• Emmixen

Skulle du gjort abort om...

...du hade fått ett barn som jag?

Jag har en neuromuskulär sjukdom som heter Spinal Muskelatrofi typ 2. Det innebär att jag är väldigt muskelsvag i hela kroppen, har ca 10% och mindre av vad en jämnårig har. Jag har grav skolios, dåliga lungor och dålig andning pga min sjukdom. Jag andas med hjälp av ventilator på natten och har assistans av personliga assistenter dygnet runt. Jag har kontrakturer i de flesta av kroppens leder och är otroligt smärtkänslig, och vid sjukdom blir jag oerhört sjuk och det blir intensivt.

Men, jag är en väldigt glad snart 18-årig tjej, går andra året på gymnasiet och har bra betyg. Trivs med mitt liv, har många vänner och är enligt många begåvad inom många ämnen.

Nu måste ni givetvis bara försöka tänka er in i detta. Det är inte tekniskt möjligt att abortera barn med min sjukdom då man inte vet om sjukdomen förrän efter födseln (om man inte har det i familjen och därför testar sig som gravid).

Så, skulle du gjort abort om du hade fått ett barn som jag?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du gjort abort om...
  • Esmiso

svarade nej absolut inte. Jag har jobbat med människor i många år nu. Bl a med människor med olika handikapp och funktionsnedsättningar. Många gånger är det de osynliga handikappen som är värst enligt mina upplevelser. Det mesta handlar om inställning från både personen det gäller och dess närhet!
    Du TS, verkar ju t ex vara en levnadsglad människa - härligt!

• Emmixen
    Esmiso skrev 2009-12-07 19:39:03 följande:
    svarade nej absolut inte. Jag har jobbat med människor i många år nu. Bl a med människor med olika handikapp och funktionsnedsättningar. Många gånger är det de osynliga handikappen som är värst enligt mina upplevelser. Det mesta handlar om inställning från både personen det gäller och dess närhet! Du TS, verkar ju t ex vara en levnadsglad människa - härligt!
    Jag vet egentligen inte om jag bör lägga mina värderingar i tråden, men å andra sidan är de nog ganska självklara för mig.
    Håller med om att osynliga funktionshinder verkar vara de värsta!
    Har man bara rätt personer runt sig och har en bra inställning klarar man sig otroligt långt!
  • Birry

Absolut inte! Är så trött på mentaliteten att bara människor som är helt medicinskt och mentalt perfekta anses ha värdiga liv eller vara "önskvärda barn".

Tycker du ställer en bra fråga. Och man kan fortsätta, skulle man ta bort ett foster som man visste skulle få adhd? Cp-skada? Låg intelligens? Eller en som kommer bli bög? Väntserhänt?

Åhhh....

• FreeForAll

Jag gissar på att du kan ta jobbiga svar eftersom du ställer frågan, du får ursäkta om jag sårar.

Hade jag fått ett barn som du i Sverige hade jag absolut inte gjort abort eftersom man (inbillar jag mig) får stöttning på ett bra sätt i och med LSS. Man får hjälp att ta hand om ett barn som kräver lite extra omvårdnad.

Hade jag befunnit mig i en situation där jag var ensamstående i ett land där man inte får hjälp att sköta om sitt barn som kräver extra omvårdnad hade jag förmodligen motvilligt gjort abort.

• Emmixen
    Birry skrev 2009-12-07 19:41:03 följande:
    Absolut inte! Är så trött på mentaliteten att bara människor som är helt medicinskt och mentalt perfekta anses ha värdiga liv eller vara "önskvärda barn". Tycker du ställer en bra fråga. Och man kan fortsätta, skulle man ta bort ett foster som man visste skulle få adhd? Cp-skada? Låg intelligens? Eller en som kommer bli bög? Väntserhänt? Åhhh....
    Exakt!

Ingen är felfri, så är det bara. Men det medicinska är ju lättare att "ta på" än någon som kanske får helt knasiga värderingar.

Så egentligen visar sådana här frågor bara om man strävar efter ett medicinskt perfekt barn eller helt enkelt bara ett BARN!
  • Emmixen
    FreeForAll skrev 2009-12-07 19:42:04 följande:
    Jag gissar på att du kan ta jobbiga svar eftersom du ställer frågan, du får ursäkta om jag sårar. Hade jag fått ett barn som du i Sverige hade jag absolut inte gjort abort eftersom man (inbillar jag mig) får stöttning på ett bra sätt i och med LSS. Man får hjälp att ta hand om ett barn som kräver lite extra omvårdnad. Hade jag befunnit mig i en situation där jag var ensamstående i ett land där man inte får hjälp att sköta om sitt barn som kräver extra omvårdnad hade jag förmodligen motvilligt gjort abort.
    Ja, ställer jag frågan hoppas jag på svar.

Visst får man bra stöd men bara för att man har LSS eller LASS (om man nu får det beviljat och orkar skriva den långa ansökan vill säga..!) innebär det inte att allt är löst. Det är lååååångt mycket mer än så. Man ska hitta bra assistenter, bra schema, bra vikarier, bra handledning... Ansöka om mer timmar, ha möten, osv. Och det var bara assistansbiten!

Sen är det hab, hjälpmedel, dagis/skola, sjukhus, osv..

Och så ska man orka själv... Men när man är i situationen gör man det, ge upp finns inte på kartan.
  • Esmiso

har du assistans via kommun eller privat bolag? lite nyfiken eftersom jag själv jobbat som pers ass.

• Kya

hur stor är risken att barnet blir sjukt? rent procentuellt? min syster har ett genetiskt fel som kort sagt gör en stor del av tarmen oduglig. alltså kunde hon inte bajsa när hon var nyfödd och var på väg att stryka med. hon överlevde för de opererade ut tarmen på magen ist, och vissa fler operationer.
    i vilket fall, så är risken 50% för henne att få barn med samma genetiska fel. hon har fått två barn, båda har sjukdomen och lider fortfarande av men från den. förutom att de höll på att dö som nyfödda.
    hon har valt att inte skaffa fler barn, fastän hon egentligen vill. och jag förstår henne.

skulle risken vara 50% eller större så skulle jag nog göra abort...

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • siamusen

Kan inte svara pa fragan riktigt. En typ II eller III skulle jag inte abortera, men problemet är att man inte ser skillnaden pa typ I, II eller III pa ett FVP/MKP.

Man kan se skillnaden om man gör en mer ingaende analys men det är inget som görs i det vanliga provet eller ens finns tillgängligt utan det anvânds främst i forskningssyfte.

Jag skulle alltsa abortera en typ I och då åker i dagens läge alla andra typer med i samma omgang tyvârr da man inte vet vad man får.

Hade det gatt att se skillnad pa dem hade jag inte aborterat en typ II eller III.

Svar på tråden Skulle du gjort abort om...