• Anonym

Selusten under IVF behandling

Sedan vi fick beskedet att jag och min sambo inte skulle kunna få barn på naturlig väg och att vi skulle genom gå IVF behandling så har vi knapp haft sex. Och nu har det gått 5 mån sedan sist. vi mår jätte dåligt av detta. Hela IVF processen är ju en stor berg och dalbana. Mellan hopp och förtvivlan Hur ska vi hitta tillbaka till varandra. det är nästan så att det har gått så långt att ingen av oss vågar ta steget. Men nu måste det bli en förändring.

Var ska man börja? Hur kan vi få igång vårt sexliv igen?? För när vi väl har sex så är det toppen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 13:30
    Puffar. Snälla svara!!!

• Svar på tråden Selusten under IVF behandling
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    När man verkligen försöker skaffa barn, som ni gjort, kan sexlivet bli lite mekaniskt och mycket inriktat på graviditet. Det kan ju också vara spännande och öka lusten att försöka bli gravid. Nu har ni gått igenom den processen och är kanske lite psykiskt utmattade av att försöken inte lyckades. Du skriver att när ni har sex är det toppen och det låter ju lovande. Mitt förslag är att ni avsätter tid, t ex en gång i veckan eller med intervall som ni själva bestämmer, att vara tillsammans. Gör det mysigt, se till att ni är ostörda, bada eller duscha tillsammans, växla om med att beröra varandra etc. Det viktiga är att ni prioriterar detta och att ni inte stressar upp er om det inte skulle bli perfekt. Lycka till!
    Hälsningar
    Gerd

• Anonym

Gerd parterapeuten skrev 2009-12-11 10:49:19 följande:

Hej!När man verkligen försöker skaffa barn, som ni gjort, kan sexlivet bli lite mekaniskt och mycket inriktat på graviditet. Det kan ju också vara spännande och öka lusten att försöka bli gravid. Nu har ni gått igenom den processen och är kanske lite psykiskt utmattade av att försöken inte lyckades. Du skriver att när ni har sex är det toppen och det låter ju lovande. Mitt förslag är att ni avsätter tid, t ex en gång i veckan eller med intervall som ni själva bestämmer, att vara tillsammans. Gör det mysigt, se till att ni är ostörda, bada eller duscha tillsammans, växla om med att beröra varandra etc. Det viktiga är att ni prioriterar detta och att ni inte stressar upp er om det inte skulle bli perfekt. Lycka till!HälsningarGerd
    Tack för svaret. Låter bra
Svar på tråden Selusten under IVF behandling