• en grönsak

Håret luktar aldrig fräsht trots tvätt..

Undrar om det är nån som har samma problem,nästan varje gång jag tvättar håret så luktar det inte nytvättat och rent utan unket och typ smutsigt:/ Jag tvättar och kör 2 omgångar med shampo men verkar inte hjälpa. Kan tilläggas att jag har ganska tjockt självlockigt hår så svårt att få rent..
    Några tips på vad man kan göra åt det?

• Svar på tråden Håret luktar aldrig fräsht trots tvätt..
  • Fratris

Köp schampo hos frisören. Dyrare, men blir garanterat rent - billiga schampon man köper i mataffärer är egentligen skit, men det funkar på "vanligt" folk. Om man nu har så tjockt och lockigt hår som din man så behöver man nog något starkare.

Säg dessutom åt honom att verkligen gnugga i hårbotten med fingrarna, gnugga upp ett skum. Inte missa något ställe... det borde låta självklart, men jag tror att många fuskar med det, speciellt de som har långt hår (att man bara orkar gnugga lite på längderna). Jag tror att det är vid hårbotten svettet och allt sätter sig och börjar lukta om man inte gnuggar sig ren där... det är nog sånt folk normalt inte tänker på för att många nog inte luktar efter en tvätt, men man får ju tänka på det om man nu har problem med det så att det inte blir ofräscht för andra.

Ett annat tips är torrschampo mellan varven! "Suger upp" om man har lite flottigt hår, och brukar lukta väldigt gott.

• hardrock

antar att du precis som jag (har oxå lockigt hår) har ganska torrt hår..
    då skall du absolut inte använda torrschampo.
    hur offta tvättar du håret? låter du det luft torka eller kör du med knut?
    hur gör du vid användning av balsam??

• Fratris

Haha ursäkta, jag fattar inte hur jag fick din TS till att handla om din man! Jag trodde du menade att DIN MANS hår luktade varav mitt lite knasiga inlägg. Fast tipsen står jag för

• en grönsak
    hardrock skrev 2009-12-08 05:46:05 följande:
    antar att du precis som jag (har oxå lockigt hår) har ganska torrt hår.. då skall du absolut inte använda torrschampo. hur offta tvättar du håret? låter du det luft torka eller kör du med knut? hur gör du vid användning av balsam??
    Hej!
    Jag tvättar inte håret så ofta för jag har hört att det kan torka ut mycket då.
    Så jag tvättar väl det typ,1 gång i veckan?
    Ja,det är redan ganska torrt:P

Jag kör oftast med knut för jag gillar inte hur det ser ut utsläppt:/ Kanske borde köra med utsläppt oftare?
  • en grönsak
    Fratris skrev 2009-12-08 05:35:14 följande:
    Köp schampo hos frisören. Dyrare, men blir garanterat rent - billiga schampon man köper i mataffärer är egentligen skit, men det funkar på "vanligt" folk. Om man nu har så tjockt och lockigt hår som din man så behöver man nog något starkare. Säg dessutom åt honom att verkligen gnugga i hårbotten med fingrarna, gnugga upp ett skum. Inte missa något ställe... det borde låta självklart, men jag tror att många fuskar med det, speciellt de som har långt hår (att man bara orkar gnugga lite på längderna). Jag tror att det är vid hårbotten svettet och allt sätter sig och börjar lukta om man inte gnuggar sig ren där... det är nog sånt folk normalt inte tänker på för att många nog inte luktar efter en tvätt, men man får ju tänka på det om man nu har problem med det så att det inte blir ofräscht för andra. Ett annat tips är torrschampo mellan varven! "Suger upp" om man har lite flottigt hår, och brukar lukta väldigt gott.
    Hej och tack för tipsen:P
    Ja,jag blev lite smått förvirrad när du började prata om min man:P Speciellt eftersom jag inte har nån:)

