Anonym (bekant) skrev 2009-12-08 20:52:53 följande:
Kände ensam småbarnsmamma, som fick extra socialhjälp (det hett något liknande då) för att resa hem från Stockholm till Nordnorge och besöka sina föräldrar över julen. Kan t o m vara svårare att få det beviljat idag. Det du beskriver verkar skevt.
Fast det där beror ju också på kommunens ekonomi, väl? För socialbidragspengarna betalas väl att resp. kommun? Så en fattig/liten kommun är troligtvis restriktivare med socialbidrag?
Jag har en kompis som haft socialbidrag under hur många år som helst. Hon jobbar dock på praktikplats typ två dagar per vecka (arbetsträning). Hon får pengar av soc varje jul och sommar för resor. I somras fick hon 10 000 kr för att resa och göra något kul med en stödperson. Hon åkte dock endast inom Sveriges gränser och jag vet inte om det var ett krav. Varje jul får hon också några tusen för att kunna åka till släkt.
Men jag tycker det TS skriver låter skevt. Om det nu stämmer. Men å andra sidan, om nu föräldrarna bjussar barnet på mat och kläder etc så personen kan spara flera tusen per månad till resor, men vad ska man göra? Det är lite svårt att bevisa det kanske...?