Kan man plantera amaryllis utan jord?
Ja, jag undrar alltså helt enkelt om man kan plantera amaryllis utan jord? Alltså om man kan lägga det direkt i mossa eller så?
Ja, jag undrar alltså helt enkelt om man kan plantera amaryllis utan jord? Alltså om man kan lägga det direkt i mossa eller så?
JA! Men den blir väldigt ostabil, så risken finns att den välter.
Allt finns redan i löken så ger du den miniskvätt med vatten/näring så går det hur bra som helst.
Det funkar även med Hyazinter, Orkideer m,m...
Men har du en tung kruka så går det ju bra.
Ja-a jag har en amarylliskruka! ser ut ungefär som en hyacintkruka men "stoppet" för löken är längre ner
Men gud vad bra! Då behöver jag inte ha panik för att jag inte har någon jord!
Japp! Jag har snott in min i mossa och silvertråd. Sedan stoppat ner den i IKEAs tulpanvas. Superfint! Hyacinter har jag i ölglas med blomgele´i. Ser ut som is! =)
Japp, jag vet att man inte ska övervattna! Så långt är jag med (eller ja, det stod på paketet iaf)!
Men om jag planterar dem nu, hinner de komma innan jul? (Förmodligen inte, antar jag......... )
En av dem har en pytteliten grön knopp eller vad man ska säga, som sticker fram ur löken. Kanske 1cm. Tar det så lång tid för dem att blomma? Nu ångrar jag verkligen att jag inte satte dem när jag köpte dem för typ tre veckor sen.
Apropå att övervattna; vad innebär det? Har en amaryllis som håller på att slå ut nu, vill absolut försöka undvika att stjälken blir lång och ranglig så jag har vattnat ytterst lite bara någon gång per vecka. Ändå har den skjutit en aning i höjden, men är det risk att den torkar ut om jag vattnar ändå mindre?
Ställ dem varmt, så kommer de nog snart ska du se! =)
Nu skiter jag i det och har köpt vanliga hyacinter istället. Jag får väl ta dem nästa år istället... Alltså januari. Jag hade ju egentligen tänkt göra ett blomarrangemang med hyacinterna och amaryllisarna, men sätter dem nog i ett eget istället.