• runesthlm

Lös tand

hej min dotter på 6 har fått en lös tand och jag undrar hur ni brukar göra när det har gått ett tag utan att den verkar lossna helt. Försöker ni "hjälpa till" så att den ska lossna eller låter ni det hela gå naturens gång? Dottern är småirriterad över sin lösa tand hela tiden, jobbigt både att äta och borsta tänder...Det skulle underlätta både för henne och oss föräldrar om hon blev av med den, även om det inte känns så kul att "tvinga" ut tanden. Men kanske värt några minuters gråt och gnäll och sen blir allt bra istället för att bara avvakta tills den lossnar av sig själv?

• Svar på tråden Lös tand
  • Tröttmamma

Min 6 åring hjälper till själv. Hon vickar och vrider tills den ramlar ut. Vi har inte fått röra för då kan det göra ont säger hon.
    Uppmuntra henne att jobba på att få ut den själv.

• runesthlm

jo det är nog det bästa...kanske inte att rekommendera att hålla fast henne och göra det lite snabbare...

• norgesessan

Jag hjalp till så länge han ville det, hade inte gjort det med makt...
    Jag uppmanade han att röra på den själv också..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Kodia

Uppmana henne att vicka på den flera gånger om dagen. Min dotter hade en tand som var lös, och samtidigt kom den nya tanden, så den gamla blev aldrig lösare. Efter ett halvår gick vi till tandläkaren, som drog ut den. Hon sa att man kunde dra ut lösa tänder utan att oroa sig, och tipsade om att ta en bit hushållspapper att hålla med, så man får bättre tag.

• BabyJia

Jag har inte hjälpt sonen me hans lösa tänder, utan han har gått å vickat på dem själv så så dem har blivit lösare å lösare. Just nu har han en tand som han "jobbar" me=)

• sunsed1

Hej, hur har det gått med tanden ts? Jag tänkte starta en tråd om det men hittade din gamla. Så hur har det gått? Har ni hjälpt henne? Det är så att min 6 åring verkligen inte gillar att jag hjälper till och kommer nära. Hon får lätt panik, men sen är vi nog båda lika tjurskalliga med mig som övertag så jag ger mig inte.

Anledningen till att jag vill få ut de lösa tänderna är att hon har fått två färdiga vuxentänder och en av de sitter på tvären i tandköttet. Det hände för några månader sen av en olyckshändelse då hon bet i en filt med sin lite lite lös mjölktand och hennes kompis drog i filten och lossade en av mjölktänderna väääldigt mycket så vi fick dra ut den. Dottern blev mest överaskad att första tanden var ute. MEN vuxentanden har vuxit på tvären.

Så jag vill gärna hjälpa henne på traven när tänderna bli tillräckligt lösa så man nästan kan se under dem. För säkerhets skull. Det går inte alltid så bra. Hon får ju panik och bli nästan hysterisk. Bara tanken på det gör henne ont.

Idag tvingade jag faktiskt henne med mina super övertalningar och den 4e tanden är ute. Det känndes dock inte så bra. Vi kämpade nästan i två timmar, Men INTE med tanden, - med övertalningar - att öppa munnen, sluta vrida sig, hålla för munnen. Det enda jag gjorde var att hålla i hushållspappret, titta på henne och övertala henne, gång på gång på gång. Pedagogiska övertalningar och förklaringar, Opedagogiska övertalningar... Inget bet på henne. LIka tjurskaliga båda två, en stor villrådig en och en liten rödgråten en. Litar hon inte på mig? Började fara genom mitt huvud.

När jag var som mest villrådig ringde jag hennes mormor och mostrar så hon fick prata med dem, berätta om sina farhågor och de i sin tur kunde lugna henne. Det gick ju bra. Mormor verkade till och med rörd att hon fick vara med och bringa lite ordning och reda mellan oss.

