• StoneRoses

störande grannar

Jag har grannar som bor ovanför mig. Deras lägenhet är lika stor som min ca 46 kvm. De har ett litet barn på 2-3 år och mamman är höggravid med deras andra. De har barnet hemma hela tiden, han går alltså inte på dagis och kommer inte att göra det heller.
    Problemet är att de för ljud JÄMT. Pojken springer fram och tillbaka, fram och tillbaka, bang bang bang bang, hela tiden. Kastar saker i golvet, skriker rakt ut. Han går inte och lägger sig förren 22-23 på kvällarna, och fram tills dess är det inte en lung stund.
    Mina katter ligger mest under sängen och är rädda, jag går omkring stressad och hoppar till vid extremt höga ljud. Jag har börjat må så dåligt av att aldrig få ha det tyst omkring mig.
    Jag lever i en bostadsrätt och de ovanför är med i styrelsen, vad 17 ska man göra? Jag har redan pratat med dem flera gånger, men de bryr sig inte. Om jag bangar tillbaka blir det bara mer högljudda.
    Jag ser verkligen inte fram emot när bebisen kommer. Skrik på natten OCH spring under dagen??
    Ska man behöva tolerara att ha det såhär?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-07 22:03
    Frågot till er som har barn (försöker förstå mig på grannarna):

Är det normalt att bo 4 pers i en 46kvm stor lägenhet? Blir det inte väldigt trångt?

Tycker ni att det är ok med spring och bollar och annat som har direktkontakt med golvet i en lägenhet?

Vilken tid brukar barn i 2års åldern gå och lägga sig?

• Svar på tråden störande grannar
  • Cissi nu är det dax

Finns det ingen störningsjour du kan ringa? Det sägs u att man inte får "störa" sin granne. Och det är väktaren på plats som avgör om det är störande eller ej... Min man jobbar med sånt och han har fått om dom mest konstiga samtal...

• StoneRoses
    drömhus skrev 2009-12-07 21:54:56 följande:
    flytta?
    Men varför ska jag behöva flytta? Jag älskar min lägenhet och det är ju knappast jag som stör.
  • StoneRoses

Cissi nu är det dax skrev 2009-12-07 21:55:47 följande:

Finns det ingen störningsjour du kan ringa? Det sägs u att man inte får "störa" sin granne. Och det är väktaren på plats som avgör om det är störande eller ej... Min man jobbar med sånt och han har fått om dom mest konstiga samtal...
    Nej våran förening är inte ansluten till någon störningsjour. Tyvärr.
  • Fjuppan

Prata med din ordförande. Efterlys ett regelverk för just detta...kanske kan du själv ta upp det till diskussion på nästa stämma?

I vår förening finns regler för sånt med i våra stadgar...bl a får man inte låta "störande" mellan 0700 och 2200. Man får inte använda tvättstugan hela dygnet eftersom det bor personer direkt ovanför osv....

Lycka till!

• drömhus

det kommer troligen inte bli bätrre när grannarna får en unge till och eftersom du redan har pratat med dom så kommer dom inte ändra på sig som det verkar. de är väl inte själva medvetna om hur mycket ljuden fortplantas ned i din lägenhet. Du kan ju tala med styrelsen och höra vad de säger. Sen kan du ju isolera taken för att slippa höra deras ljud. Sen återstår ju bara att flytta. Det låter som om du bor i ett väldigt lyhört hus.

• StoneRoses
    Milki skrev 2009-12-07 22:00:44 följande:
    Prata med grannen.
    Har redan gjort. Tre gånger. Blir totalt ignorerad.
  • Cissi nu är det dax

Verkar ju helt sjukt att dom inte respekterar dig? Och att pojken inte går och lägger sig förrän 22-23 e ju inte helt normalt. Inte enligt mig iallafall...
    Men jag skulle nog ta upp det på nån stämma, som nån redan sa. Då kanske du får lite bättre respons, när det är fler där och hör...

