• Ina79

Kostrådgivare-lön?

Jag ska läsa till kostrådgivare på distans nu tänkte jag. Men jag kan inte hitta nånting om lönenivåerna. Ni som jobbar som det eller känner nån, vad ligger lönen på ett ungefär?
    Nu bor jag i en liten ort i östergötland och tänkte försöka här först, annars medelstora städer i närheten.

• Svar på tråden Kostrådgivare-lön?
  • Tecken

Ingen aning - men blir lite nyfiken, vilken typ av utbildning är det? Trodde det var dietister som "höll på med" kostrådgivning?

• Ina79

Aaltos optimala hälsa och friskvård är det som håller i det. de finns i upplands väsby och har utbildningen på distans. dietister går väl "ett steg längre" men man kommer långt med att vara kostrådgivare vad jag förstått. Denna utbildning måste man dock betala för själv. Jag har lånat privat.

• pilla82

Hej!

Jag har en kandidatexamen inom friskvård med huvudämnet kost. Min erfarenhet av arbetsmarknaden är att ingen anställer en kostrådgivare. De som arbetar enbart med kost är de som arbetar som dietister, oftast på sjukhus.

Vill man arbeta med kostrådgivning får man vara beredd att arbeta med andra delar också inom ämnet friskvård. Typ på gym eller viktminskningscenter (men då är det mkt sälj oxå)

Eller starta eget! Då får man vara väldigt driven och säljande..men det kan ju gå! Kanke svårt att försörja sig helt på det bara.

Hoppas jag inte grusat dina förhoppningar nu, men ville bara säga att det är en tuff bransch!

Svar på tråden Kostrådgivare-lön?