Kommer mitt barn få en leverfläck (föddes med rött märke)?
Mitt barn föddes med ett rött märke i ansiktet, tror inte att det är sk smultronbett. Kan det vara början till en leverfläck? Ni med barn med födelsemärken, var märket rött från början?
Mitt barn föddes med ett rött märke i ansiktet, tror inte att det är sk smultronbett. Kan det vara början till en leverfläck? Ni med barn med födelsemärken, var märket rött från början?
det kan väl vara storkbett?????
det ska försvinna så småningom..
min son har mellan ögonbrynen, bägge ögonlocken och ett ganska stort i nacken..
är jättevanligt.
du kan ju googla på det, o kika på bilder o jmf?
och hör med bvc om du är orolig.
ps; bvc sa till mig att Inget barn varken föds med leverfläckar eller födelsemärken..
jag hittade Inget på min son heller, däremot har han fått nu mellan 5-6mån nånstans.. en lite större fläck som är ljus ljus brun.. har själv ett liknande fast på armen, hans sitter på bröstet :) ds
Hm: jo jag funderar ju, kollar bilder på nätet o så, men får ingen klarhet. det är inte sånt där rosa märke (storkbett) TROR jag för ett sånt har han också på ögonlocket o i nacken, men å andra sidan så är ju huden tunnare där också. de föddes han med, likaså det här märket som är lite mörkare. anledning till att jag blev orolig för leverfläck var för att min bvs-tant sa att det skulle kunna vara en början till ett födelsemärke. inte så kul att ha ett så synligt i ansiktet.... ganska stort också, för att vara en leverfläck om det nu blir det. kan också vara eldsmärke, o då försvinner inte det röda.
fler med erfarenhet?
Anonym (hm) skrev 2009-12-09 15:01:25 följande:
Lindaha: hur såg det ut från början? i färgen alltså
Anonym (mamman) skrev 2009-12-09 15:58:07 följande:
Vår dotter föddes helt utan märken, efter två dagar fick hon en liten rosaröd prick på kinden som sedan växte och blev både större i diameter och inte längre platt under huden utan bullig. Smultronmärke alltså. Det växte i kanske ett halvår-år och har nu börjat krympa igen (fyller två år snart).
Vår dotter föddes med ett litet blekrosa märke ovanför överläppen, det syns olika mycket beroende på om hon är kall eller varm, om man är ute eller inne. Detta märke har inte ändrats något alls, varken till färg eller storlek. Hon är 13 mån nu..
skånetös: har bvc sagt nåt om vad det kan vara?
Anonym (mamman) skrev 2009-12-09 20:11:40 följande: