• Josssa9o

P-piller Yasmin??

Idag va jag och hämtade ut mina nya p-piller som heter Yasmin, tydligen nått nytt som kommit!

Men betalade 220.5 för 3 månader har ALLTID betalat 25 kr för alla sorters preventivmedel jag haft, (p-piller, P-plåster och p-spruta)

och apotekaren sa att denna kostar 220.5 kr! Så undrar om någon använder samma som jag och betalar mindre!!

• Svar på tråden P-piller Yasmin??
  • Anonym (Subventionering)

Tror tyvärr inte dessa är subventionerade; det är det som avgör priset vilket är ganska puckat då dessa t.ex visat god effekt, även på oss med acne...
    VEM avgör detta undrar jag!! Något med inköpet på Apoteken. Märklkigt då man gör att folk väljer bort ett kanon-alternativ enbat pga pris!!

• Elsans

Jag använder också dom (har gjort länge, de är inte så nya) och jag kommer inte ihåg vad  de kostade när jag köpte men de är dyrare än andra p-piller iaf och så är det ju dyrare med 3-mån-pack än ettårs, per karta alltså.

• Josssa9o

Ja da verkligen dyt! förstår inte heller vaför dem ha så högt pris! inte ens min barmorska informerade mig om att dem kostade mer, hade jag vetat det hade jag aldrig börjat använda dem!

• Ida1990

Mina Yasmin kostade också 220kr när jag använde dom för 1 år sen. Anledningen till att jag fick dom var att jag åt andra mediciner som p piller kunde göra att jag fick biverkningar av. Yasmin är också bra om man har problem med acne eller andra hud problem. Man riskerar inte heller få mer aptit av dom vilket är bra. Jag var jätte nöjd med dom och fick inga biverkningar alls.

• Anonym (S)

Nu vet jag inte hur gammal du är TS, men för vissa åldrar subventioneras p-medel, för andra inte. Du kanske har nått över en gräns?

Själv äter jag Cerazette, och de är också relativt dyra, tror de ligger på 150-200 spänn för tre månader. Jag tycker dock att om det är något som är värt att lägga pengar på så är det på p-piller. Dels för att de gör att jag mår mycket bättre (blir inte sängliggande flera dagar på grund av mensvärk), dels för att dessa är de första p-piller som jag har kunnat äta utan att få migrän och andra skitjobbiga biverkningar, och dels för att det är värt att slippa oönskad graviditet.

Om man slår ut 200 på 90 dagar så är det lite drygt två spänn per dag. Det tycker jag inte är särskilt dyrt. (och då är jag ändå student som lever väldigt knapert)

• Anonym (S)

Såg nu att du är 19. Du har inte precis fyllt 20? För när man är så pass ung så subventioneras preventivmedel MASSOR, och sedan får man betala själv när man blir äldre. Fråga på apoteket, eller din barnmorska, om det gäller alla p-piller. Jag skulle tro att det är så det ligger till isf.

• Josssa9o

Fyller 20 i januari! Men jag tycker iallafall att barnmorskan ska informer att dem kostar mer än andra preventiv medel, förem flesta studenter har inget jobb och har inte råd att betala 220 kr för p-medel!

• spaceylisie

För mig blev de att kosta en hel del: Tappade sexlusten totalt, blev deprimerad, självdestruktiv, asocial etc. etc. Jag åt dem i ett år ungefär... Aldrig mer.

• Anonym

Någon som har Yasmin och kan svara på hur lång tid ca det tar innan det börjar få positiv effekt på huden, dvs mindre akne?

• Anonym (suck)

Lite fånigt att hänvisa till Aftonbladet och expressen, men gör det ändå. Googla "p-piller" på de tidningarna och läs. Yaz och yasmin är alltså de p-piller som orsakat flest dödsfall och proppar etc. Läkemedelsverket anser att man ska använda mer beprövade.Hälsan är värt mer än en viss summa pengar. Läs lite på de andra trådarna under "skydd"

• Mj86

Jag äter yasmin, sist jag hämtade ut (för ca två månader sen ) Fick jag betala 25kr, det står 220 på förpackningen .... Jag tror vissa kommuner har den där rabatten till en viss ålder, men om du inte hade fyllt 20 och har betalat 25 förut låter det ju konstigt... jag är 23 tror man får rabatten här tills man är 25 , efter det får man betala fullt pris.

Jag fick acne av mina från början så ringde Bm och hörde, hon berättade då att man brukar ge Yasmine till dom som har känslig hy osv... att jag bara va ovan.
    Nu har jag inga problem alls av dom, men fick inget nytt recept pga högt blodtryck.

Vart hos läkarn två ggr i veckan har då haft bra blodtryck ska till Bm på tisdag,
    men funderar ändå att byta till mini piller... men vet inte vilket alla verkar ha så tråkiga biverkningar =( minskad sexlust Tex...

• Anonym (S)

Inte för att skrämma någon men en  16 årig tjej dog nyligen av att ha ätit p pillret Yaz (typ samma som Yasmin) i en månad.. stod i Expressen för ett tag sedan, orsaken var att p pillren orsakade blodproppar. Hon klagade även på nack och ryggsmärtor innan hon avled, vilket oxå drabbade mig efter att ha ätit dom en vecka.. jag slutade med dom direkt och kommer aldrig mer äta hormoner, bara crap. Finns hormonfria alternativ.

