• camillas1985

Vår 10 månaders slåss

Vår pojke på 10 månader har börjat slagits och verkar tycka att det är jätte roligt. Vi försöker hela tiden säga att så gör man inte och så visar vi hur man ska göra för att klappa fint med hans hand. Vi har haft både snällt och lite skarpare tonläge men han bryr sig inte. Med sina leksaker är det lite samma sak, han kastar runt dem och leker ganska våldsamt. Nu börjar man ju tänka att är det vi föräldrar som gör att han beter sig på det här viset eller är det normalt för ett barn i hans ålder att gå i genom en sån här fas? Man vill ju gärna ha bort det så fort som möjligt eftersom det inte är roligt för varken oss eller hans kompisar som vi träffar ganska ofta för han slår rätt hårt och helst i ansiktet. Vi som föräldrar är lugna, bråkar inte, leker inte våldsamt eller något annat som jag kan komma på som kan ha påverkat honom till att bli så här.
    Han är även en väldigt gosig och pussig pojke så det är inte bara bråk med honom.

Skulle vara väldigt tacksam över lite tips och råd om hur jag kan få bort det här beteendet eller om det bara är att vänta ut så det försvinner av sig själv.

• Svar på tråden Vår 10 månaders slåss
  • Kya

alla barn är ju olika! min pojke är lite mer av den våldsamma typen... inte medvetet, han vet ju inte om att han gör illa, eller tar i för hårt. han är jättegosig och mysig och vill gärna vara nära och kramas. men han kan ofta krama sina kompisar lite för hårt, så de ramlar eller liknande.
    jag vill kort sagt komma fram till att barn i ettårsåldern har ju egentligen noll koll på vad som är för hårt, för löst, eller om någon annan kan få ont. det enda ni kan göra är att om och om igen visa missnöje när han gör något fel. alltså säga "nej, så gör man inte" när han puttas, slåss eller kastar något.
    han gör det som sagt inte av elakhet eller illvilja. blanda inte ihop det. utan visa bara hur man ska göra rätt.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • camillas1985

Nej att han inte riktigt vet vad som är rätt och fel det vet jag och jag kan ju inte direkt slå tillbaka för att visa att det gör ont heller. Jag vet inte om jag träffat något annat barn i hans ålder som beter sig som han så det är väl därför man börjar fundera på om det är vårt fel. Men det är väl bara fortsätta som vi gör och hoppas på att det växer bort snart.

Andra som känner igen sig eller så får gärna skriva också.

• eliin85

Jag har lite av samma problem. Min son på 10 månader är väldigt hårdhänt, han drar i håret, sliter i skinnet och bits! Och de spelar ingen roll vad man säger och gör så blir de ingen ändring. Han har ett väldigt humör så tar jag av han nånting som han inte får ha så blir han jätte arg och börjar bitas... Men självklart bara på mig, ingen annan har han gjort de på!

• Girlinthecity

Jag tycker inte man kan kalla ett så litet barn vålsamt. Han

• Girlinthecity

Vet inte riktigt vad som hände, men jag hann inte skriva klart

Jag tycker inte man kan kalla ett så litet barn vålsamt. Han är för liten för att se konsekvenserna (att en leksak kan gå sönder om den kastas, eller att någon får ont om den blir slagen. Han kan heller inte fullt ut kontrollera hur mycket han tar i eller kontrollera sin egen styrka. Fortsätt medd et ni redan gör. Att markera att det är fel, och visa hur man ska göra istället, och uppmuntra det beteendet. Säger ni till "snällt" att itne göra så tror jag inte han kommer att förstå att det är allvar. Nu menar jag definitivt inte att man ska ryta eller vara hård, men visa att det inte är ok. Sen att säga att "inget hjälper" tycker jag är lite synd, för det kommer ju att hjälpa, men inte över en dag.

Att bli arg när man inte får som man vill är ju absiolut inget konstigt, snarare sunt, och att bitas är ju fel, men samtidigt kan inte en 10 månaders uttrycka sina känslor på så många andra sätt.

Lycka till!

Svar på tråden Vår 10 månaders slåss