• Anonym (whatup?)

Ska det vara så här, så här långt efter??

Det är nu över ett år sedan min förlossning. Jag sprack egentligen ganska lite och syddes bara med 4 stygn. Problemet är att även nu, över ett år senare, så svider det och gör ont där jag blev sydd, i samband med sex. Ska det vara så? Jag blev sydd på sidan, längs med slidöppningen kan man säga och det är jätteirriterande att man t ex aldrig kan ha sex två gånger samma dag för man är så öm efter en gång. Det känns som jag får små sår (hudsprickor) där jag blev sydd. Jag förstår ju att det blir ärrvävnad när de syr och att man inte blir lika elastisk efter, men vad gör man åt det? Inte ska man väl behöva ha det så här, för det tar ju död på det roliga tillslut .

• Svar på tråden Ska det vara så här, så här långt efter??
  • Anonym (whatup?)

Usch nej! Haha, min gamla barnmorska var ett stolpskott och jag var så glad att slippa gå dit mer.

• redneck girl

men ta nått annat stolpskott och fråga då;) svårt att tro att fyra ynka stygn ska kännas efter ett år.är det så att du är torr på nåttvis?

• Anonym

Har du nyligen slutat att amma el. ammar du fortfarande så kan det vara slemhinnorna som e något torra.
    Pröva lite glidmedel o se om det känns bättre.

• Anonym

Gå till en riktig gynokolog, inte bara bm. Jag var på eftrerkontroll hos gynokolog, eftersom jag var rejällt sydd. Jag hade när jag var hos bm, tagit upp problemet att det svider /gör ont vid samlag. fick svaret at det blir så ärrvävnade är oelastiskt i början och amningen gör slemhinnorna torra och sköra, det blir bättre med tiden.
    Men när jag var hos gyn, sa hon att jag hade "granulation" (tror det hette så) i ärrvävnade. Det betyder att det växer ut vävnad som ej ska vara där i ärret, den är röd och irriterad och svider vid samlag. Hon såg detta utan att jag ens sagt nått om det till henne. hon penslade med något på vävnaden som skulle bränna bort det, det kändes inte, men det gjorde ont eftersom hon var där och rotade, när man var öm + att hon var rätt hårdhänt och ej använde glidmedel.
    Normalt sett går det bort efter en behandling, men det kan ta upp till 3-4 behandlingar.
    på mig har de gjort 2, men eftersom jag är rätt nervös och spänfd inför penetreringen, så vet jag inte riktigt om smärtan är kvar eller om det är bara psykiskt
    Det blev iallafall klart mycket bättre efter första behandlingen
    Hoppas du får bukt med problemet.
    Lycka till!

• Anonym (whatup?)

Tack!

• AlexiaBoMbA

du ska gå till gynekologen så hon kan kolla på dig där

Svar på tråden Ska det vara så här, så här långt efter??