunna gå med honom i stan utan sele.

Måste nog säga att det för många är lätt att snacka när barnet är litet, vi som har snäppet äldre ungar har en helt annan situation och långjagis på medborgarplatsen är inte att rekommendera ur säkerhetssynpunkt, jag lovar.

• AstraTrillian

Här i Skottland är det supervanligt och jag misstänker att det börjar bli vanligare hemma också. Jag blir illa berörd varje gång jag ser det. Bor också normalt i Stockholm innerstad, precis som våra vänner med barn, och har aldrig någonsin förstått behov av sele.

• Piaf

Mina föräldrar hade mig i en fin liten sele när jag var liten. Inget konstigt med det

Svar på tråden Det här med sele på barn