• Svana

Var kan man köpa en gigantisk säng till hela familjen?

Hej! Jag valde att lägga tråden här fast jag inte klassificerar mig som något annat än en förälder som gör sitt bästa :) Men det gjorde jag för att jag vet att många AP samsover som vi gör.

Vi har en Queen-size säng, kan inte helt måtten, men vet att den kallas så. Vi har en son på 4 år som somnar inne på sitt rum tillsammans med en av oss föräldrar men kommer in till vår säng och sover från kl.23 ca. Det tycker vi är mysigt och vi vill absolut inte tvinga honom in till sitt eget rum När han så uppenbart vill sova hos oss. Men nu ska vi ha en liten i juni, och jag har börjat tänka på hur vi ska göra med samsovningen. Sängen är för lite till 4 personer. Och jag tycker King-size sängar verkar för små också.
    Finns det sängar som är tänkta till en hel familj? Har någon här köpt en sådan, och i så fall var någonstans? Kanske vore en lösning att köpa en mindre säng och sätta bredvid, men sonen vill ju gärna ligga nära, nära.
    Hur gör ni med två eller flera barn?

• Svar på tråden Var kan man köpa en gigantisk säng till hela familjen?
  • Silverkatten06

Ett bra tips till första tiden är en BabyBay-säng till bebisen, men de räcker bara upp till 5-6 månader, sen blir de för små. Men fasen vad bra den var!

Om du annars köper en säng till så finns det ju såna där skumgummigrejer som man lägger i skarven så att skarven inte känns lika mycket...

• Alorna

Min son sover i en mindre säng bredvid våran säng. Han tycker det fungerar jättebra.

• Stårschan

Jag har hört om folk som ställt två 120cm-sängar bredvid varandra. Det kanske kan vara något?

Stolt över att vara moraltant!
  • Svana
    Silverkatten06 skrev 2009-12-08 13:56:22 följande:
    Ett bra tips till första tiden är en BabyBay-säng till bebisen, men de räcker bara upp till 5-6 månader, sen blir de för små. Men fasen vad bra den var! Om du annars köper en säng till så finns det ju såna där skumgummigrejer som man lägger i skarven så att skarven inte känns lika mycket...
    Det där med skumgummit låter bra, men vi har en så hög säng, amerikansk stil, så frågan är om man kan hitta en lika hög mindre säng. Men det kan vara värt att kolla upp.
    Jag vet inte vad BabyBay är , men ska genast googla :) Tack för svar.

Alorna, ja det har jag tänkt lite på. Men frågan är ju om inte sonen kryper upp ändå, han vill helst ligga ovanpå oss, så nära vill han vara. Men sedan vet man ju inte, han kanske växer ifrån det där på ett halvår. Tack för svar du med!
  • Alorna

Jo han kanske vill krypa upp men vi sa att ska du sova här inne får du sova i din egen säng i vårt rum. Vår pojke är också 4 och han har sovit i sin säng i vårt rum sen han fyllde 3. Bara man är bestämd så fogar dom sig gärna bara dom får sova i samma rum.

• Svana

Tack snälla för hjälpen. Skulle helst önska mig en jätte-säng där alla får plats, men jag har inte hittat någon. Så era förslag ska klart övervägas :)

• scs

Vi har satt en 120 cm säng direkt intill vår 180 cm säng, på så sätt får vi 3 m bred säng där alla ryms. Sängen står dessutom i ett hörn så ena långsidan är barnsäker (ingen kan trilla ner alltså). Vi ska sova tillsammans alla fyra när bebisen kommer har vi tänkt, vår dotter är 2 år och kommer nog sova hos oss ett tag till skulle jag tro.

• Lota

Jag har en dotter på 2,2år o en son på 3 mån o vi samsover.

Jag har gjort så att vi ställt en 90 säng brevid våran säng. Vi har också en högre modell på sängen o det har jag löst så att jag lagt trallvirke under 90 sängen så det är jämn höjd. Sen har jag dragit dubbelsängens stora madrass över ena halvan av dubbelsängen o 90 sängen för att slippa skarven mellan sängarna, o lagt 90 sängens madrass på andra halvan av dubbelsängen, där blir det ju ingen skarv att falla emellan i alla fall. 90 sängen står mot ett hörn och det arrangemang funkar super för oss!

Lycka till!

• reserverad

California-king är superstor. Spana in den.

• flindra

Vi kör med spjälsäng utan ena sidan till tvååringen och sedan två vanliga 90-sängar utan ben brevid. Lillbäbisen sover med mig. Det är kanske lite oglamoröst att ha sängar utan ben, men om lilla bäbisen ramlar ur min säng så slår han sig ju inte så mycket... Funkar bra tycker jag.

• paloma84

En vän har 2 st 1,80 sängar bredvid varandra, dvs 3,6 m säng.
    Och där sover hela familjen, 2 vuxna och 4 barn :)

• JBC

Känns skönt att det är fler som är lika "knäppa" som oss, och värre!=) Har två st 90 sängar bredvid varandra, men en tjockare bäddmadrass på, i dom sängarna sover jag, sambon och sonen. I en 90 säng med tunn madrass bredvid vår sover hundarna. Det är ett tag kvar till tvåan kommer men då lär sängen byggas ut lite till. =)

Svar på tråden Var kan man köpa en gigantisk säng till hela familjen?