Efteråt var hon ju fortfarande rädd men svalde rädslan tillräckligt länge så jag fick bra tag och drog innan hon hann pressa tillbaka mina händer.Det kändes att jag tvingade min lilla söta 6 åring att dra ut hennes lösa tand som dinglade där i över 4 veckor nu.

Bara jag fick tag så gick det på 2 sekunder.

Sen var hon lika stolt som alltid när vi lyckas. Det bara att jag verkligen hatar att göra min lillatjej ledsen.... Jag själv bli ledsen... Borde jag ha låtit bli?

• norgesessan

Sunsed, ring en tandläkare och fråga. Hade jag upptäckt att en tand växte fel, och en tandläkare gav klartecken hade jag definitivt gått emot sonens vilja, precis som med mediciner, men hade tandläkaren sagt att det löser sig själv hade jag inte rört tänderna.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Menhir

De första nya tänderna kommer nästan alltid snett, de är ju dubbelt så breda som mjölktänderna de ersätter.

Om mjölktänderan sitter löst så kan man nästan alltid vicka bort dem själv genom att inte vicka lite försiktigt utan TRYCKA den framåt resp bakåt tills det gör lite ont.

Tänderna sitter fast med tusentals små trådar och för varje "tryck" går några av trådarna av (och ännu fler om man kan vrida på tanden) och när alla trådar är av är tanden ute.

Även om tänderna sitter lite snett o vint under barnaåren är det inte mycket man kan göra. Tillväxten av käkarna är stor fram till puberteten och även om tandställning behövs använder man idag oftare "räls" än tidigare och det sätter man oftast inte in förrän i 14-15-årsåldern.

Om de nya tänderna kommer fram bakom och mjölktanden inte ens är lös då är det lika bra att ringa tandläkaren som tar ut mjölktanden. Då kommer nämligen den nya så snett att den inte "äter upp" mjölktandens rot som den ska och mjölktanden lossnar aldrig av sig själv.

Menhir, leg tandläkare

• norgesessan

Ja, sonens nedre framtänder är lite snea, men jag tror dom rättar till sig när han tappar dom brevid och käken växer...
    Framtänderna är raka.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • sunsed1
    Menhir skrev 2010-01-09 13:35:44 följande:
    De första nya tänderna kommer nästan alltid snett, de är ju dubbelt så breda som mjölktänderna de ersätter.Om mjölktänderan sitter löst så kan man nästan alltid vicka bort dem själv genom att inte vicka lite försiktigt utan TRYCKA den framåt resp bakåt tills det gör lite ont. Tänderna sitter fast med tusentals små trådar och för varje "tryck" går några av trådarna av (och ännu fler om man kan vrida på tanden) och när alla trådar är av är tanden ute.Även om tänderna sitter lite snett o vint under barnaåren är det inte mycket man kan göra. Tillväxten av käkarna är stor fram till puberteten och även om tandställning behövs använder man idag oftare "räls" än tidigare och det sätter man oftast inte in förrän i 14-15-årsåldern.Om de nya tänderna kommer fram bakom och mjölktanden inte ens är lös då är det lika bra att ringa tandläkaren som tar ut mjölktanden. Då kommer nämligen den nya så snett att den inte "äter upp" mjölktandens rot som den ska och mjölktanden lossnar aldrig av sig själv.Menhir, leg tandläkare
    Tack!!!
  • bajo

hejejejejejejejjejejejejejejejejejejejeje löken i köket! :d jag äälsksaaaakldnad

• konichiwa

Min sons permanenta tänder växte också ut innan han tappade mjölktänderna. Såg helt galet ut :) Men han vickade ut tänderna själv. Tandläkaren sa att om mjölktänderna inte kom ut på några månader kunde vi komma dit och dra ut dem.

• tulip79

Min son har precis fyllt 6 år. Han har tappat 6 tänder. Han drar/pillar ut dem själv. Vi får inte hjälpa till. Har gått bra hitintills!

Svar på tråden Lös tand