• Anonym (undrar)

Får man åka på semester o få bidrag från soc??

Känner en som bor hemma och får 3000 kr i mån av soc. Personen betalar ingenting hemma och föräldrarna tjänar bra. Alltså pengarna går bara till nöjen.

Nu har denna person varit utomlands på semester i 14 dagar.

Det jag undrar över om det får gå till såhär? När det verkligen finns personer och familjer som behöver pengar men inte ens kan få lite extra eller få pengarna lite tidigare inför jul utan kan inte köpa något alls till jul.

• Svar på tråden Får man åka på semester o få bidrag från soc??
  • Mama Africa

Nej, det vanligaste är väl att den personen som uppbär försörjningsstöd är skyldig att söka jobb och det är ju svårt att göra från utlandet... men tyvärr funkar ju inte alltid våra lagar och regler i praktiken. Trist, för de som verkligen behöver hjälp...

• Anonym

man får inte åka på semester i utlandet får socialen reda på det så kommer en personen troligtvist inte få me pengar

• Anonym

den personen troligtvist inte få mer pengar (ska det stå hehehe

• Anonym (bekant)

Kände ensam småbarnsmamma, som fick extra socialhjälp (det hett något liknande då) för att resa hem från Stockholm till Nordnorge och besöka sina föräldrar över julen. Kan t o m vara svårare att få det beviljat idag.

Det du beskriver verkar skevt.

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2009-12-08 20:49:43 följande:
    man får inte åka på semester i utlandet får socialen reda på det så kommer en personen troligtvist inte få me pengar
    Fast det beror på. Min dotter är 18 år gammal och har socialbidrag, eller ekonomiskt bistånd som det eg heter.
    Hon bor hemma och får 3200:- varje månad till sina egna utgifter. Hon får inget bodrag till boende och betalar inget hemam heller.
    Hon söker inte arbete och behöver inte göra det då hon anses inte klara av det pga att hon har asperger/adhd och bipolärt syndrom.
    Hon åker på festivaler och åker utomlands, och det är inget hennes handläggare har något emot.
  • Indianica

Anonym (mamma) skrev 2009-12-08 20:56:45 följande:

Fast det beror på. Min dotter är 18 år gammal och har socialbidrag, eller ekonomiskt bistånd som det eg heter. Hon bor hemma och får 3200:- varje månad till sina egna utgifter. Hon får inget bodrag till boende och betalar inget hemam heller. Hon söker inte arbete och behöver inte göra det då hon anses inte klara av det pga att hon har asperger/adhd och bipolärt syndrom. Hon åker på festivaler och åker utomlands, och det är inget hennes handläggare har något emot.
    Tycker det är lite märkligt att man har socialbidrag om man har någon slags diagnos så man inte ens anses kunna arbeta. Men å andra sidan kommer ju alla pengar ifrån samma pott i slutändan...så det spelar ingen roll om man har det som förr kallades förtidspension (minns inte vad man kallar det numera) eller socialbidrag. De flesta som är sjuka har väl oftast dock det som förr kallades förtidspension, just för att ett krav generellt ifrån soc är att man ska söka arbete.
  • Indianica

Anonym (bekant) skrev 2009-12-08 20:52:53 följande:

Kände ensam småbarnsmamma, som fick extra socialhjälp (det hett något liknande då) för att resa hem från Stockholm till Nordnorge och besöka sina föräldrar över julen. Kan t o m vara svårare att få det beviljat idag. Det du beskriver verkar skevt.
    Fast det där beror ju också på kommunens ekonomi, väl? För socialbidragspengarna betalas väl att resp. kommun? Så en fattig/liten kommun är troligtvis restriktivare med socialbidrag?

Jag har en kompis som haft socialbidrag under hur många år som helst. Hon jobbar dock på praktikplats typ två dagar per vecka (arbetsträning). Hon får pengar av soc varje jul och sommar för resor. I somras fick hon 10 000 kr för att resa och göra något kul med en stödperson. Hon åkte dock endast inom Sveriges gränser och jag vet inte om det var ett krav. Varje jul får hon också några tusen för att kunna åka till släkt.

Men jag tycker det TS skriver låter skevt. Om det nu stämmer. Men å andra sidan, om nu föräldrarna bjussar barnet på mat och kläder etc så personen kan spara flera tusen per månad till resor, men vad ska man göra? Det är lite svårt att bevisa det kanske...?
  • Anonym (undrar)

Den här personen har inga som helst hinder för att kunna ta ett arbete. Skulle rent av kunna jobba med sin mor men personen tycker inte att det är roligt o jobba ihop med sin mor.

ja jag tycker det är helt skevt. Speciellt när man läser om andra som måste sälja sina ägodelar för att ens ha rätt att få bidrag o så går en som får allt betalt av sina föräldrar extra pengar varje mån till nöjen

• MickeN1973
    Indianica skrev 2009-12-08 21:03:46 följande:
    Anonym (mamma) skrev 2009-12-08 20:56:45 följande:
    Tycker det är lite märkligt att man har socialbidrag om man har någon slags diagnos så man inte ens anses kunna arbeta. Men å andra sidan kommer ju alla pengar ifrån samma pott i slutändan...så det spelar ingen roll om man har det som förr kallades förtidspension (minns inte vad man kallar det numera) eller socialbidrag. De flesta som är sjuka har väl oftast dock det som förr kallades förtidspension, just för att ett krav generellt ifrån soc är att man ska söka arbete.
    Hon har nog aldrig varit omfattad av socialförsäkringssystemet.

Och det är betydligt svårare att få förtidspension nuförtiden.
  • Anonym (bekant)
    MickeN1973 skrev 2009-12-08 21:45:55 följande:
    Hon har nog aldrig varit omfattad av socialförsäkringssystemet.Och det är betydligt svårare att få förtidspension nuförtiden.
    Är du säker på att du är helt insatt i alla omständigheter?
  • MickeN1973

Anonym (bekant) skrev 2009-12-08 21:55:52 följande:

Är du säker på att du är helt insatt i alla omständigheter?
    Hurså?

Jag gör bara ett antagande...
  • Anonym (bekant)

Anonym (undrar) skrev 2009-12-08 21:16:41 följande:

Den här personen har inga som helst hinder för att kunna ta ett arbete. Skulle rent av kunna jobba med sin mor men personen tycker inte att det är roligt o jobba ihop med sin mor.ja jag tycker det är helt skevt. Speciellt när man läser om andra som måste sälja sina ägodelar för att ens ha rätt att få bidrag o så går en som får allt betalt av sina föräldrar extra pengar varje mån till nöjen
    Förlåt, tog fel citat! Undrar om TS känner till alla faktorer.
  • mamita64
    MickeN1973 skrev 2009-12-08 21:45:55 följande:
    Hon har nog aldrig varit omfattad av socialförsäkringssystemet. Och det är betydligt svårare att få förtidspension nuförtiden.
    Aktivitetsersättning alltså förtidspension för unga kan man söka först vid 19 års ålder.
    Före dess är det soc som gäller om man är sjukskriven men intre kunnat arbeta upp nån sgi
  • Anonym (undrar)

Anonym (bekant) skrev 2009-12-08 22:15:16 följande:

Anonym (undrar) skrev 2009-12-08 21:16:41 följande:
    Förlåt, tog fel citat! Undrar om TS känner till alla faktorer.
    Ja då detta är en nära släkting till mig.
Svar på tråden Får man åka på semester o få bidrag från soc??