• UpptagetNick

18 månader, utvecklingsfas?

Är det en utvecklingsfas vid 18 mån? Har läst det nånstans, men det står ingenting om den som det gör med faserna upp till 1 år
    Har en son som är helt förbytt om nätterna och gnäller sönder oss på dagarna. Han har knappt pratat nånting hittills, men senaste veckan har detkommit vissa klockrena ord och sen bara massa jibbrisch som verkar vara seriösa försök att skapa ord!
    Kan det vara att pratet är på G och han därför sover så himla dåligt?

Det är alltid lättare att härda ut sömnbrist om man vet vad det kan bero på!

• Svar på tråden 18 månader, utvecklingsfas?
  • Girlymom

Hej, min son är 22 månader och har varit orolig på nätterna ett tag. Har din pojke börjat på förskolan nygligen? Massor av intryck att ta in, som bearbetas under sömnen. Det är rätt tufft just under natten, man blir ju störd i sin sömn och trött.

Annars tror jag att barn går igenom olika faser, det är ju så mycket som utvecklas på kort tid också :)

• UpptagetNick
    Girlymom skrev 2009-12-09 22:42:43 följande:
    Hej, min son är 22 månader och har varit orolig på nätterna ett tag. Har din pojke börjat på förskolan nygligen? Massor av intryck att ta in, som bearbetas under sömnen. Det är rätt tufft just under natten, man blir ju störd i sin sömn och trött. Annars tror jag att barn går igenom olika faser, det är ju så mycket som utvecklas på kort tid också :)
    Det var 4 månader sedan han började på förskolan så det borde inte vara det! Men sant som du säger, faser och utveckling kommer ju på löpande band för dom små.....så jobbigt när man inte kan hjälpa! Ingen höjdare för honom heller att inte få sova ordentligt
  • Girlymom

Nej, usch. Jag förstår hur du känner, hoppas att det snart blir bättre. Det ska bli trevligt när dom kan börja tala om vad som är fel, så man slipper oroa sig :)

• Miffy

Min kille på 20 månader har också precis börjat med ord som bubblar upp, något nytt varje dag. Han sover inte illa, men strular på andra sätt.
    Min tolkning är att det, förutom den nya värld som öppnar sig i och med språket och gör dem förvirrade, är att han dessutom är väldigt frustrerad över att han förstår så mycket, men inte kan kommunicera allt ännu! Kan säkert ge uttryck i sömnen, vet man ju själv om ngt är jobbigt på jobbet tex...

Svar på tråden 18 månader, utvecklingsfas?