• ming

Kan man plantera amaryllis utan jord?

Ja, jag undrar alltså helt enkelt om man kan plantera amaryllis utan jord? Alltså om man kan lägga det direkt i mossa eller så?

• Svar på tråden Kan man plantera amaryllis utan jord?
  • versan

JA! Men den blir väldigt ostabil, så risken finns att den välter.
    Allt finns redan i löken så ger du den miniskvätt med vatten/näring så går det hur bra som helst.
    Det funkar även med Hyazinter, Orkideer m,m...

• versan

Men har du en tung kruka så går det ju bra.

• Joico

Ja-a jag har en amarylliskruka! ser ut ungefär som en hyacintkruka men "stoppet" för löken är längre ner

• ming

Men gud vad bra! Då behöver jag inte ha panik för att jag inte har någon jord!

• lillasmilla

Japp! Jag har snott in min i mossa och silvertråd. Sedan stoppat ner den i IKEAs tulpanvas. Superfint! Hyacinter har jag i ölglas med blomgele´i. Ser ut som is! =)

• versan
    lillasmilla skrev 2009-12-09 20:54:33 följande:
    Japp! Jag har snott in min i mossa och silvertråd. Sedan stoppat ner den i IKEAs tulpanvas. Superfint! Hyacinter har jag i ölglas med blomgele´i. Ser ut som is! =)
    Det är supersnyggt.
  • versan
    ming skrev 2009-12-09 20:54:09 följande:
    Men gud vad bra! Då behöver jag inte ha panik för att jag inte har någon jord!
    Hehe... Nopp!
    Men kom i håg Mycket vatten ger låååånga stjälkar.
  • ming

Japp, jag vet att man inte ska övervattna! Så långt är jag med (eller ja, det stod på paketet iaf)!
    Men om jag planterar dem nu, hinner de komma innan jul? (Förmodligen inte, antar jag......... )

• versan
    ming skrev 2009-12-09 21:53:42 följande:
    Japp, jag vet att man inte ska övervattna! Så långt är jag med (eller ja, det stod på paketet iaf)! Men om jag planterar dem nu, hinner de komma innan jul? (Förmodligen inte, antar jag......... )
    Förmodligen inte.
    För att dom ska hinna till jul så måste du redan nu se Gröna små blad. & gärna att knoppen tittar fram från löken.

Om löken är helt brun utan gröna blad så kommer dom förmodligen tidigast i Mitten -slutet Januari.

Om löken är helt brun Inga gröna blad så måste den få lite extra vatten till rötterna håll därför mossan fuktigt från början.
  • ming

En av dem har en pytteliten grön knopp eller vad man ska säga, som sticker fram ur löken. Kanske 1cm. Tar det så lång tid för dem att blomma? Nu ångrar jag verkligen att jag inte satte dem när jag köpte dem för typ tre veckor sen.

• versan
    ming skrev 2009-12-09 22:11:39 följande:
    En av dem har en pytteliten grön knopp eller vad man ska säga, som sticker fram ur löken. Kanske 1cm. Tar det så lång tid för dem att blomma? Nu ångrar jag verkligen att jag inte satte dem när jag köpte dem för typ tre veckor sen.
    Åhh! Shit vad synd att du inte gjorde det.
    Men ge den värme & fuktigt så kommer den snart... så fort den kan.
  • Analoga

Apropå att övervattna; vad innebär det? Har en amaryllis som håller på att slå ut nu, vill absolut försöka undvika att stjälken blir lång och ranglig så jag har vattnat ytterst lite bara någon gång per vecka. Ändå har den skjutit en aning i höjden, men är det risk att den torkar ut om jag vattnar ändå mindre?

• ming
    Analoga skrev 2009-12-09 22:26:35 följande:
    Apropå att övervattna; vad innebär det? Har en amaryllis som håller på att slå ut nu, vill absolut försöka undvika att stjälken blir lång och ranglig så jag har vattnat ytterst lite bara någon gång per vecka. Ändå har den skjutit en aning i höjden, men är det risk att den torkar ut om jag vattnar ändå mindre?
    Jag fattade det som att man bara skulle låta den torka ut mellan vattningarna.

Nu står mina lökar i vatten tills imorgon iaf! Sen sätter jag dem i mossan!
  • lillasmilla

Ställ dem varmt, så kommer de nog snart ska du se! =)

• versan
    Analoga skrev 2009-12-09 22:26:35 följande:
    Man ska inte smådutta med vatten när man planterat en amaryllis.
    Om den blir för lång så har det med vattning och temperatur att göra.
    När man driver upp den ska man plantera den i bra blomjord,
    så att 1/3 löken är ovan jord och ställa varmt.
    Man vattnar igenom den då
    men sedan vattnar man inte (om den nu inte blir helt torr, förstås)
    förrän blomknoppen syns.
    Sedan vattnar man lite då och då, inte för mycket, och ställer den svalare och mycket ljust, så drar stjälken förhoppningsvis inte upp så mycket.
    När blommorna börjar öppna sig vattnar man normalt igen.

Man kan även plantera den i en amaryllis glas men då krävs det att man ger näring i vattnet.
    DET SOM ÄR VIKTIGT ÄR: Det ska endast vara rötterna som når till vattnet men inte löken för om löken når ner till vattnet så kan den börja ruttna om du har otur. Om det redan har hänt! Så kan man låta den torka och plantera i jord med sand i. Kanske den gör nya rötter sedan.
  • ming

Nu skiter jag i det och har köpt vanliga hyacinter istället. Jag får väl ta dem nästa år istället... Alltså januari. Jag hade ju egentligen tänkt göra ett blomarrangemang med hyacinterna och amaryllisarna, men sätter dem nog i ett eget istället.

• ming
    lillasmilla skrev 2009-12-09 20:54:33 följande:
    Förresten, var köper du sån blomgelé? Jag har sett det på bild och det är ju väldigt fint!
  • lillasmilla
    ming skrev 2009-12-12 16:31:52 följande:
    Förresten, var köper du sån blomgelé? Jag har sett det på bild och det är ju väldigt fint!
    På min vanliga blomshop (florist, inte plantagen eller liknande) kostar typ 50spänn för en pytteliten påse, MEN det blir massor när det svällt! =) Supersnabbt och enkelt pynt! Tänk bara på attskölja rötterna väl, annars blir det inte så snyggt som man tänkt sig... Lyck till!
Svar på tråden Kan man plantera amaryllis utan jord?