Tips på barnlekar på kalas?
Tacksam för tips på inomhuslekar för barn på kalas. Barnen är i åldrarna 2-7 år.
Tacksam för tips på inomhuslekar för barn på kalas. Barnen är i åldrarna 2-7 år.
Skattjakt brukar alltid gå hem :)
Hmmm det kan bli lite knepigt med 2 åringar om man har ballong leken.
Många mindre barn kan bli rädda och börja gråta av smällande ballonger.
Men du får förslag i alla fall.
Man har en ballong per barn fastknuten med ett snöre vid vristen.
Sedan får barnen dansa till musik och sedan ska man smälla varandras ballonger, genom att stampa på den andres ballong.
Den sista som har en hel ballong, vinner.
Man kan ha dansstopp, Barnen dansar och ska stå som statyer när musiken tystnar. Det förutsätter att det finns flera som kan döma och hinna med att se vilka som står stilla.
Alternativt som kan gå väldigt vilt till och inte lämpligt för mindre barn.
Man ställer upp en stol mindre än deltagande. När musiken tystnar ska man så fort som möjligt sätta sig på en stol. Den som inte sitter på en stol har åkt ut.
Sedan fortsätter man tills det bara står en deltagare kvar.
Limbo. Barnen får dansa under en kvast som två stycken står och håller i.
För varje omgång sänker man kvasten och det barn som står sist kvar utan att ta i med händerna eller knäna i golvet då h*n dansar under kvasten har vunnit.
Apelsin leken, barnen sitter i lag och ska med hjälp av hakorna förpassa apelsinen till sista man, utan att tagit i med händerna har vunnit.
Mjölleken, man ska hitta en godisbit som är gömd i en tallrik med mjöl, enbart med ansiktet och munnen.
Blinkleken, Vilken mina barn döpt till mördarleken.
Man sätter alla deltagarna i en ring och alla barnen ska blunda. Sedan talar man om för barnen att den som får en ring ritad på sin rygg är den som ska blinka med ett öga åt de andra deltagarna en åt gången slumpvis utvalt. De som får ett kryss ritad på sin rygg ska vara detektiv ska sedan gissa vem som är den som är blinkaren "mördaren".
När man bestämt vem som är blinkaren och vilka som är detektiver, får deltagarna öppna ögonen.
När blinkaren har blinkat åt någon deltagare så ska den räkna tyst till 10 och sedan ska den lägga sig ner på golvet.
Sedan ska detektiven/detektiverna gissa på vem som är blinkaren/mördaren.
Ring leken. Alla barnen sätter sig i en ring. Sedan sjunger de låten, Denna ringen den ska vandra från den ena till den andra.
Under tiden förmedlas ett föremål runt bakom ryggen på deltagarna, från ena handen till den andra med deltagarnas hjälp.
När musiken tystnar och den som håller i föremålet då har åkt ut.
Gömma godispåsar och deltagarna får hitta dom. Om ett barn hittar fler än en får de inte säga ngt till de andra.
Har man gott om utrymme, kan man göra en skattkarta som barnen får ensamt, i lag eller gemensamt tyda och gå från en punkt till en annan för att komma vidare till olika punkter för att få fler ledtrådar. För att slutligen hitta skatten/ godispåse.
Deltagarna sitter i en ring och i mitten snurras en flaska. När flaskan slutar snurra ska den som flaskhalsen pekar mot, utföra en dans/ göra en grimas/ göra ngt som deltagarna bestämt innan.
Ska sätta mig ner och fundera lite till.
Återkommer om jag kommer på fler lekar.
Hjärtligt tack för era inlägg! Det var fantastiskt bra lekar som ni gav förslag på. Jag återkommer efter helgen och berättar hur det gick.
Jag funderar på att sätta knorr på grisen. Men det blir ju lite väntetid vilket kanske inte uppskattas.
En annan lek som jag funderat på och som dottern tycker är jätterolig är Kom alla mina kalasbarn? ropar jag. Som vadå? ropar barnen. Som hundar och så ska barnen föreställa hundar och springa från ena väggen till andra väggen.
TS: Vad ska du bjuda på?
Vi har kalas i januari och har hyrt en gymnastikhall med redskap. Det blir alltså redskapslek oxå men av erfarenhet vet jag att det inte riktigt räcker.
I fjor hade vi korv och bröd och funderar på om man ska lägga kalaset efter lunchen och istället bjuda på "mellis" i form av pizzaslice eller pizzabulle eller matmuffins tex. Eller ska man bjuda på kakor?
Vi lägger kalaset 13-15 eller 14-16 så att det inte kan missförstås att man äter lunch hemma före i så fall. Det kommer att bjudas 12 st.
Barnen är mellan 3 och 6 år så de sitter inte så länge och äter. Men man vill ju att de ska få något annat än godis i magen.
Frusen pizza som man värmer var ju jättebra tips. Vi får se: Kanske piroger oxå skulle kunna funka. Små piroger med skinka eller så.
Tack för alla inlägg! Kalaset blev lyckat! Vi inledde med pizza därefter lekte vi vem som kunde blåsa bumullsbollarna längst. Sedan blev det dansstopp följt av levande charader. Jag hade i förväg valt ut olika pusselbitar föreställande djur och ting (t. ex en groda). Barnen fick en i taget imitera djuret/tinget på pusselbiten och när någon gissat rätt sjöng vi en sång som frågan handlade om (exempelvis Små grodorna...). Vi hade tänkt att avsluta med en variant på mjölleken, nämligen att man har en hink med vatten och lägger ett äpple däri. Barnen får sedan tävla om vem som klarar att ta upp äpplet med munnen (inte det allra lättaste eftersom äpplet sjunker ner under vattnet när man trycker på det
Vi hann inte den här leken för då var det istället dags för marängswiss och avslutningsvis fiskdamm.
Tack än en gång för era förslag. Jag samlar de alla till kommande kalas.