• Lady Morpheus

Farligt äta gammal choklad?

Upptäckte just till min stora fasa att chokladen jag köpte igår gick ut den 9/9. Hade jag orkat hade jag gått tillbak till affären men nu struntar jag idet. I allafall, kan det vara farligt att äta gammal choklad? Är gravid i vecka 17. Är ju så sugen på mitt choklad ju!

• Svar på tråden Farligt äta gammal choklad?
  • pcotjej

2-3 månader efter utg datum är nog ingen fara, det brukar vara satt med lite marginal...Så är du, skulle jag ha gjort!

• Lady Morpheus

Tack för svaret! Blev så besviken när jag såg sista-datum och nu ligger chokladen och stirrar (med vilka ögon!? ) på mig. Då ska jag våga mig på en liten bit då!

• Mumu

När choklad blir gammal blir den lite vit, typ ser lite "dammig" ut. Men även om den skulle blivit gammal så är det knappast farligt att äta den, det enda som kan hända är väl att du blir lite dålig i magen ! Men jag tror att den risken är liten om den bara är en månad gammal också, jag skulle ätit den.

• Tin o Trolls mamma

Jag vet nån som käkade gammal lumparchoklad från typ 40-talet. Inga problem. Jag skulle väl inte göra det, men ett par veckor/månader gör nog varken till eller från utom kanske i smaken.

Ekorren.

• Tin o Trolls mamma

Förresten blir choklad vit om man förvarar den varmt och sen lägger den i kylen också. Det är sockerkristaller som kommer fram i ytan har jag förstått och är inget farligt. Det ser bara inte så nice ut.

Ekorren igen.

• Lady Morpheus

Har tagit en smakbit nu och den ser ut som "vanlig" choklad och smakade som "vanlig" choklad. Måste sluta noja mig... Ibland känns det som att förnuftet försvinner och känslan tar vid alldeles för mycket nu när man är gravid.

ekorren: Man måste nog vara lite knasig eller väldigt sugen om man äter så pass gammal choklad!

• lata kocken Johanna

den blir fettblommig efter ett tag - men det blir den ju av fel lagring och temperering oxå

kakao har en konserverande effekt - likadant sockret
    men det som kan hända är att fettet härsknar - då smakar den apa men är inte farlig

• Lady Morpheus

Tack för alla svar! Chokladen slank ner väldigt lätt och den var lika god som vanligt. Är så intressant att få vetenskapliga svar som det från dig Johanna. Tycker om att få veta varför saker blir som dom blir och det brukar du svara på när du svarar i en mattråd. Tack!

Svar på tråden Farligt äta gammal choklad?