"Grusig" yta på den rena disken
Det blir liksom en "sand-liknande" yta på all min disk.. jag har rengjort filtret men det blir så ändå.. kan man rengöra maskinen på ngt sätt eller vad beror det på.. kan inte se någon synlig smuts iaf..
Det blir liksom en "sand-liknande" yta på all min disk.. jag har rengjort filtret men det blir så ändå.. kan man rengöra maskinen på ngt sätt eller vad beror det på.. kan inte se någon synlig smuts iaf..
Har du fyllt på spolglans?
Jupp. Med största sannolikhet.
Det finns även diskmaskinsrengöring att köpa. Det kan vara bra att köra det ibland.
Kolla att det finns salt i maskinen också.
Ja, diskmaskinssalt. Om det är slut kan det bli grusigt.
Det brukar finnas någon kork till behållaren i botten av diskmaskinen.
Men det där med salt varierar väl om det behövs alls? Beroende på vattnets hårdhet? Kanske? Jag har fått uppfattingen att vi inte behöver salt här för vi har så bra (och mjukt?) vatten...
Vet inte, men vi använder salt, släkt 9 rsp 20 mil härifrån använder salt. Kanske gör några av oss det i onödan
När vårt salt är slut blir disken sämre.
Det är i alla fall värt att testa mot sådana här problem.
Vi brukar köpa på Willys och det kostar inte många kronor. Kommer inte ihåg exakt, men definitivt inte över 20 kr.
vi har samma problem, vi använder både spolglans och salt men ändå blir det grusigt på disken??
Man måste också rengöra filtret då och då! Kolla också att propellern (eller snurrgrejen) roterar ordentligt. Om t.ex. något bestick eller tallrik sticker ner så att den inte kan snurra ordentligt resulterar det i att disken inte blir ren eller grusig.
Har man hårt vatten dvs mycket kalk i vattnet måste man använda salt.Annars blir disken flammig och grusig.Är man osäker på vattnets hårdhet kan man ringa kommunen och fråga.Det är ju bra att veta vattnets hårdhet när man doserar tvättmedlet i tvättmaskinen också.Vi bor på Öland och här är det mycket kalk i vattnet.Får använda nästan dubbelt så mycket tvättmedel här än när vi bodde i Göteborg som har mjukt vatten.
Jag köper vanlig grovsalt utan jod och har i maskinen. Kostar hälften så mycket som diskmaskinsalt och det är precis samma salt...
Vi brukar ha såna där portionsförpackade diskrabletter o då ska det inte behövas salt .
En mer budgetversion är att fylla facket med citronsyra och ättikssprit, och köra den tom på det längsta programmet. Jag hade samma problem, men inte efter det. Löser upp kalk och sånt. Awesome och billigt.
vi åkte och bytte diskmedel till yes istället, hade finish innan, då försvann allt grus.