Torktumlare - behövs avlopp?
Står i begrepp om att köpa min livs första torktumlare och behöver nu ställa en grundläggande nybörjarefråga: Var tar vattnet som torkas bort vägen? Behöver torktumlaren också vara ansluten till avloppet...?
Står i begrepp om att köpa min livs första torktumlare och behöver nu ställa en grundläggande nybörjarefråga: Var tar vattnet som torkas bort vägen? Behöver torktumlaren också vara ansluten till avloppet...?
Vi har inte en sån torkrumlare som måste vara ansluten till avlopp. Vår kondenstumlare har en behållare där vattnet samlas som man drar ut och tömmer själv.
I vår antar jag att den fuktiga luften går ut i en ventil som vi kopplat utluften till. Det är nog det vanligaste, alternativt går det bara rätt ut i luften.
Beror på hur du bor. I de flesta flerfamiljshus så är det enbart tillåtet med en kondenstorkare. Vi har en sådan. Jättesmidigt att bara dra ut en liten låda och hälla bort vattnet.
Vi har en torktummlare då det går ett rör ut och ner i vasken som vi har i badrummet. Vi behöver alltså inte tömma någon behållare men däremot måste vi ha ett rör i vasken/golvbrunnen