• Hanniz

Dottern är så snorig! Kan det vara tänder på gång?

Min dotter (första barnet) är 8 månader och har blivit väldigt snorig. Jag märker ingenting annat, hon är precis lika pigg och glad som alltid och har ingen feber.

Hon är gnällig då och då, väldigt snorig, lite röd på rumpan och verkar inte alltid så sugen på att äta (framförallt amma, vanlig mat går rätt bra). Hon dreglar också ganska mycket och äter på allt.

Kan det vara tänder på gång? BVC har ingen telefontid idag så dit kunde jag inte vända mig.

Jag tänkte mest höra om det kan vara så att de kan bli snoriga när tänderna är på G eller om hon helt enkelt blivit förkyld....

• Svar på tråden Dottern är så snorig! Kan det vara tänder på gång?
  • Kya

svårt att säga. det kan vara tänder! har du känt i hennes mun? är det svullet där? känner du något hårt? då är det antagligen tänder. men känner du och ser inget särskilt så är det nog vanlig förkylning.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Hanniz

Jag känner att det är lite hårt med svårt att veta när man inte "vet" hur det ska kännas.

Men om det är en förkylning, finns det något jag ska göra? Hon verkar ju inte märka av det, förutom snuvan. Men hon är precis lika pigg som vanligt.

Jag är iochförsig också lite förkyld just nu och mannen har precis varit så visst kan hon fått en släng av det.

Något jag ska tänka på?

• olandstoken

de blir inte snoriga av tänderna utan av att de får någon förkylnings bacill när de tuggar på allt. Och visst kan det vara tänder, men det kan lika gärna vara en vanlig förkylning. Anledningen till att hon inte vill amma är troligen att det är jobbigt när hon inte kan andas ordentligt med näsan. Ge henne koksaltdroppar 30 min innan amning så blir det nog bättre. Vad är det du vill fråga på BVC? Om det varkar som hon har ont så for du ge supp, eller över 39 grader temp.

• Kya

njäe, inget speciellt egentligen. verkar hon vara täppt i näsan så ge näsdroppar och har ni en snorsug får ni gärna använda den. får hon feber så kan alvedon vara bra att ha. låt henne sova om hon behöver det, det är jobbigt att ha en infektion i kroppen.

jag har alltid alvedon, näsdroppar/nässpray och en snorsug hemma. för att vara beredd OM barnet blir dåligt.

men verkar hon må bra och inte besväras så ska ni såklart leva som vanligt.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • olandstoken

Höj huvudändan på sängen och koksalt. Ta det i hennes tempo, om hon är hängig så åk inte iväg på en massa. Är ni båda förkylda så är det troligen förkylning.

• Hanniz
    olandstoken skrev 2009-12-08 08:55:52 följande:
    de blir inte snoriga av tänderna utan av att de får någon förkylnings bacill när de tuggar på allt. Och visst kan det vara tänder, men det kan lika gärna vara en vanlig förkylning. Anledningen till att hon inte vill amma är troligen att det är jobbigt när hon inte kan andas ordentligt med näsan. Ge henne koksaltdroppar 30 min innan amning så blir det nog bättre. Vad är det du vill fråga på BVC? Om det varkar som hon har ont så for du ge supp, eller över 39 grader temp.
    Det låter ju väldigt logiskt med amningen nu när jag tänker på det. Jag hade väl egentligen bara tänkt fråga BVC om det var något speciellt man skulle göra när de är förkylda men iochmed att hon "bara" är snuvig så är det nog inget att hänga upp sig på.

I och med att det är första barnet och hon aldrig varit sjuk förut så visste jag itne riktigt vad jag skulle göra. :)
  • Kya
    olandstoken skrev 2009-12-08 08:55:52 följande:
    jo precis, min son har tandsprickning just nu, 2 tänder för 3 dagar sen, 2 tänder igår och 2 till är alldeles i uppsprickningen. han har råkat på en förkylning och är lite småsjuk nu. varenda gång han haft ordentlig tandsprickning så har han fått förkylning, så det går helt klart att koppla ihop. men det är ju inte tänderna som ger en förkylning, utan snarare sänks immunförsvaret och de tuggar och biter på allt, som har gett nåt virus. så enkelt är det.
  • Hanniz

Det är nog en förkylning då.

Allt går i hennes tempo, hon sover bra på dagarna och sedan är det full fart igen att upptäcka delarna av huset som hon inte sett innan. :) Kan ju ta en sväng förbi apoteket och fixa lite saker som kan vara bra att ha hemma.

Men som sagt, inget besvär än så då ser vi hur det går.

• Hanniz
    Kya skrev 2009-12-08 09:01:08 följande:
    jo precis, min son har tandsprickning just nu, 2 tänder för 3 dagar sen, 2 tänder igår och 2 till är alldeles i uppsprickningen. han har råkat på en förkylning och är lite småsjuk nu. varenda gång han haft ordentlig tandsprickning så har han fått förkylning, så det går helt klart att koppla ihop. men det är ju inte tänderna som ger en förkylning, utan snarare sänks immunförsvaret och de tuggar och biter på allt, som har gett nåt virus. så enkelt är det.
    Det låter "bra". Då behöver jag inte bli hispig över att hon inte är lite förkyld, i och med att hon är som vanligt i övrigt. Märker jag att hon får ont ellerliknande kan jag ju ge lite alvedon.

