• deus ex machina

Knuta/knöl vid halsen. Hjälp!

Runt mens brukar jag få en knuta bakom örsnibben på något av mina öron. De gör inte ont och de försvinner efter mens.

Saken är den att min mens slutade för runt två veckor sedan. Knutan på sidan försvann under ett par dagar, och kom sen tillbaka. Då ömmade den.
    I flera nätter i rad har jag vaknat av att den gör ont. I morse var inget undantag - såhär ont har jag inte haft innan!
    Bölden har blivit ganska stor (detta är altså under huden) och ömmar när jag vrider och sträcker på halsen.
    Jag har tagit en Voltaren, för att se om det går ner något.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Kan det vara en körtel eller något som svullnat?

Och vad bör man göra åt det? Går det bort av sig själv, måste jag ha medicin?

• Svar på tråden Knuta/knöl vid halsen. Hjälp!
  • Maria222

låter som en inflammerad lymfkörtel. Voltaren är en bra tablett att ta, fortsätt med det regelbundet.
    Har den inte gått bort inom ett par dagar skulle jag kontakta vårdcentralen.

• deus ex machina

då kör jag på det. det är svullet även precis nedanför örsnibben. jag tar 3 om dagen, stämmer det? i ett par dagar. om det inte gått ner till på fredag, ringer jag vårdc. låter det som en okej plan?

• Maria222

Kan också vara en inflammerad spottkörtel.
    Det låter som en bra plan :) Maxdosen på voltaren är jag osäker på, men det kan du läsa på förpackningen, står det 3 tabletter är det ok.

• Maria222

Ja det var en riktig knöl. Har du feber?
    Eventuellt kan du behöva antibiotika också.

• Mei
    Maria222 skrev 2009-12-08 13:01:35 följande:
    Ja det var en riktig knöl. Har du feber?Eventuellt kan du behöva antibiotika också.
    fast inte bara på att knölen är stor heller...
  • deus ex machina

inte vad jag vet. jag har ingen febertermometer hemma. kan knappt sova som det är nu, pga att den ömmar så förbenat. det ömmar när jag vrider och vänder på huvudet, sträcker på mig, när jag inte gör någonting så bultar det... :s

• Maria222

Om du har så stora besvär tycker jag du ska ringa vårdcentralen nu faktiskt. Det är kanske bakterier också så du behöver antibiotika.

• deus ex machina
    Mei skrev 2009-12-08 13:04:55 följande:
    ??

nej, enligt sambon känns jag som vanligt vid pannan, så ingen feber här inte.
  • Maria222
    Mei skrev 2009-12-08 13:04:55 följande:
    Eh.. nej givetvis är det inte storleken på knölen som bestämmer om antibiotika ska sättas in. Förstår inte riktigt ditt inlägg där..
  • Mei

Ok, ursäkta, var jag grinig nu igen? Är så trött på all antibiotikahysteri. Jag tyckte att ditt första råd var utmärkt, dvs fortsätt med Voltaren enligt maxdos och avvakta några dagar. Blir det värre och värre så är det ju bra att söka. Men inte för att få antibiotika utan för att få en bedömning. Börjar önska att folk inte kände till antibiotika. Tron på den är alldeles för stor och snart står vi utan.

Maria222 skrev 2009-12-08 13:09:26 följande:
    Eh.. nej givetvis är det inte storleken på knölen som bestämmer om antibiotika ska sättas in. Förstår inte riktigt ditt inlägg där..
  • Melmis

Det där skulle jag helt klart gå och kolla upp, den var ju stor!! Det är säkert inget farligt, men kolla så du slipper tänka på det mer om den nu gyker upp en gång i månaden......

• deus ex machina

jag var på VC, och de tog blodprov, kände och klämde.
    Hon misstänkte att det kunde vara en blockerad spottkörtel och jag blev ordinerad att äta sura saker.

Hör och häpna - svullnaden har gått ner, jag har i princip inte ont längre... men det är inte helt borta. förhoppnignsvis försvinner det helt på ett par dagar =)
    Tack alla =)

Svar på tråden Knuta/knöl vid halsen. Hjälp!