• smilez

Min ena tik rider på den andra. VARFÖR?

Jag har en fråga. Jag har tre hundar som är drygt 1, 6 & snart 12 år gamla. Dom senaste dagarna har den lilla, som är 16 månader börjat rida (alltså typ jucka, fast hon sitter på hela ryggen) på vår äldsta hund.
    Vad beror detta på? Jag blir inte klok på beteendet...

Några idéer?

• Svar på tråden Min ena tik rider på den andra. VARFÖR?
  • Kinya

Det är ett dominansbeteende. Hon vill dominera över den andra tiken och därför gör hon så. Om en ranglägre hund rider på en ranghögre hund så får den veta att den lever och att den ska sluta rida omedelbart. Men säger inte den andra hunden till så är troligtvis er 16 månaders högre i rang än er äldsta hund. Detta är normalfallet iaf. Sen finns det ju såklart alltid undantag.

• luckyme83

stress...kan det vara
    när min hund blir stressad /exalterad kan han börja jucka

• Soul

"Juckande" hundar beror vanligtvis på en av två saker, antingen för att visa dominans eller att djuret av någon anledning är stressat. Det är inget sexuellt betingat.

• smilez

Sassa 82, Jag hade samma tanke som dej först ska ja säga. Dock har det alltid varit den äldsta hunden som har haft högst rang. Hon har varit den som har sagt ifrån och visat var skåpet ska stå. Däremot börjar hon bli lite gammal nu då hon snart är 12 år och hon har dåliga bakben. Lillhunden är dessutom av en mindre ras så hon passar på när gamlingen ligger ner, då hoppar hon på henne och rider, precis som att hon vet om att gamla hunden har svårt att resa på sej. Den lilla har dock inte visat några som helst tendenser på att "vilja" vara högre i rang om du förstår hur jag menar, hon är fruktansvärt undergiven båda dom andra och de allra flesta faktiskt, även om hon är lite "snurrig"/valpig åxå ibland. Enda gången hon visar tecken på dominans är i skogen då hon är en jakthund som har börjat jaga lite smått nu i höst då hon blev ett år.

luckyme83, hur har det funkat med din hund? Har beteendet försvunnit när stressen har försvunnit? Jag har en teori/tanke om detta...

• Maja09

skall hon löpa? eller skall någon av de andra löpa? det är fulkomligt normalt att dom rider på varandra vid lukten av löp! Behöver inte vara dominans alls! Min tre tjejer har löpt på rad här nu och rider på varandra som besatta, Nu är de den äldsta tiken och helt klart bestämmer, och hon låter sig ridas på utan vidare. sexuell frustration typ kan man säga. Om hon skall klätra i rag så fortsätter hon inte beteendet, utan om de skulle vara för att klättra så gör hon de en eller två gånger får hon ingen respons så är de klart så att säga.

• smilez

Soul, det låter som att ni alla tre är inne på samma sak. Isåfall tror jag på stress faktiskt. Jag tycker det är konstigt bara att den äldre hunden inte säger ifrån, det känns som att när jag tittar på henne så säger hon "jaja, låt henne hållas den lilla valpiga".... Men det är ändå inte likt henne att göra så.

• smilez

Maja09, jag vet inte hur det är det där med löp. Jag vet att ingen av dom två stora ska löpa iallafall, för dom har jag koll på. Den lilla däremot har bara haft sitt första löp och det var i april/maj. Det verkar som att det är väldigt individuellt från hund till hund hur långt det går mellan löpen. Lilla hunden har ridit på henne betydligt mer än två gånger... så då är det inte rangen då (men det har jag heller inte riktigt kunnat tro att det är).

• såffan

jag skulle tro på dominans, även om den lilla huden alltid varit underlägen och är yngre. Nu håller hon på och lämna valpstadiet och vill testa gränser och komma högre i rang än vad hon är.

• Kinya
    smilez skrev 2009-12-08 15:18:19 följande:
    Sassa 82, Jag hade samma tanke som dej först ska ja säga. Dock har det alltid varit den äldsta hunden som har haft högst rang. Hon har varit den som har sagt ifrån och visat var skåpet ska stå. Däremot börjar hon bli lite gammal nu då hon snart är 12 år och hon har dåliga bakben. Lillhunden är dessutom av en mindre ras så hon passar på när gamlingen ligger ner, då hoppar hon på henne och rider, precis som att hon vet om att gamla hunden har svårt att resa på sej. Den lilla har dock inte visat några som helst tendenser på att "vilja" vara högre i rang om du förstår hur jag menar, hon är fruktansvärt undergiven båda dom andra och de allra flesta faktiskt, även om hon är lite "snurrig"/valpig åxå ibland. Enda gången hon visar tecken på dominans är i skogen då hon är en jakthund som har börjat jaga lite smått nu i höst då hon blev ett år. luckyme83, hur har det funkat med din hund? Har beteendet försvunnit när stressen har försvunnit? Jag har en teori/tanke om detta...
    Det kan inte vara så att den yngre hunden känner att den äldre är svagare nu än innan och tar chansen att ta över? Hundar tycker inte synd om varandra utan om de har chansen att skaffa en högre rang så gör de det.

Vi hade två hanar för 10 år sedan och de ena var en otroligt dominant ledare och den andra inte alls dominant till naturen. Den dominante kunde bestämma var den andra fick vara resp. inte fick vara osv. Men så ändrades detta successivt lite i taget. Vi märkte det inte riktigt men vi tyckte att den sub-dominante tog sig friheter som han inte gjort innan. Vi fick förklaringen: den dominante hade drabbats av hjärtfel och det hade med största sannolikhet den sub-dominante känt av och därför tagit sig dessa friheter.
  • Maja09

Det finns inga enkla svar på sånna frågor. en uppgörelse om rang brukar vara lite mer allvarlig om man säger så. Min 10 månaders försökte på den äldsta som är 3.5 och fick sig en reäl omgång som jag naturligtvis stoppade!! nu är de lugnt. och de började inte med ridning. ridningen har dom ju som sagt hålt på med nu i 7b veckor och de blir väl en 2 veckor till tills den sista löpt klart. Jag säger ju till dom när dom rider för det är ett beteende jag inte vill ha. Tycker att du skall säga ifrån varje gång hon gör det och visa att du inte uppskattar de hon gör. Hundar har i motsättning till vad många tror inget behov att göra upp eller ska inte ha de om man har ett tydligt bra och rättvist ledarskap. Läser till instruktör så lite får vi ju lära oss i skolan om man säger så ;)
    Om du tror att det är stress så tycker jag att du skall utgå ifrån det. ingen känner dina hundar som du gör!

Svar på tråden Min ena tik rider på den andra. VARFÖR?