Så får vi se om det kommer någon liten tand. Ska försöka kika igen i munnen om jag kan se något, men så fort jag gör detta så försöker hon suga på fingret och bara fnittrar... :) Så det är lite svårt att komma åt
  • Kya
    Hanniz skrev 2009-12-08 09:12:34 följande:
    Det låter "bra". Då behöver jag inte bli hispig över att hon inte är lite förkyld, i och med att hon är som vanligt i övrigt. Märker jag att hon får ont ellerliknande kan jag ju ge lite alvedon.Så får vi se om det kommer någon liten tand. Ska försöka kika igen i munnen om jag kan se något, men så fort jag gör detta så försöker hon suga på fingret och bara fnittrar... :) Så det är lite svårt att komma åt
    nejdå du hinner genomgå många förkylningar i hennes liv. men det är ju bra om du tittar förbi apoteket och inhandlar det nödvändigaste, det är bättre att ha det hemma men inte behöva det, än tvärtom.
  • Hanniz
    Kya skrev 2009-12-08 09:34:20 följande:
    nejdå du hinner genomgå många förkylningar i hennes liv. men det är ju bra om du tittar förbi apoteket och inhandlar det nödvändigaste, det är bättre att ha det hemma men inte behöva det, än tvärtom.
    Jo, hon kommer bli förkyld ett antal gånger har jag insett ;)

Ska absolut handla hem lite från apoteket, som du sa, bättre att ha det hemma men att inte behöva det.

Tack för tipsen, känner mig lite lugnare. Nu ska jag gå och krama lilla hoppetossan :)
  • olandstoken

Jo, att hon har klarat sig genom så många månader utan att vara förkyld! Bra jobbat sonen är snart 8 mån och har nog varit förkyld 6 ggr iaf.

Nina CC: gud vad det ploppar upp tänder! Är han gnällig när det är så många på gång? sonen har inte en ända än *väntar*

• Hanniz
    olandstoken skrev 2009-12-08 12:37:57 följande:
    Jo, att hon har klarat sig genom så många månader utan att vara förkyld! Bra jobbat sonen är snart 8 mån och har nog varit förkyld 6 ggr iaf.Nina CC: gud vad det ploppar upp tänder! Är han gnällig när det är så många på gång? sonen har inte en ända än *väntar*
    Tack! ;) Därför blir första förkylningen så svår, jag vet itne vad som är rätt eller fel! :) men nu sussar hon gott, och det är ju bra att vila när man är förkyld.

Väntar också på första tanden men den kommer ju när den kommer. Det är bara att vänta och se... :)
  • Hanniz
    MikuAndSaraLi skrev 2009-12-08 14:49:04 följande:
    Min är precis likadan ochnu har hon fått 2 tänder ^_^
    Intressant att höra. Jag tror att det kommer en tand snart, tycker det finns en del saker som stämmer in när jag läser hur barn kan bete sig när tänderna kommer. Det är bara till att vänta och se.

Det är ju så gulligt! :)
  • MikuAndSaraLi
    Hanniz skrev 2009-12-08 15:07:24 följande:
    Intressant att höra. Jag tror att det kommer en tand snart, tycker det finns en del saker som stämmer in när jag läser hur barn kan bete sig när tänderna kommer. Det är bara till att vänta och se.Det är ju så gulligt! :)
    Jo precis ^.^

Första tanden kom utan problem. Vi märkte det inte ens.
    Sen blev hon snorig, fick svårt att somna och grät otröstligt.
    Den andra tanden höll på att växa upp under någon form av blodåder (en liten röd ådra) och det måste ha gjort otroligt ont.
    Nu har et dock blivit bättre och jag hoppas det inte blir så problematiskt med dom andra, bara.
    Tacka vete gudarna för barn alvedon.
  • Vafan dåh

Är de tänder är de jätte skönt för dom med kyla i munnen.. så ge henne lite kallare än ljummet vatten i flaska då kan hon både tugga på nappen plus få kyla de funkar på min dotter när hon får tänder.. Ett litet enkelt men effektivt tips =)

• Kya
    olandstoken skrev 2009-12-08 12:37:57 följande:
    Jo, att hon har klarat sig genom så många månader utan att vara förkyld! Bra jobbat sonen är snart 8 mån och har nog varit förkyld 6 ggr iaf.Nina CC: gud vad det ploppar upp tänder! Är han gnällig när det är så många på gång? sonen har inte en ända än *väntar*
    ja, han är minst sagt grinig.... hua, vad jobbiga dygn det här är. han sover dåligt, gnäller hela tiden, dräglar, biter i allt han får tag i, grinar för allra minsta, hittar på jävelskap bara för att få uppmärksamhet, vägrar äta mat. det är förfärligt, men inte så konstigt när 6 tänder tittar upp på en och samma gång. nu har han 12 tänder, och som tur är så är det bara 2 tänder kvar, den här omgången. sen får vi förhoppningsvis några månaders ro innan tandbrytningen sätter igång igen.
Svar på tråden Dottern är så snorig! Kan det vara tänder på gång?