• Anonym

vanligt med rött lite svullet tandkött?

är de vanligt?eller bör ja oroa mig

• Svar på tråden vanligt med rött lite svullet tandkött?
  • Anonym

Ja vanligt men ej bra! Tror det kan orsaka tandlossning senare om man går med det mycket.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-12-08 21:30:28 följande:
    Ja vanligt men ej bra! Tror det kan orsaka tandlossning senare om man går med det mycket.
    då måste de väl gå långt?`hur motverkar man?
  • Anonym (mooo)

Du är inte gravid då?

• Anonym

Anonym (mooo) skrev 2009-12-08 21:32:45 följande:

Du är inte gravid då?
    nej
  • UnderYtan

Ja det kan alla få.

Sköt dina tänder väl genom att borsta två gånger om dagen och använd tandtråd. Du kan använda medel som t.ex. listerine.
    För att få svullnaden att lägga sig fort så kan du dutta på vademecum.

Får du det ofta? På något speciellt ställe? För isåfall kanske det är en tand som det är svårt att rengöra runt. Jag får ofta så runt en av mina visdomständer t.ex.

• Anonym
    UnderYtan skrev 2009-12-08 21:33:56 följande:
    Ja det kan alla få. Sköt dina tänder väl genom att borsta två gånger om dagen och använd tandtråd. Du kan använda medel som t.ex. listerine. För att få svullnaden att lägga sig fort så kan du dutta på vademecum. Får du det ofta? På något speciellt ställe? För isåfall kanske det är en tand som det är svårt att rengöra runt. Jag får ofta så runt en av mina visdomständer t.ex.
    funkar hexident med?bakteriedödande
    så de betyder inte att ja får tandlossning nu?
  • Eisa

Du har tandköttsinflammation. Det kan bero på att du inte borstar bort alla plack.

• Anonym
    Eisa skrev 2009-12-08 21:35:07 följande:
    Du har tandköttsinflammation. Det kan bero på att du inte borstar bort alla plack.
    men bara på ett ställe går de bort med tandtråd och listerin?
  • Eisa

Det går över på några veckor om du borstar bättre (med skitmjuk borste) samt kör med tandtråd. Det kommer göra ont att tandtråda när du har ett sådant skört tandkött men det går över nångång under dessa veckor.

• Anonym
    Eisa skrev 2009-12-08 21:36:40 följande:
    Det går över på några veckor om du borstar bättre (med skitmjuk borste) samt kör med tandtråd. Det kommer göra ont att tandtråda när du har ett sådant skört tandkött men det går över nångång under dessa veckor.
    ja har typ som ett blåmärke och lite svullet
  • Anonym

om det är riktigt illa hjälper det inte bara med borstning, utan då kan man behöva skölja med hexident eller det andra medlet som jag inte kommer ihåg vad det heter.

• Eisa
    Anonym skrev 2009-12-08 21:38:51 följande:
    ja har typ som ett blåmärke och lite svullet
    Ok så det är bara på ett ställe alltså. Men om det är ett ställe du misstänker kan vara svårt att rengöra så prova med extra noggrann hygien där i 1-2 veckor. Om det ej blir bättre av det så träffa en tandhygienist.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-12-08 21:39:35 följande:
    om det är riktigt illa hjälper det inte bara med borstning, utan då kan man behöva skölja med hexident eller det andra medlet som jag inte kommer ihåg vad det heter.
    har hexident hemma.
    Men kan de inte va svullet för ja gjort illa mig har ett blåmärke på tandköttet
  • Eisa

Börja gärna röka också. Det förbättrar läkningsprocessen.

Skämta.

• Eisa
    Anonym skrev 2009-12-08 21:40:38 följande:
    har hexident hemma.Men kan de inte va svullet för ja gjort illa mig har ett blåmärke på tandköttet
    Jo om du gjort illa dig så är det säkert därför du har ont. Isåfall så läker det snart av sig självt.
  • Anonym
    Eisa skrev 2009-12-08 21:41:06 följande:
    Börja gärna röka också. Det förbättrar läkningsprocessen.Skämta.
    mmm jätte rolig är du
  • Eisa
    Anonym skrev 2009-12-08 21:41:55 följande:
    mmm jätte rolig är du
    Förlåt.

Hoppas det blir bättre snart!
  • Menhir

Borsta nog, gärna med eltandborste, och använd tandtråd (och om du vill; skäölj med Hexident eller Corsodyl) i ett par veckor.

Har det inte blivit bättre så kontakta din tandläkare. Det vanligaste är att det sitter tandsten eller bakteriebeläggningar under tandköttet som man inte kommer åt själv.

Om tandköttet är svullet och inte blir bra trots ovanstående så be om remiss till sjukhustandvården eller käkkirurg - det KAN vara en "allmänsjukdom" som visar sig genom svullet tandkött eller något annat som bör kollas upp.

Det ABSOLUT vanligaste är dock att det är "hederlig" tandköttsinflammation som går över av sig själv, även om det kan behövas lite hjälp av tandläkare/-hygienist.

Menhir, leg tandläkare

Svar på tråden vanligt med rött lite svullet tandkött?