• Nissen86

HJÄLP! Ska köpa en digital videokamera till sambon, men har ingen aning om vad optisk zoom betyder!

Hejhej!

Jag är på gång att beställa en videokamera till min sambo i julklapp.. Jag har siktat in mig på två st.. Det ända som skiljer dessa två åt är att den ena har optisk zoom 4x och lagringsformat Flash/SD/SDHC istället för blixt/SD/SDHC som den andra har..

Båda har digital zoom.

Det skiljer 800 kr mellan dessa två pga av denna skillnad!

Är det något som en vanlig svensson som inte är superhaj på digitala ting märker?

Är otroligt tacksam för svar!!!

• Svar på tråden HJÄLP! Ska köpa en digital videokamera till sambon, men har ingen aning om vad optisk zoom betyder!
  • Veronica76
    Nissen86 skrev 2009-12-08 08:52:29 följande:
    Hejhej!Jag är på gång att beställa en videokamera till min sambo i julklapp.. Jag har siktat in mig på två st.. Det ända som skiljer dessa två åt är att den ena har optisk zoom 4x och lagringsformat Flash/SD/SDHC istället för blixt/SD/SDHC som den andra har..Båda har digital zoom.Det skiljer 800 kr mellan dessa två pga av denna skillnad!Är det något som en vanlig svensson som inte är superhaj på digitala ting märker?Är otroligt tacksam för svar!!!
    Optisk zoom är att föredra framför digital.
    Den optiska zoomar in utan att försämra bildupplösning/kvalité medans digital zoom använder befintlig bild att zooma i, vilket du lika gärna kan göra med datorn.
    Så satsa på en med bra optisk zoom.
  • uniMog

Tydligt. Du vill inte ha en videokamera utan optisk zoom, tro mig.

I can Cum Lauder
  • Veronica76
    Nissen86 skrev 2009-12-08 09:00:22 följande:
    Ja, vill ju ge bort ngt bra! Men hur tydligt märker man skillnad?
    Jag skulle själv inte köpa en kamera utan optisk zoom, det är en stor skillnad.
    Om du använder en kamera och zoomat in den önskade bilden så brukar det gå att zooma lite till efter att du nått max zoomning med optiska och då går det aldrig att få en riktigt klar och fin bild det är då kameran använder den digitala zoomen.

Men sen beror det ju på hur/vad man fotar, använder man inte zoom så kvittar det ju. Men en kamera brukar man ju iaf ha ett tag och om den då saknar en bra/biktig funktion så använder man den ju inte.

Jag tycker du ska gå till en butik och testa dom för att se hur du själv upplever skillnaden.

Lycka till!
  • SVejsan
    Nissen86 skrev 2009-12-08 09:00:22 följande:
    Ja, vill ju ge bort ngt bra! Men hur tydligt märker man skillnad?
    Man bör ha optisk zoom. Den digitala gör alltså att bilden blir grötigare, pixlarna mer framträdande, vid lite sämre ljus får du riktig "grynkorv" , när du zoomar in. En bra zoom gör filmandet mycket roligare.

Trodde att alla videokameror hade optisk zoom. Iofs Aiptek och de super enkla har väl inte sådant. Köp en videokamera av välkänt märke!

Borde vara ytterligare skillnader... Kolla på test-siter, sök på " +review +(din kameras namn)" på google tex

Eller lägg upp modellerna här...
  • Nissen86

Nu är den beställd och klar!
    Det blev den med optisk zoom!:P Hoppas han blir nöjd nu bara!!

Tackar för hjälpen och Go Jul lite tidigt!! :)

• vindil

På den kameran jag funderar på står det med både digital och optisk zoom.
    Optisk zoom  15 ggr
    Digital zoom  300 ggr    

Vad menas?

• R Franklin
    vindil skrev 2010-01-28 15:48:30 följande:
    På den kameran jag funderar på står det med både digital och optisk zoom.Optisk zoom  15 ggrDigital zoom  300 ggr     Vad menas?
    Det betyder att kamerans högsta brännvidd delat med lägsta blir 15. Set innebär också att kameran kan beskära bilden för att ge en fiktiv brännviddsförlängning på 1-300 ggr.
Svar på tråden HJÄLP! Ska köpa en digital videokamera till sambon, men har ingen aning om vad optisk zoom betyder!