• Mickie

Nån mer som har en 1-åring som vaknar VARJE natt vid samma tid?

Vår pojk, 14 mån, har sedan i somras vaknat vid kl 3-4 VARJE natt och är helvaken. Vi har, sedan några månader, valt att ta upp honom för då somnade han om, om han fick ligga nära. Det gör han dock inte längre utan ligger och vrider och vänder sig, sätter sig upp, pratar, sparkas, tappar bort nappen, ställer sig upp, gnyr, gnäller (you get the picture) i 1-1,5 timma innan han får ro igen och somnar... Är nu så trött på detta att jag nästan avlider...

Nån annan som har det så här? Nån som löst det? Hur gjorde ni isf?

Kan tillägga att han inte vill ha välling etc. Och har kollat med bvc och de hade inga som helst råd att ge...

• Svar på tråden Nån mer som har en 1-åring som vaknar VARJE natt vid samma tid?
  • STJ

Sitt brevid hans säng tills han somnar. Efter några kämpiga nätter så vet han att han inte får komma upp och somnar om i sin säng, tror jag. Ett annat tips är att se över dagsömnen lite, kanske korta ner den?

• Mickie

Tack, ja ska försöka att inte plocka upp honom. Men undrar just om det kommer att avhjälpa just det där att han vaknar...

Dagssömnen ja. Hur sover din(a) små (om du nu har kottar i ungefär samma ålder)?

Nån mer som har tips?

• FruLidgren

Min nyblivna ettåring har också börjat vakna och vara pigg mitt i natten. Det började för lite drygt en vecka sen, vi fattar ingenting. Han har visserligen aldrig sovit hela nätter men det har alltid gått att få honom att somna om om han får ligga bredvid. Nu tvärvägrar han att sova, just nu sitter han på golvet och leker med sina bilar, hur pigg och glad som helst. Han somnade 19:45 och vaknade 21 och har varit vaken sen dess. Jag funderar på om det är för att vi försöker få honom att bara sova en gång på dagen? Han kanske behöver 2 pass fortfarande?

• Mickie
    FruLidgren skrev 2009-12-09 22:23:09 följande:
    Min nyblivna ettåring har också börjat vakna och vara pigg mitt i natten. Det började för lite drygt en vecka sen, vi fattar ingenting. Han har visserligen aldrig sovit hela nätter men det har alltid gått att få honom att somna om om han får ligga bredvid. Nu tvärvägrar han att sova, just nu sitter han på golvet och leker med sina bilar, hur pigg och glad som helst. Han somnade 19:45 och vaknade 21 och har varit vaken sen dess. Jag funderar på om det är för att vi försöker få honom att bara sova en gång på dagen? Han kanske behöver 2 pass fortfarande?
    Ja vem vet vad de pysslar med egentligen... Man blir ju så trött... Och de måste ju bli det också när de är vakna när de eg inte ska?

Det här med att de vaknar vid viss tid - jag läste nånstans att man ska "väcka" dem precis innan de vaknar på riktigt (hur nu tusan det ska gå till), så att de ska komma upp till ytlig sömn för att liksom kunna sova vidare... Och på det sättet brygga över "sovglappet" Hm, detta lät inte så logiskt nu när jag skrev det. Hade varit interssant att höra om någon har lyckats prova detta.
  • gulis79

Har samma problem som ni, han vakna varannan timma natten igenom. har köpt omega 3 som en del rekommenderat för bätre sömn får se hur det blir.... är beredd att testa det mesta, hypnos nästa kanske, nä skoja bara...

Svar på tråden Nån mer som har en 1-åring som vaknar VARJE natt vid samma tid?