• Anonym (mindre värd?)

Mindervärdighetskomplex

Jag har kommit till insikt om att många av mina problem i relation med andra människor bottnar i att jag har mindervärdighetskomplex. Jag ifrågasätter min egen rätt till känslor och åsikter. Jag vågar inte hävda min rätt, säga ifrån eller säga nej vilket skapar stor energiförlust för mig själv då jag går hem och ältar och vågar aldrig ta upp det med personen ifråga.

Jag är trött på att bli trampad på! För tyvärr är det så att hur snäll och timid jag än är så är det inte ett skydd mot människor som vill trycka ner och sänka andra. Tvärtom, de människor som lever på att trycka ner andra ser mig som lätta offer att trampa på för att själva gynnas/må bättre. Helt sjukt, men det är en sjuk värld vi lever i.

Okej, jag kan inte göra någonting åt de andra människorna, de får ha deras brister och fel i livet. Men jag kan göra någonting åt mina egna problem som jag tampas med, för jag vill stå upp för mig själv mer med mer inre trygghet och visshet om att jag är värd det.

Finns det böcker om mindervärdighetskomplex?
    Hur ska jag gå tillväga för att arbeta bort mindervärdighetskänslan?
    Tacksam för alla tips, råd och egna erfarenheter eller vad som helst!

• Svar på tråden Mindervärdighetskomplex
  • Anonym (mindre värd?)

En annan fråga: Hänger mindervärdighetskomplex ihop med självkänsla eller inte?

• Anonym (AnnOnym)

Känner mig PRECIS som du!! Jag är mammaledig nu med mitt tredje barn, och har blivit uppsadg under mammaledigheten. Detta har gjort allt så mycket värre. Skulle ha börjat jobba i december men har börjat stämpla istället.
    Jag känner det som att jag är hur kass som helst som inte kan fixa nåt jobb. Jag har svårt för att "sälja" mig själv i en anställningsprocess, jag tänker alltid "nej - men det där klarar inte jag, varför skulle de vilja ha mig, jag är så dålig"... Sen oroar jag mig hela tiden för vad folk tycker och tänker om mig, det är jobbigt. Jag vänder och vrider å varenda litet "problem" som därför blir mycket större på en gång.
    Jag vet inte vad man ska göra. Det är en trist upptäckt det där: att hur trevlig och snäll man än är mot folk så blir man ofta behandlad som skit tillbaka. Jag har börjat tappa tron på mänskligheten, helt ärligt.

• Nettle

jag känner VERKLIGEN igen mig, har alltid varit så, och värre blev det med barn, arbetslöshet och en skitambitiös sambo... men så var jag på en föreläsning som hette "lär dig säga Jag och Nej" som handlade om precis de grejerna. det hjälpte iaf mig att tänka på varför jag hamnat i en sån sits där jag bara ser ner på mig själv. finns en bok som heter samma sak och som föreläsningen var baserad på, har inte läst den med föreläsningen var bra :)

Svar på tråden Mindervärdighetskomplex