• Tecklaz

Bärsjalar för tvillingar

Jag undrar om det finns någon bärsjal som är extra lämplig för tvillingföräldrar. Kan man ha två barn i samma sjal och vilken är i så fall bäst? Eller är det bättre att ha två sjalar samtidigt? Jag undrar också hur man bär båda barnen så att det blir så skonsamt som möjligt för rygg och axlar. Någon som har några erfarenheter?
    Titta gärna in på min tvillingblogg: www.metrobloggen.se/dubbeltupp!

• Svar på tråden Bärsjalar för tvillingar
  • Tvillinggravid

Hej vännen
    Hanna här. Jag funderade också mycket på det där med att bära dubbelt när jag var gravid. Nu blev det inte så eftersom Christian varit hemma hela tiden och vi tagit varsin. Vi fick två bärbarn, som vägrade ligga i vagnen första tre månaderna, och ryggen tog rätt mycket stryk. Jag fick ganska tunga barn, hade inte orkat bära båda.
    Men om man får lite lättare barn, och är ensam hemma, så är ju läget ett annat.
    Min moster är barnmorska på specialförlossningen, dessutom tvillingmamma. Hon visade hur man kunde knyta ihop ett vanligt lakan så att det blev som en ringsjal som gick över ena axeln och sen snett över kroppen. I detta lägger man båda barnen i vagg-ställning, båda barnen åt samma håll. De ligger liksom på varandra, fast det yttersta barnet lite nedanför det innersta, med huvudet vilandes på det innersta barnets kropp. Så bär de på specialen, och det funkar tydligen bra om man vill bära omkring lite hemma, lätt att plocka ut dem när de somnat och man vill lägga ner dem. Jag tyckte dock det lät lite krångligt, provade aldrig. Men om jag fött för tidigt eller fått två lättviktare kanske jag tyckt att det varit bra.
    Någon gång emellanåt har jag burit två barn. Det har då oftast varit Alva plus en av tvillingarna. Då har Alva suttit i en Mei Tai på ryggen, och bebisen i en triåsjal på magen. Jag tror att det skönaste för ryggen är att bära en fram och en bak. Men det kan vara svårt att få upp en bebis på ryggen utan hjälp.
    Jag vet att man kan bära två små barn i trikåsjal på magen. Man gör den vanligaste knytningen för trikåsjal, och lägger barnen i varsitt band, jag har en bild som jag ska försöka länka till dig. Har ej provat själv.
    Sen finns det en sele, som jag tror heter Weego, för tvillingar. Jag har inte sett den live, och är inte säker på att det finns något stöd för ryggen. Därför tror jag det kan bli rätt tungt. Sök på Weego och twins.
    Lite för sent köpte vi en superskön sele, Ergo bärsele, som har ett bra avbärarbälte för höften. Finns också en lite snyggare som heter Manduca. Dessa selar är dock för ett barn, men det kan vara skönt att ha med i vagnen och kunna ta upp det barn som skriker högst.
    Lycka till. Kram

Svar på tråden Bärsjalar för tvillingar