• Chokladflis

Men HERREGUD!!

Börja inte med ert jävla skräcksnack om att "P-piller dödar en!!". Risken för att få blodproppar av Yaz eller Yazminelle är lika stor som för alla andra p-piller!!
    Varför tror ni barnmorskorna frågar om blodproppar i familjen och om någon har haft hjärtproblem??
    Men risken för att få blodpropp av p-piller än mindre än risken för att bli träffad av blixten.
    Ni kan väl bara lägga ner ert himla skitsnack om att p-piller är farligt, det är ju faan farligare att gå mot rött vid ett övergångsställe!
    Det är så onödigt för varje gång är det alltid någon tjej/kvinna som blir jätteskraj och slutar med sina p-piller och vips har man en oönskad graviditet.
    Korrekt använda så minskar p-piller risken för att få livmoderhalscancer med 30%, jämfört med att risken för att få blodpropp vid korrekt användande är omkring 0,01%.
    Sätt saker i perspektiv, snälla.
  • Siphra

Yaz och Yasmine har faktiskt en ökad risk att förorsaka propp än andra p-piller enligt Läkemedelsverket.

Varför skulle man bli gravid för att man slutar med just de pillren?
     Det är ju bara att byta sort eller att använda en biverkningsfri preventivmetod.
    Man kan få propp även om det inte finns i släkten.
    Och visst- ska man sätta saker i ett större perspektiv, så är hela hanteringen med p-piller varken bra för människor eller miljön.
    Det positiva, minskad risk för ofrivillig graviditet, jämfört med de biverkningarna många får, överväger sällan. Ändå fortsätter man för att man inte får saklig information om hormonfria metoder. Eller saklig information om de reella riskerna.
    Att över 300 dog i trafiken förra året är ju inget skäl för att fortsätta med Yaz. 
    Och ca femtio kvinnor har dött pga av p-piller i Sverige, som man vet. Och enormt många fler har fått blodpropp utan att dö, men med ibland livslånga komplikationer. Kan inte se nånstans att så många dött av blixtar.
    Skulle man orka göra en studie på pessar och just livmoderhalscancer, skulle man säkert få ett intressant resultat.
    Gammal erfarenhet visar att pessaranvändare mer sällan drabbas av just det. Men visst, nya studier behövs. 
  • Anonym (S)
    Chokladflis skrev 2010-01-10 16:21:56 följande:
    Men HERREGUD!! Börja inte med ert jävla skräcksnack om att "P-piller dödar en!!". Risken för att få blodproppar av Yaz eller Yazminelle är lika stor som för alla andra p-piller!! Varför tror ni barnmorskorna frågar om blodproppar i familjen och om någon har haft hjärtproblem?? Men risken för att få blodpropp av p-piller än mindre än risken för att bli träffad av blixten. Ni kan väl bara lägga ner ert himla skitsnack om att p-piller är farligt, det är ju faan farligare att gå mot rött vid ett övergångsställe! Det är så onödigt för varje gång är det alltid någon tjej/kvinna som blir jätteskraj och slutar med sina p-piller och vips har man en oönskad graviditet. Korrekt använda så minskar p-piller risken för att få livmoderhalscancer med 30%, jämfört med att risken för att få blodpropp vid korrekt användande är omkring 0,01%. Sätt saker i perspektiv, snälla.
    allt det jag skrev i mitt inlägg är sant, sen får folk avgöra själva om de vill äta p-piller eller inte. over and out.
  • Anonym

Jag äter Yasmin och de subventioneras INTE, oavsett ålder. Vet ej varför. Har inte hört om något undantag, men möjligt att de finns. Har ätit de i tre år

• Mj86

Okej då kanske dom gjorde något misstag på apoteket då , ingen aning för jag betalade inte mer än 25 kr för mina...

jag har ätit Yasmin tre år  innan åt jag trionetta28....

aldrig märkt nå mer biverkningar av dessa, men funderar iaf på att byta till mini piller

• Anonym

Det kan vara så att det är upp till landstingen att besluta om subventionering förstås!

• Päron1986

Jag använde Yasmin för sex år sedan så det är inte så nytt och tyvärr ingår de inte i högkostnadsskyddet, varöfr vet jag inte men de gör helt enkelt inte de.t. jag har alltid sedan jag var 14 år å startade med pp-piller fått betala fullt pris på allt... men det var bara dålig info ifrån BM men när jag fick veta det så had ejag börjat med yasmin som alltså inte ingår i rabattsystemet...

Btw jag fick en väldig migrän av yasmin.... man ska visst kunna gå ned läattare i vikt när man har dem för de är lite vätskedrivande... å gick ned gjorde jag, men det var inte värt migränen :P

• Josssa9o

I början när jag åt så hade jag ömma bröst vilket man kan ha, hade huvudvärk coh fick mycket acne, har inte haft ance förut bara någon som ploppat upp men nu fick jag as mycket! fast det har lagt sig nu som tur är! Fast jag ska noig sluta med yasmine för jagär otroligt rädd för blodproppar inte för att någon i min släkt haft det utan för att jag inte vill drabbas av det!

Svar på tråden P-piller Yasmin??