• StoneRoses
    drömhus skrev 2009-12-07 21:59:28 följande:
    det kommer troligen inte bli bätrre när grannarna får en unge till och eftersom du redan har pratat med dom så kommer dom inte ändra på sig som det verkar. de är väl inte själva medvetna om hur mycket ljuden fortplantas ned i din lägenhet. Du kan ju tala med styrelsen och höra vad de säger. Sen kan du ju isolera taken för att slippa höra deras ljud. Sen återstår ju bara att flytta. Det låter som om du bor i ett väldigt lyhört hus.
    Jo, de har ju själva nämnt att de hör när grannarna över dem drar ut stolen. Så jo, det är lyhört. Så de är medvetna om det. Då tycker jag att de borde veta bättre än att låta ungen kasta bollar inomhus och springa nonstop i flera timmar.
  • StoneRoses

Cissi nu är det dax skrev 2009-12-07 22:05:42 följande:

Verkar ju helt sjukt att dom inte respekterar dig? Och att pojken inte går och lägger sig förrän 22-23 e ju inte helt normalt. Inte enligt mig iallafall... Men jag skulle nog ta upp det på nån stämma, som nån redan sa. Då kanske du får lite bättre respons, när det är fler där och hör...
    Jo, jag tycker också att det är sjukt. Alla i min närhet tycker att det är sjukt. Personer som jag pratar i telefon med hör tom ungen. Med det som retar mig mest är ju att de dubblar ljudnivån om jag bankar tillbaka.
  • Cissi nu är det dax

Ang dina frågor så går mina killar (19 månader) och lägger sig kl 19, ibland något senare men väldigt sällan senare än 20.

Visst springs det och bankas det med småbarn. Vi har inte så jätte-lyhört hos oss, så jag brukar inte bry mig så mycket. Barnen måste ju få springa och busa. Däremot tycker jag att det är onödigt att dom bankar med sina träleksaker direkt i golvet så då brukar jag säga till.

Jag hade då inte fixat att bo på 46 kvadrat med familjen. Dels vill jag att barnen ska ha eget rum, så att vi inte stör varandra. Men sen tar ju alla deras saker lite plats också.
    Men sen vet man ju inte varför dom bor så. Kanske en ekonomisk fråga...

• Ronjan709

Nej det är inte normalt att bo 4 pers på 46 kvadrat. Finns nog en anledning till varför man gör det. Ekonomiskt eller att man inte får hyra ngt nytt. Betalningsanmärknngar eller vad som helst.

Vad jag vet räknas barnskrik o liv som sånt man får tåla när man bor i hyresrätt. Kanske borde du hitta en lägenhet där det är mindre lyhört o inga barnfamiljer?

• StoneRoses

Cissi nu är det dax skrev 2009-12-07 22:16:25 följande:

Ang dina frågor så går mina killar (19 månader) och lägger sig kl 19, ibland något senare men väldigt sällan senare än 20. Visst springs det och bankas det med småbarn. Vi har inte så jätte-lyhört hos oss, så jag brukar inte bry mig så mycket. Barnen måste ju få springa och busa. Däremot tycker jag att det är onödigt att dom bankar med sina träleksaker direkt i golvet så då brukar jag säga till. Jag hade då inte fixat att bo på 46 kvadrat med familjen. Dels vill jag att barnen ska ha eget rum, så att vi inte stör varandra. Men sen tar ju alla deras saker lite plats också. Men sen vet man ju inte varför dom bor så. Kanske en ekonomisk fråga...
    Ja, jag tycker det är konstigt. Jag hoppas att de kommer att flytta. En bebis som skriker på natten kommer ju inte vara så lajbans för killen på två år.
    Jodå, jag vet hur det är att ha småbarn. Har jobbat mycket med barn, och har vuxit upp med en massa småsyskon. Har kompisar som har barn osv. Jag har aldrig klagat innan han började föra sån ljud. Jag menar jag vaknade varje gång han skrek då han var bebis, med det är ljud som är naturliga och oundvikliga. Sånt stör mig inte. Det är arrogansen hos föräldrarna som jag tycker är fördjävligt.
  • StoneRoses
    Liljan75 skrev 2009-12-07 22:22:40 följande:
    Nej det är inte normalt att bo 4 pers på 46 kvadrat. Finns nog en anledning till varför man gör det. Ekonomiskt eller att man inte får hyra ngt nytt. Betalningsanmärknngar eller vad som helst. Vad jag vet räknas barnskrik o liv som sånt man får tåla när man bor i hyresrätt. Kanske borde du hitta en lägenhet där det är mindre lyhört o inga barnfamiljer?
    Det är ingen hyresrätt utan bostadsrätt. Måttlig mängd barnskrik och lov tycker jag är ok, men inte i den här mängden. Jag tycker att barnfamiljer ska respektera sina grannar under. De flesta verkar göra det, jag har bott i andra lyhörda lägenheter innan med barnfamiljer ovanför, och de har inte låtit en bråkdel som dessa gör.

Ja, det är väl ekonomisk. En förälder är ju hemma med honom hela tiden. Så de får ju bara in en inkomst.
Svar på tråden störande grannar