Vad bör en 12-åring kunna klara själv?
Vad bör en 12-åring kunna klara själv?
Min tolvåring är min äldsta son och jag har därför inga äldre syskon till honom att jämföra med.
Vad tycker ni en 12-åring ska klara själv? Min son tar fram och dukar av frukost, torkar rent efter sig, hänger upp handdukar efter träningar (efter lite tjat och påminnelser)) städar sitt rum innan han åker till sin pappa och bär över tvätten till tvättstugan.
Det jag undrar över är att han tränar väldigt mycket hockey och fotboll aom tar hanska mycket tid, och för att klara det så är det viktigt att äta rätt mat och mellanmål. Eftersom jag är hemma och är föräldraledig så lagar jag mycket mat och bakar en del och har ofta mellanmål och mat färdigt före och efter alla träningar.
Frågan är om han blir lite för mycket curlad på det viset? Ska en tolvåring kunna ta ansvar själv att få i sig ett nyttigt mellanmål (inte bara mackor och o´boy) och kanske fixa enklare maträtter om inte jag är hemma? Risken är väl annars att ungen äter en burk pepparkakor eller en chokladkaka innan träningen om jag inte skulle vara hemma nån dag.
Han brukar laga pannkaka med sin lillebor ibland (8 år) när jag är hemma och kan övervaka. När går man på nästa nivå av ansvar och lärande och vad bör detta ansvar innehålla för uppgifter? Ska han kunna tvätta en maskin tvätt tex?
Vad gör era 12-åringar hemma?