Du har nog rätt i det där med att jag inte gnuggar hårbotten så bra,ska börja med det och massera så jag får ut lossa på smutsen:P
    Tack:)
  • hardrock

en grönsak skrev 2009-12-08 14:17:17 följande:

Hej!Jag tvättar inte håret så ofta för jag har hört att det kan torka ut mycket då. Så jag tvättar väl det typ,1 gång i veckan? Ja,det är redan ganska torrt:PJag kör oftast med knut för jag gillar inte hur det ser ut utsläppt:/ Kanske borde köra med utsläppt oftare?
    det e bra för håret att inte tvättas för offta jag tvättar oxå ca 1 gång per vecka i vissa fall 2...
    är du säker på att du sköljer igenom håret ordentligt??
    det kan ju hända att du inte får ur all schampo/balsam när du har tvättat det, skölj extra noga.
    använder du balsam så skall du inte gnugga in det i hårbottnen utan enbart i håret.
    håret mår bra av att luftas lite.. jag brukar ha det utsläppt första dagen/dagarna efter tvätt sen så kör jag knut jag med..
    fönar du håret??
    det gör jag jag har en fön med tratt som blåser kalluft (sliter inte lika mycket som med varmluft) lockarna blir finare och mera lätthanterliga, blir fint när man spänner upp det med ett par hårspännen eller har det utsläppt..
    jag använder nästan aldrig några produkter i mitt hår heller..
    inpackning är bra att köra nångång då och då, men jag e själv skitkass på det..
    vad har du för frisyr??
  • en grönsak
    hardrock skrev 2009-12-08 23:36:08 följande:
    en grönsak skrev 2009-12-08 14:17:17 följande: det e bra för håret att inte tvättas för offta jag tvättar oxå ca 1 gång per vecka i vissa fall 2... är du säker på att du sköljer igenom håret ordentligt?? det kan ju hända att du inte får ur all schampo/balsam när du har tvättat det, skölj extra noga. använder du balsam så skall du inte gnugga in det i hårbottnen utan enbart i håret. håret mår bra av att luftas lite.. jag brukar ha det utsläppt första dagen/dagarna efter tvätt sen så kör jag knut jag med.. fönar du håret?? det gör jag jag har en fön med tratt som blåser kalluft (sliter inte lika mycket som med varmluft) lockarna blir finare och mera lätthanterliga, blir fint när man spänner upp det med ett par hårspännen eller har det utsläppt.. jag använder nästan aldrig några produkter i mitt hår heller.. inpackning är bra att köra nångång då och då, men jag e själv skitkass på det.. vad har du för frisyr??
    Ska börja massera hårbotten innan dusch för att lossa på smuttsen:P
    Frisyr ja,bra fråga..Typ nästan axellångt och sen hänger det bara eller i knut.. Ibland plattar jag luggen,fönar typ aldrig trots fön.. Kall luft säger du,, ska jag testa nästa gång jag fönar.

Funderar på att börja med balsam metoden,hört testat eller hört talas om det?
  • Zaria

Hur ofta tvättar du håret?

Ofta blir ju hårbotten mer smutig/fet ju oftare man tvättar tyckte mitt hår (också långt, tjockt och lockigt) bara blev värre när jag tvättade det ofta.

Nu tvättar jag det kanske 1-2 gånger i veckan och det luktar inget alls.

• Mimmlas

Mitt hår kan lukta lite unket om jag sätter upp det när det e fuktigt fortfarande. Har väldigt tjockt hår så det tar en bra stund innan det torkar.

• Indianica

massera med fingrarna i hårbotten vid tvätta och föna det torrt. Sedan är det så att dagens schampoon inte är så starkt parfymerade (bra för hårbotten) så tyvärr tycker jag den där blommiga/fruktiga fräschdoften vi dinosauries kunde få på 80-talet är omöjligt att få till nuförtiden

• Milki

Tvätta med Jane Hellen-shampoo, massera in mousse i håret och avsluta med spray, då ska det nog lukta gott ska du se:)

Svar på tråden Håret luktar aldrig fräsht trots tvätt..