vanligt med rött lite svullet tandkött?
är de vanligt?eller bör ja oroa mig
är de vanligt?eller bör ja oroa mig
Ja vanligt men ej bra! Tror det kan orsaka tandlossning senare om man går med det mycket.
Du är inte gravid då?
Anonym (mooo) skrev 2009-12-08 21:32:45 följande:
Ja det kan alla få.
Sköt dina tänder väl genom att borsta två gånger om dagen och använd tandtråd. Du kan använda medel som t.ex. listerine.
För att få svullnaden att lägga sig fort så kan du dutta på vademecum.
Får du det ofta? På något speciellt ställe? För isåfall kanske det är en tand som det är svårt att rengöra runt. Jag får ofta så runt en av mina visdomständer t.ex.
Det måste oftast gå ganska långt innan det blir tal om tandlossning.
Du har tandköttsinflammation. Det kan bero på att du inte borstar bort alla plack.
Det måste oftast gå ganska långt innan det blir tal om tandlossning.
Det går över på några veckor om du borstar bättre (med skitmjuk borste) samt kör med tandtråd. Det kommer göra ont att tandtråda när du har ett sådant skört tandkött men det går över nångång under dessa veckor.
om det är riktigt illa hjälper det inte bara med borstning, utan då kan man behöva skölja med hexident eller det andra medlet som jag inte kommer ihåg vad det heter.
Börja gärna röka också. Det förbättrar läkningsprocessen.
Skämta.
Borsta nog, gärna med eltandborste, och använd tandtråd (och om du vill; skäölj med Hexident eller Corsodyl) i ett par veckor.
Har det inte blivit bättre så kontakta din tandläkare. Det vanligaste är att det sitter tandsten eller bakteriebeläggningar under tandköttet som man inte kommer åt själv.
Om tandköttet är svullet och inte blir bra trots ovanstående så be om remiss till sjukhustandvården eller käkkirurg - det KAN vara en "allmänsjukdom" som visar sig genom svullet tandkött eller något annat som bör kollas upp.
Det ABSOLUT vanligaste är dock att det är "hederlig" tandköttsinflammation som går över av sig själv, även om det kan behövas lite hjälp av tandläkare/-hygienist.
Menhir, leg tandläkare