smilez skrev 2009-12-08 15:18:19 följande:
Sassa 82, Jag hade samma tanke som dej först ska ja säga. Dock har det alltid varit den äldsta hunden som har haft högst rang. Hon har varit den som har sagt ifrån och visat var skåpet ska stå. Däremot börjar hon bli lite gammal nu då hon snart är 12 år och hon har dåliga bakben. Lillhunden är dessutom av en mindre ras så hon passar på när gamlingen ligger ner, då hoppar hon på henne och rider, precis som att hon vet om att gamla hunden har svårt att resa på sej. Den lilla har dock inte visat några som helst tendenser på att "vilja" vara högre i rang om du förstår hur jag menar, hon är fruktansvärt undergiven båda dom andra och de allra flesta faktiskt, även om hon är lite "snurrig"/valpig åxå ibland. Enda gången hon visar tecken på dominans är i skogen då hon är en jakthund som har börjat jaga lite smått nu i höst då hon blev ett år. luckyme83, hur har det funkat med din hund? Har beteendet försvunnit när stressen har försvunnit? Jag har en teori/tanke om detta...
Det kan inte vara så att den yngre hunden känner att den äldre är svagare nu än innan och tar chansen att ta över? Hundar tycker inte synd om varandra utan om de har chansen att skaffa en högre rang så gör de det.
Vi hade två hanar för 10 år sedan och de ena var en otroligt dominant ledare och den andra inte alls dominant till naturen. Den dominante kunde bestämma var den andra fick vara resp. inte fick vara osv. Men så ändrades detta successivt lite i taget. Vi märkte det inte riktigt men vi tyckte att den sub-dominante tog sig friheter som han inte gjort innan. Vi fick förklaringen: den dominante hade drabbats av hjärtfel och det hade med största sannolikhet den sub-dominante känt av och därför tagit sig dessa friheter.