• Anonym

finns det någon bok om bättre självkänsla och svartsjuka?

jag är väldigt svartsjuk och tycker att min kropp bara består av en massa fel trots att andra säger att jag är vacker osv..extremt svartsjuk är jag så att jag mår dåligt av det och att det går ut över min relation..finns det någon bra bok?

• Svar på tråden finns det någon bok om bättre självkänsla och svartsjuka?
  • Anonym

Ja, alla böcker av Mia Thörnblom: Självkänsla nu, Mera självkänsla m.fl

Dom är alla jättebra och har fått mig att tänka helt annorlunda. Jag har även gått en kurs i mindfulness, jättebra för att kunna acceptera alla känslor som kommer upp och för att bli medveten om stunden som är just nu och att inte tänka för mycket på sånt som varit och sånt som ska komma.

Jag har jobbat stenhårt med min självkänsla och min självbild, jag har gått från helt nere på botten till att idag veta att jag är precis lika mycket värd som någon annan men inte mer värd en någon annan. Såklart tar det tid och jag jobbar fortfarande med mig själv.

Lycka till ts!

• Anonym

har funderat på den boken självkänsla nu.
    men känns som att det som jag tycker är mitt allra största problem är min svartsjuka..
    tror du att den boken självkänsla nu kan vara bra för mig att läsa även om mitt största problem är svartsjuka, tar den upp sånna saker också, eller tycker du att jag borde köpa någon annan bok. typ avund och svartsjuka?

• Anonym

Svartsjuka handlar ju om låg självkänsla. Har man en bra självkänsla så borde man kanske t.o.m tycka att det är kul för ens man att han hittat nåt fint att vila ögonen på när han spanar in någon annan.
    Så fort man känner sig svartsjuk så känner man ju att en person är hotad på något sätt, kanske att man är mindre värd i sin mans ögon än tjejen han spanar in.

• Anonym

TS: gå på bibblan och sök på böcker med "svartsjuka" i titeln.

Jag tror att folk är så olika och har så olika infallsvinkel att ingen bok passar alla. Vissa vill ha konkreta tips på hur man hanterar svartsjuka, andra vill veta mer teoretiskt om vad svartsjukan kan bero på osv.

• Anonym

Hej!

Börja i terapi! Det är värt varenda spenderad krona. Jag tror det är svårt att bygga upp sig själv på egen hand med hjälp av en bok.

• Anonym (xxx)
    Anonym skrev 2009-12-08 14:37:28 följande:
    TS: gå på bibblan och sök på böcker med "svartsjuka" i titeln. Jag tror att folk är så olika och har så olika infallsvinkel att ingen bok passar alla. Vissa vill ha konkreta tips på hur man hanterar svartsjuka, andra vill veta mer teoretiskt om vad svartsjukan kan bero på osv.
    Jag tycke rinte självkänsla.nu var så himlans bra för svartsjukan. Alltså jag förstår u att det handlar o mmin självkänsla. Men oxå nåt annat som styr för jag skulle själv aldrig få för mig att spana på nån annan, så varför skull ejag vilja att min man gör det och att jag är glad att han hittar nåt att lägga ögonen på, som nån här ovan beskrev. Sen finns det delar av svartsjukan som beror på dålig självkänsla, men inte all. jag är nog mer skadad än så
  • Anonym (xxx)
    Anonym skrev 2009-12-08 14:41:09 följande:
    Hej!Börja i terapi! Det är värt varenda spenderad krona. Jag tror det är svårt att bygga upp sig själv på egen hand med hjälp av en bok.
    Är det i KBT du gick då?
  • Anonym (Dr Phil)

Dr Phil har skrivit flera riktigt bra böcker. Self matters är en av dem (jag har den på engelska vet inte titeln på svenska men det gör nog google ). Jag tror absolut att svartsjuka handlar helt och hållet om självkänsla. Obefogad oro för att bli lämnad eller värderad lägre än andra ligger helt hos den orolige själv. Däremot kan man säkert hjälpas åt som par att komma över det...

Lycka till och en eloge för att du vill ta tag i problemet!

• Anonym

Jag går själv hos en terapeut med psykoanalytisk/psykodynamisk inriktning. Men det är så klart en smaksak. Viktigt att hitta något/någon som passar en personligen. Och också naturligtvis beroende på ens "problematik".

Anonym (xxx) skrev 2009-12-08 14:45:06 följande:

Är det i KBT du gick då?
  • Anonym

Anonym (xxx) skrev 2009-12-08 14:43:13 följande:

Jag tycke rinte självkänsla.nu var så himlans bra för svartsjukan. Alltså jag förstår u att det handlar o mmin självkänsla. Men oxå nåt annat som styr för jag skulle själv aldrig få för mig att spana på nån annan, så varför skull ejag vilja att min man gör det och att jag är glad att han hittar nåt att lägga ögonen på, som nån här ovan beskrev. Sen finns det delar av svartsjukan som beror på dålig självkänsla, men inte all. jag är nog mer skadad än så
    Vissa menar iofs att svartsjuka kan bero på just att man själv omedvetet vill spana på andra men förtränger det, och istället lägger över det på ens partner. Dvs man skäms för sina tankar så man intalar sig att det är partnern som har dem. :)
Svar på tråden finns det någon bok om bättre självkänsla och svartsjuka?