• linas fina

Vad är det för fel? (pärlplattor)

Har en dotter som är helt tokig i att lägga pärlplattor. Hon gjorde med stora pärlor förut och det var inga problem att stryka och spara dem. Men nu gör hon med små och det funkar inte att stryka. De smälter inte ihop ordentligt alternativt smälter så att plasten trådar sig. Sen när man försöker ta loss den går den i flera bitar.
    Vi har säkert gjort över tio stycken, med olika pärlfabrikat, och det blir hela tiden samma. Vad kan det vara för fel?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vad är det för fel? (pärlplattor)
  • gaffsan

Det är väl olika botten plattor ? Nej jag vet inte

• linas fina
    gaffsan skrev 2009-12-08 21:54:15 följande:
    Det är väl olika botten plattor ? Nej jag vet inte
    Vi har för små pärlor om det var det du syftade på. =)
  • gaffsan

Ja bara en tanke , de stora pärlorna på en sorts platta , de små på en annan .
    Så hade mina barn, när de bytte till små pärlor fick jag byta
    bottenplattor .

• antispantis

fel på strykjärnet kanske

• gaffsan

Avståndet är utträknat , på stora pärlor på de första plattorna .
    Byter man till mindre pärlor för man köpa nya plattor ,till små pärlor

• Februarii

Har ni testat alla möjliga vis, temperaturer, tidslängder? Höja tempraturen men stryka löst över under en lite längre stund? Sänka men öka trycket lite, osv?

• Lucky

Använder du bakplåtspapper när du stryker?
    KAnske prova olika varmt och olika lång tid... du har säkert gjort det redan... hmm...
    Var på besök på en pärlfabrik i våras och där gick det såå enkelt att stryka och det blev jättebra... hoppas du får till det!

• Februarii

De som inte fäster ordentligt är det ju bara att öva på, lyfta på papperet och kika ibland, använder ni såna där strykpapper man får med ibland eller använder ni aluminiumfolie?

• linas fina

Ja alltså de stora pärlorna hade vi ju helt andra plattor till såklart, men dessa var aldig problem med att stryka.
    För de små har jag provat lite olika tekniker, bla kallare, varmare, tjockare med strykpapper emellan, men nej..

• linas fina
    Februarii skrev 2009-12-08 22:08:53 följande:
    De som inte fäster ordentligt är det ju bara att öva på, lyfta på papperet och kika ibland, använder ni såna där strykpapper man får med ibland eller använder ni aluminiumfolie?
    Strykpapper som man fått med .
  • Februarii

linas fina skrev 2009-12-08 22:09:50 följande:

Strykpapper som man fått med .
    Ok, ni kanske kan testa med aluminumfolie då? Jag har aldrig testat något annat än det.
  • linas fina
    Februarii skrev 2009-12-08 22:11:58 följande:
    linas fina skrev 2009-12-08 22:09:50 följande: Ok, ni kanske kan testa med aluminumfolie då? Jag har aldrig testat något annat än det.
    Ja det kan jag göra, visste inte att man kunde det.
  • Februarii

linas fina skrev 2009-12-08 22:13:19 följande:

Ja det kan jag göra, visste inte att man kunde det.
    Min mamma fixade alltid pärlplattorna så när jag var liten :) Kör på mellanhög värme, lagom lätt hand och innan man ser konturerna av pärlorna på folien är det förmodligen inte klart i alla fall . Man kan vika upp en liten bit och kika om pärlorna smält ihop men dra bort allt kan man vänta med tills det svalnat. Tänk på att folien blir väldigt varm!
Svar på tråden Vad är det för fel? (pärlplattor)