• frukarlssonn

Förvaring av egen äpplemos

Hur länge kan man förvara det i kylen? Har kokat äpplen och kört i mixer som jag ska ge dottern i gröten. Inget tillsatt socker.  Eller bör jag frysa in och tina i micro?

♥ Olivia 090610 ♥
  • Svar på tråden Förvaring av egen äpplemos
  • SweetLilly

Utan socker håller det sig bara nån dag i kylskåpet tyvärr. Jag brukar frysa in min mos i portionsburkar som är lätta att värma i micron.

• EJLM

Jag kokade egen äppelmos i söndags (ikväll kommer ett inlägg om det på min blogg)

jag förvarar en burk i kylen, den brukar ta slut inom en vecka juletid men den håller ju längre än så om man bara doppar rena skedar i den,
    annars fryser jag in resten. det går superbra, tina den i rumstemperatur..

erica.myshowroom.se

• frukarlssonn
    SweetLilly skrev 2009-12-08 15:22:21 följande:
    Utan socker håller det sig bara nån dag i kylskåpet tyvärr. Jag brukar frysa in min mos i portionsburkar som är lätta att värma i micron.
    Det va det jag misstänkte, att den inte skulle hålla sig så länge utan socker. Har ju bara två portionsburkar kvar för jag har smakportioner i de andra, kan man lägga det i muffinsformar typ och sen i plastpåse? Har för mig att man kan göra så med smakportioner annars...
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • SweetLilly
    Marinero skrev 2009-12-08 17:38:31 följande:
    Det va det jag misstänkte, att den inte skulle hålla sig så länge utan socker. Har ju bara två portionsburkar kvar för jag har smakportioner i de andra, kan man lägga det i muffinsformar typ och sen i plastpåse? Har för mig att man kan göra så med smakportioner annars...
    ja det måste ju gå? sen beror det på hur mycket man ska ha, har hört att man kan frysa i isbitsformarna också. Men då är det verkligen "smakisar" man ska ha, de är ju inte så stora
  • frukarlssonn
    SweetLilly skrev 2009-12-08 17:48:51 följande:
    ja det måste ju gå? sen beror det på hur mycket man ska ha, har hört att man kan frysa i isbitsformarna också. Men då är det verkligen "smakisar" man ska ha, de är ju inte så stora
    Jo precis, isbitsformar är ju kanon med Nu la jag dem i muffinsformar denna gång, får se om det funkar med
    ♥ Olivia 090610 ♥
Svar på tråden Förvaring av egen äpplemos