12-åring som ljuger
Hej!
Jag har ensam vårdnad om min dotter på 12 år. Det senaste åren har hon börjat ljuga alltmer. Hon ljuger om precis allt och det känns som att hon ljuger av bara farten ibland. Ofta är det för att hon vill komma lättare undan eller få något ut av det hela. Pappan och jag är separerade och eftersom han och jag inte har samma regler så har hon lärt sig att använda oss mot varandra. Jag har pratat med pappan och försökt få honom att förstå vikten av att vi har liknande regler även om vi är olika som personer. Men han har svårt att förstå mig och det blir ingen större skillnad.
Jag vet inte längre hur jag ska hantera det hela. Jag har pratat med henne, förklarat att jag måste kunna lita på henne och att det bara blir jobbigt för alla när hon ljuger. Jag har tagit ifrån henne förmåner som månadspeng och datatid. Jag har ignorerat lögnerna. Jag har pratat med henne, min mamma har pratat med henne och nu känner jag mig helt tom. Jag vet inte längre vad jag ska göra eftersom inget jag gör eller säger verkar ha någon som helst effekt.
Om det bara var småsaker det handlade om hade jag väl kunnat hantera detta men hon ljuger om viktiga saker. Hon kan säga till mig att hon varit på ett viktigt möte och tala om vad de pratat om, men sen ringer de och säger att hon inte varit där. Hon ljuger om läxor, om saker och pengar som försvinner hemifrån mm.
I dagsläget ifrågasätter jag allt hon gör och säger och så här kan vi inte ha det längre! Men hur ska jag få henne att börja tala sanning igen?!