• Anonym (fyllebarn)

Fler som jag, som har fetalt alkoholsyndrom?

Jag har alldrig vågat att prata med någon om detta förut, men nu måste jag bara få ur mig lite.
    Jag blev född av en mor som drack väldigt mycket när hon väntade mig. Jag fick tidigt diagnosen FAS (fatalt alkoholsyndrom). Den innebar för mig ett livslångt lidande. Jag är vuxen nu, men jag har tex. ADHD, har svårt för att koncentrera mig, har förvisso inga större problem med att läsa och skriva, men kan inte sitta still, och har därför alltid bara haft "kropps arbete", om jag nu har lyckats få ett jobb.
    Folk tycker att jag är "lite konstig", har alltid blivit mobbat eller utfryst, och har heller inte några vänner.
    De män jag har haft, har varit psykopater, sådana som själv har massor problem, som misshandlar och ställer till det. Fan så taskigt att supa när man är gravid. Nu lever jag alldeles ensam, och det känns inte kul alls.
    vet inte hur jag skall bet mig bland människor, någon längre stund. Undrar om det finns "likasinnade", och om det kanske finns ett forum, eller någon förening, där man kan mötas med likasinnade?
    Har försökt att googla runt, men hittar inget speciellt.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Fler som jag, som har fetalt alkoholsyndrom?
  • Mountains

Beklagar allt du varit utsatt för och hoppas att du får det stöd och den hjälp som du behöver. Det fins en fas förening där man kan bli medlem, kolla om det finns något för dig där. Lycka till.

www.fasforeningen.nu/

• Anonym (syrran)

Trist
    Måste bara inflika att syrran min har ADHD och har samma historia som dig.
    Knäppa killar som utnyttjar eller trycker ner.
    inget eller dåliga jobb.
    Mobbad och utfryst osv osv.
    Och vår mor drack inte en droppe alkohol.

Beklagar din sits iaf, hoppas det blir bättre!

• Juno

Hej

Jag har en (adoptiv)dotter som har FAS, hon är liten ännu så jag vet inget om hur det är att leva med FAS som vuxen. Men det du beskriver men att vara utanför och annorlunda är också hennes vardag.

Är du medlem i FAS-föreningen? Vi har inte deltagit i något de arrangerar men de har träffar och utbildningar för föräldrar till barn med FAS och för vuxna med FAS. www.fasforeningen.nu

Finns också en förening för människe med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar http://www.attention-riks.se/

Där kan du kanske komma i kontakt med andra vuxna som har samma situation oh erfarenheter.

Du har all rätt att vara arg för det som du får utstå för att den vars uppgift det var att skydda dig istället utsatt dig. {#lang_emotions_yell}

• OEtnal

Jag tror att Stefan Löfven också lider av detta tackvare förälder. Honom har det gått ganska bra för eller? Verkar som om det finns ett väldigt brett spektrum inom FAS.  Vissa individer kan ju tydligen klara sig väldigt bra. Hoppas att det är en förebild och kan hjälpa någon. 

Svar på tråden Fler som jag, som har fetalt alkoholsyndrom?