• Choices

12-åring som ljuger

Hej!

Jag har ensam vårdnad om min dotter på 12 år. Det senaste åren har hon börjat ljuga alltmer. Hon ljuger om precis allt och det känns som att hon ljuger av bara farten ibland. Ofta är det för att hon vill komma lättare undan eller få något ut av det hela. Pappan och jag är separerade och eftersom han och jag inte har samma regler så har hon lärt sig att använda oss mot varandra. Jag har pratat med pappan och försökt få honom att förstå vikten av att vi har liknande regler även om vi är olika som personer. Men han har svårt att förstå mig och det blir ingen större skillnad.

Jag vet inte längre hur jag ska hantera det hela. Jag har pratat med henne, förklarat att jag måste kunna lita på henne och att det bara blir jobbigt för alla när hon ljuger. Jag har tagit ifrån henne förmåner som månadspeng och datatid. Jag har ignorerat lögnerna. Jag har pratat med henne, min mamma har pratat med henne och nu känner jag mig helt tom. Jag vet inte längre vad jag ska göra eftersom inget jag gör eller säger verkar ha någon som helst effekt.

Om det bara var småsaker det handlade om hade jag väl kunnat hantera detta men hon ljuger om viktiga saker. Hon kan säga till mig att hon varit på ett viktigt möte och tala om vad de pratat om, men sen ringer de och säger att hon inte varit där. Hon ljuger om läxor, om saker och pengar som försvinner hemifrån mm.

I dagsläget ifrågasätter jag allt hon gör och säger och så här kan vi inte ha det längre! Men hur ska jag få henne att börja tala sanning igen?!

• Svar på tråden 12-åring som ljuger
  • Licens To Kiss

Förklara för henne varför de är viktigt att hon talar om hur det är även när det gäller småsaker.

Vecka 33 (32+4) och 51 dagar kvar till BF. Dotter född 2001. Älskar mina barn.
  • Impertiff

Jag har ingen lösning på problemet, men en sak som jag kom att tänka på är "varför".
    Varför ljuger hon?
    Visst, det kan ju vara stundens ingivelse, men varför?
    Hur mår hon? Är det någon protest mot något annat som hon visar på detta sätt?

Jag skulle också pratat med henne så som ni gjort. Men har du försökt att få henne att prata? Att bara lyssna.
    Att du kanske helt enkelt säger som det är - att du inte orkar längre att du känner att det är jobbigt när du ifrågasätter allt hon säger och att det inte kan kännas bra för henne. Och fråga hur hon mår.
    Inget anklagande eller så utan bara fråga och sedan försöka lyssna.

• Majsan70

För att få stopp på lögnerna så måste du ju få reda på varför de uppstår.
    Det kan ju finnas en mängd skäl till detta.

Jag har ingen patentlösning, men till mina barn så har jag kört med att oavsett vad de gjort så blir jag aldrig arg om de säger sanningen. Däremot om de ljuger så blir jag skitförbannad.

Om du kommunicerar med pappan så kan det funka utmärkt att ni har olika regler...du behöver bara veta vad som är sagt i de olika fallen.

Du behöver oxå vara steget före henne vad gäller läxor möten o andra saker. Kanske göra dig lite obekväm genom att dyka upp do då i skolan för att kolla läget o sen förklara att om hon återvionner ditt förtroende så sipper hon detta osv osv.

• Birgitta L

Svar till Choices:

Det är mycket vanligt att barn ljuger i den åldern. Hon är i förpuberteten och testar gränser. Försök att inte göra någon affär av hennes ljugande, det kommer att lugna ner sig. Men om du fokuserar på det så kommer det att förstärkas och i värsta fall att urarta. Du kan säga till henne med glimten i ögat att det där tror du att hon hittar på och sen är det bra med det.

Svar på tråden 12-åring som ljuger