• Anonym (hur?)

Hur funkar postväxel?

Någon som vet hur det funkar med postväxel? När man får en postväxel ligger då pengarna i "luften" och redan är dragna från kontot. eller ligger pengarna på kontot så när man tar ut dom med postväxeln försvinner dom från kontot?

Kan avsändaren se när man tar ut pengarna ?

• Svar på tråden Hur funkar postväxel?
  • Tlicious

Har för mig att pengarna försvinner från kontot när man skaffar postväxeln, alltså de "hänger i luften". Ska ju fungera istället för kontanter så postväxeln blir kontanterna... Hmmm, hoppas du fattar...
    Se till så att de står rätt mottagare så att du kan lösa in postväxeln!

• Anonym (hur?)

vet du om avsändaren kan se när man hämtat ut den?

• Tlicious

Nä, eftersom pengarna dras direkt från kontot när postväxeln görs (har jag för mig iallafall).

• Kan inte bli bättre än såhär

Pengarna är redan borta från kontot den sekund du köpt ut postväxeln. Pengarna finns enbart på postväxeln som du har i handen och ingen annanstans. De är uttagna

• Tiikeri

Alltså, postväxel är ju precis som kontanter, fast lite säkrare. Det brukar användas om man ska hantera stora summor pengar, så man slipper gå och fladdra med riktiga pengar.

• Mumin75

Pengarna reserveras eller dras från kontot när postväxeln skrivs ut och det är endast den som postväxeln står på som kan ta ut pengarna. Min sambo skulle ta ut en stor summa från sitt konto en gång och då var han tvungen att beställa hem pengarna och fick då en postväxel. Meningen var att jag skulle ta ut dom när han var på jobbet så han skrev postväxeln på mig. När det sen var dags att hämta pengarna så var sambon ledig och gick dit själv men han fick inte ut dom eftersom han skrivit postväxeln på mig så han blev tvungen att åka hem och hämta mig.

• Anonym (hur?)
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-12-08 14:14:21 följande:
    Pengarna är redan borta från kontot den sekund du köpt ut postväxeln. Pengarna finns enbart på postväxeln som du har i handen och ingen annanstans. De är uttagna
    okej då ska alltså inte avsändaren se när ja löser in checken alltså. har nämligen fått en check i tidig födelsedagspressent som jag skulle behöva lösa in redan nu. Men vill inte att pappa ska se det. därav frågan om han kan se om ja löser in den
  • Postväxelbloggaren

Försöker blåsa lite liv i denna gamla tråd, eftersom jag ser att man jämför postväxel (se bild nedan) med check (används nästan inte alls i Sverige längre).

Det är viktigt att veta att checkar och postväxlar fungerar på olika sätt. Även om jag inte är någon expert på juridiken är en check ett löpande skuldebrev (det finns således inte några reserverade pengar) medan en postväxel är en så kallad egen växel där pengarna placerats av banken under tiden som postväxeln inte är inlöst.

Anonym (hur?); Din ursprungliga fråga är om pengarna dras från kontot när man löser in en postväxel och det gör dom inte - eftersom den som köpte postväxeln betalade till banken när postväxeln blev utställd. Det motsvarar det du kallar att pengarna "är i luften". Istället dras pengarna från bankens konto som är kopplat till postväxeln. Om det hade varit en check hade däremot beloppet inte dragits när checken skrevs, det dras istället när checken löses in av mottagaren. Avsändaren kan då se när i tid som mottagaren löser in checken - vilket således inte är fallet om det gäller en postväxel.

Tlicious; Helt rätt, postväxeln är en värdehandling och ska behandlas som en sådan. Det är väldigt omständigt och en jobbig process att "döda"/"spärra" en postväxel som förkommit och sedan få ut pengarna. En annan viktig sak som du tog upp är att den måste vara ställd till rätt person, eftersom den inte kan lösas in av någon annan. Om du skaffar en postväxel är den vanligaste rekommendationen att man ställer ut den till sig själv och vid behov överlåter den till någon annan genom att skriva "Överlåtes till ... ". Om man inte har för avsikt att överlåta den till någon annan kan man skriva "Får ej överlåtas" (dock oklart om det håller juridiskt, men det försvårar åtminstone) samt att man drar två diagonala streck över framsidan (vilket innebär att den måste sättas in på konto till mottagaren.

Kan inte bli bättre än såhär; I princip ja, men praktiskt befinner sig pengarna på ett av bankens bankkonton - vilket normalt har samma kontonummer som står på postväxeln. Men eftersom postväxeln är en egen växel, dvs att det inte är en skuld utan har ett faktiskt värde (som står skrivet med bokstäver och siffror på postväxeln) är jämförelsen inte så dum. Pengarna är i alla fall uttagna från det konto som man betalat postväxeln med.

Tiikeri; Helt rätt, det är också den vanligaste orsaken till att man beställer postväxlar - att man vill slippa bära runt på en massa pengar. Postväxlar är vanliga vid inköp av vitvaror, bilaffärer, hus/lägenheter och andra stora investeringar. Postväxlar har vattenstämplar, säkerhetsdetaljer, registreringar (olika i olika banker) mm som gör att de är väldigt säkra, dessutom står det skrivet på postväxeln vem som ska ha pengarna - vilket är en stor fördel jämfört med kontanter.

Mumin75; Bra exempel på överlåtelse av postväxel - eftersom han skrivit över den på dig, kunde han ju inte lösa in den själv längre. Det man dock kan göra är att överlåta den tillbaka till honom, men det hade du varit tvungen att göra. I princip kan man överlåta en postväxel hur många gånger som helst, men rent praktiskt är det inte att rekommendera - eftersom den faktiska ytan att skriva på är begränsad och det inte är att  rekommendera att bifoga överlåtelsehandling på separat papper. När du skriver att din sambo var tvungen att "beställa hem pengarna" menar du förmodligen att han var tvungen att beställa postväxeln - eftersom man inte behöver beställa kontanter för att få en postväxel. Banken har en särskild postväxelbeställningsblankett, men man behöver inte beställa kontanter. Om man däremot vill ha en större summa i kontanter är det vanligt att man måste beställa det några dagar i förskott.

Anonym (hur?); Hoppas att det löste sig förra året. Det sista inlägget du skrev så skrev du istället att det var en check och som jag skrev ovan är det en helt annan sak (din pappa skulle i så fall se när du löste in den). Om du vill läsa mer om checkar kan du göra det på Wikipedia. Om du däremot vill läsa mer postväxlar kan du göra det på Postväxel.se eller på Postväxelbloggen - där man också kan diskutera postväxlar

Lycka till med era postväxlar!!

// Carl alias Postväxelbloggaren
  • Kajsa 509

Om jag har omvandlat mina pengar på kontot till Postväxlar, kan någon som har tillgång till kontot se att jag har det?

• Tjoflöjt

Inte på annat sätt än att man kan se att pengarna är uttagna.

Svar på tråden Hur funkar postväxel?