• Anonym

Hur olagligt är det att läsa någons mail?

Jag har, som tur är, lösenordet till mitt ex e-mailkonto. Sen separationen har han varit väldigt sur på mig.
    Jag hittade ett mail som han postat till en handläggare på familjerätten, där han påstår saker om mig som är fullständigt osanna. Det är ganska grova saker han anklagar mig för.
    Han har nu också anmält mig till Soc och i deras anmälan står ännu fler saker som bara är ren lögn.

Jag funderar nu på att polisanmäla honom för förtal, jag vill verkligen markera att detta han gjort mig INTE är ok. Men hälften av uppgifterna "vet" jag ju inte om, eftersom jag tjuvläst dem i ett mail. Eller hur olagligt är det att läsa andras mail? Inte lika illa som förtal? Kan det vara värt att ta med de uppgifterna jag läst i mailet också?

• Svar på tråden Hur olagligt är det att läsa någons mail?
  • Lizzyy

kanske dags att tala med en jurist, som du fullständigt kan sätta in i fallet. Det är mitt råd.

• Anonym

Vet inte hur olagligt det är och om det ens blir ett straff men det är jävligt kränkande om inte annat.

• Anonym
    Lizzyy skrev 2009-12-09 22:18:46 följande:
    kanske dags att tala med en jurist, som du fullständigt kan sätta in i fallet. Det är mitt råd.
    Jag har varit i kontakt med en jurist, hon säger att förtal sällan väcker allmänt åtal tyvärr.
    Men jag överväger ändå att försöka för det är ett fult spel han kör, och det är, som anonym skrev, kränkande. Många av uppgifterna kan jag också motbevisa.
  • paron
    Anonym skrev 2009-12-09 22:31:17 följande:
    Jag har varit i kontakt med en jurist, hon säger att förtal sällan väcker allmänt åtal tyvärr.Men jag överväger ändå att försöka för det är ett fult spel han kör, och det är, som anonym skrev, kränkande. Många av uppgifterna kan jag också motbevisa.
    Fast anonym menade nog att det var kränkande att läsa andras mail.
  • Anonym
    paron skrev 2009-12-09 23:22:07 följande:
    Fast anonym menade nog att det var kränkande att läsa andras mail.
    Jaha ok
    Ja, det är kränkande. Men nu är det så att han ägnar sig åt allvarligt förtal om MIG. Så jag är tacksam för att jag har tillgång till hans maillösenord.

Ok- kränkande- men hur olagligt är det? Lösenordet har jag fått av honom men han måste ha glömt bort det.
  • Cremo

Är inte det bästa att bara göra sig beredd och vara redo med motbevis när dessa saker kommer upp på möte eller förhandling? Då kommer han ju att stå där med lång näsa och lögner som inte fungerade.

Då riskerar du själv ingenting rent brottsligt, menar jag.

• Anonym
    Cremo skrev 2009-12-09 23:36:29 följande:
    Är inte det bästa att bara göra sig beredd och vara redo med motbevis när dessa saker kommer upp på möte eller förhandling? Då kommer han ju att stå där med lång näsa och lögner som inte fungerade. Då riskerar du själv ingenting rent brottsligt, menar jag.
    Bra poäng.
    Det är bara det att det är en rad olika lögner, hälften (de saftigaste och värsta) står i mailet och andra hälften i anmälan till Socialtjänsten...
  • Anonym (hååhååjaja)

Jag vet inte om det är brottsligt, men det är fruktansvärt lågt och omoraliskt, och du inkräktar på hans privatliv trots att han skriver illa om dig.

Nu finns det ju alltid 2 sanningar av allting, och han kan faktiskt ha upplevt situationen precis som han skriver, och då har han sin fulla rätt att uttrycka sin version.

Jag tycker du ska sluta läsa hans mail genast, annars kan du ju ge honom fri tillgång till din e-post, bara för rättvisans skull, så kan ju han bedöma sanningshalten i dina mail...

• Anonym (hååhååjaja)

så här står det i brottsbalken:

brottsbalken
    4 kap. 7-9c§ dataintrång och ofredande

8§ Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller telemeddelande, döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år.

9c§ Den som i annat fall än som sägs i 8 och 9 §§ olovligen bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling eller olovligen ändrar, utplånar, blockerar eller i register för in en sådan uppgift döms för dataintrång till böter eller fängelse i högst två år. Detsamma gäller den som olovligen genom någon annan liknande åtgärd allvarligt stör eller hindrar användningen av en sådan uppgift.

• The Man

Anonym (hååhååjaja) skrev 2009-12-10 00:06:13 följande:

så här står det i brottsbalken:brottsbalken 4 kap. 7-9c§ dataintrång och ofredande8§ Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller telemeddelande, döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år. 9c§ Den som i annat fall än som sägs i 8 och 9 §§ olovligen bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling eller olovligen ändrar, utplånar, blockerar eller i register för in en sådan uppgift döms för dataintrång till böter eller fängelse i högst två år. Detsamma gäller den som olovligen genom någon annan liknande åtgärd allvarligt stör eller hindrar användningen av en sådan uppgift.
    Och brottet "Förtal" kan som mest ge böter, medan brottet "Förolämpning" (som skulle kunna kallas en allvarligare form av förtal) kan ge böter eller som mest fängelse upp till 6 månader.

Att läsa andras mail kan alltså ge ett avsevärt hårdare straff än att förtala eller förolämpa någon!
Svar på tråden Hur olagligt är det att läsa någons mail?