• mittenavapril

Boktips till en tjej som fyller 7 år och vill läsa boken själv.

Något tips på en bok med lite text föär en tjej som fyller 7 år och som vill läsa hela boken själv. Hon läser som en normal 7 åring. Tips på någon spännande bok eller fakta bok om hästar för henne att läsa själv.

• Svar på tråden Boktips till en tjej som fyller 7 år och vill läsa boken själv.
  • Julutzi

Hon kanske inte kan läsa denna själv men jag ville gärna ge tipset ändå! Köpte stora boken om sandvargen till min 6 åring och den är jättebra!!!

♥ Mamma till Julia 030527 och Emilia 080108 ♥
  • Katja77

Ronja Rövardotter kanske?

• mittenavapril

Eftersöker en bok med mycket lite text så hon kan läsa själv och faktiskt läsa ut den mellan alla läxor.....
    Ronja är en högläsningsbok......

• SIN74

Böckerna om Klass 1b är att rekommendera. Dessa läser min 6-åring gärna. Likaså böckerna om LasseMajas detektivbyrå.

• Katja77
    mittenavapril skrev 2009-12-08 20:28:19 följande:
    Eftersöker en bok med mycket lite text så hon kan läsa själv och faktiskt läsa ut den mellan alla läxor..... Ronja är en högläsningsbok......
    Det kan man ju tycka olika såklart, det beror ju på läsintresse osv. Om du vill ha en bok med lite text tänker jag spontant på Pettson eller Tove Janssons böcker Den farliga resan eller Vem ska trösta knyttet.
  • Tuffen

Det finns en toppenrolig bok som heter "Kartkatastrofen"!

• lillie

Barbro indgren har skrivit många bra böcker, bl a Lilla sparvel.

• Kodia

Böckerna om 1B är lätta. När det gäller hästböcker finns det nog någon om Sigge (av Lin Hallberg) som är något enklare än resten. Helena Bross har skrivit många lätta böcker.
    Titta i bokhandeln och fråga vad de har inne, och bläddra lite. Jag tycker aldrig att det har just den man är ute efter annars - bättre att gå dit med öppet sinne och ta hjälp av personalen!

• mittenavapril
    Kodia skrev 2009-12-08 21:21:18 följande:
    Böckerna om 1B är lätta. När det gäller hästböcker finns det nog någon om Sigge (av Lin Hallberg) som är något enklare än resten. Helena Bross har skrivit många lätta böcker.Titta i bokhandeln och fråga vad de har inne, och bläddra lite. Jag tycker aldrig att det har just den man är ute efter annars - bättre att gå dit med öppet sinne och ta hjälp av personalen!
    Kommer ej till någon bokhandel utan måste beställa på nätet..... därför behöver jag lite tips
  • Kodia
    mittenavapril skrev 2009-12-08 21:36:02 följande:
    Kommer ej till någon bokhandel utan måste beställa på nätet..... därför behöver jag lite tips
    Aha, då förstår jag! Om jag kommer ihåg det skall jag kolla med 7-åriga hästintresserade dottern i morgon, och se om jag kan komma med mer specifika tips!
  • bustjejen

Min 7-åriga dotter älskar hästböcker mest. Nu läser hon en som heter Sam och Sigge, som är en klassisk "lätt att läsa"-bok.
    Böckerna om klass 1b är också populära. Tandligan tyckte hon var jättekul.

• Kodia

Har pratat med dottern idag! Hon rekommenderar också "Sam och Sigge", och säger att den är lika lätt som Tandligan mm (böckerna om 1B). Resten av böckerna i serien är lite svårare.

• ImseVimsig

Böckerna om Vitnos. Det finns flera böcker i en serie om ett litet Gotlandsruss som heter Vitnos.

De borde hon klara av om hon läser som en "medel-sjuåring".

/Imse

• 969803

Gå in på t.ex adlibris.se och sök på "lätt att läsa". Då kommer det upp en mängd böcker som är perfekt för ett barn som nyligen lärt sig läsa. Det är lagom med text och många bilder.

• Flerbarnstokan
    Julutzi skrev 2009-12-08 20:05:04 följande:
    Hon kanske inte kan läsa denna själv men jag ville gärna ge tipset ändå! Köpte stora boken om sandvargen till min 6 åring och den är jättebra!!!
    Sandvargen är fantastisk!!! Mina barn har älskat dem, Åsa Lind tror jag författaren heter.
Svar på tråden Boktips till en tjej som fyller 7 år och vill läsa boken själv.