• Girlymom

åksjuk pojke

Min son blir oerhört åksjuk när vi åker buss och bil. Det är jätte jobbigt då vi måste åka längre sträckor, han kräks ofta! Har någon tips på hur det kan lindras, finns det åksjukepiller för små barn?

• Svar på tråden åksjuk pojke
  • Stårschan

Receptfri åksjukemedicin är från fem år, men efter samrådan med läkare kan de få redan tidigare. Något som brukar fungera på mindre barn är åksjukearmband som man köper på apoteket. Det är elastiska band som har en knapp som trycker lite mot handleden, som en sorts akupressur. Men om detta är ett stort problem tycker jag absolut att du ska uppsäka läkare och be om hjälp, för pojkens skull. Det är inte roligt att vara åksjuk...

Stolt över att vara moraltant!
  • Shmone

Alla mina tre barn på 2, 4 och 5 år blir lätt åksjuka. Minstingen spyr som en katt redan efter några enstaka kilometer. Tack och lov har vi en vardag där vi sällan behöver åka nånstans. Vi har inte heller någon bil. Det gör å andra sidan det mer komplicerat eftersom man inte gärna vill att barnen ska kräkas i bussen.

Men vi har fått åksjukepiller utskrivet till dem.. En del läkare ger inte gärna det till småbarn. Men vi lyckades få det. Och det gör att vi nu vågar ta bussen o hälsa på mina föräldrar som bor drygt en mil bort ibland. Innan kunde vi knappt göra det.

En tråkig bieffekt är att många blir dåsiga av åksjukepiller.. men hellre att dom sover sig igenom resan än att dom kräks sig genom den säger då jag.

• Stårschan
    Shmone skrev 2009-12-10 08:31:38 följande:
    Alla mina tre barn på 2, 4 och 5 år blir lätt åksjuka. Minstingen spyr som en katt redan efter några enstaka kilometer. Tack och lov har vi en vardag där vi sällan behöver åka nånstans. Vi har inte heller någon bil. Det gör å andra sidan det mer komplicerat eftersom man inte gärna vill att barnen ska kräkas i bussen.Men vi har fått åksjukepiller utskrivet till dem.. En del läkare ger inte gärna det till småbarn. Men vi lyckades få det. Och det gör att vi nu vågar ta bussen o hälsa på mina föräldrar som bor drygt en mil bort ibland. Innan kunde vi knappt göra det.En tråkig bieffekt är att många blir dåsiga av åksjukepiller.. men hellre att dom sover sig igenom resan än att dom kräks sig genom den säger då jag.
    Jag hade faktiskt önskat att mina barn skulle bli dåsiga av åksjukemedicinen, efterson vi ganska ofta åker riktigt långt. Det skulle vara skönt för dem att få sova.
  • Shmone
    Stårschan skrev 2009-12-10 08:36:10 följande:
    Jag hade faktiskt önskat att mina barn skulle bli dåsiga av åksjukemedicinen, efterson vi ganska ofta åker riktigt långt. Det skulle vara skönt för dem att få sova.
    Jo det är såklart en fördel när man åker långt.. Mindre kul när man bara ska till mormor o morfar en mil bort o kommer fram med tre zombies. Men det går ju över efter nån timma.
  • Buddha74

Jag har hört att man ska sätta ett plåster över naveln på barn som blir åksjuka(eller vuxna). Det ska tydligen hjälpa. Jag kan inte förstå varför... men mammas jobbarkompis har haft problem med sina barn i flera år. Hon fick tips om att sätta ett vanligt plåster över naveln och det hjälpte. Åksjuka har inte varit ett problem sen dess.

Ser att andra skrivit om det om man googlar det.
    Kan ju kanske vara värt att testa om man har stora problem med åkskjuka.

• Stårschan
    Buddha74 skrev 2009-12-10 08:58:59 följande:
    Jag har hört att man ska sätta ett plåster över naveln på barn som blir åksjuka(eller vuxna). Det ska tydligen hjälpa. Jag kan inte förstå varför... men mammas jobbarkompis har haft problem med sina barn i flera år. Hon fick tips om att sätta ett vanligt plåster över naveln och det hjälpte. Åksjuka har inte varit ett problem sen dess.Ser att andra skrivit om det om man googlar det.Kan ju kanske vara värt att testa om man har stora problem med åkskjuka.
    Jag tror att jag ska testa på mig själv först innan jag testar på barnen. Men det lät som ett festligt trick!
  • UpsyDaisy

Vill bara säga att min dotter lider också av åksjuka. Det räcker med mycket korta sträckor. Hon är 3 år gammal och hon mår jättedåligt och gråter och vrider sig varje gång vi åker bil eller buss.

• Anne69

Vi har en 1½åring som kaskadkräks bara man kör runt kvarteret.....så vi har i princip slutat åka bil. Ibland måste man dock och då har vi förberett oss genom att strippa bilbarnstolen o klä den med plastad frotte o handdukar. Vi klär dessutom på barnet haklapp o lägger plastad frotte i knät. Ännu är hon nämligen för lite för att kunna säga till o kräkas i något. För långresorna har vi nu också fått Lergigan utskrivet. Det ges egentligen bara till barn över 2 år pga risk för allergisk reaktion. Men vår tjej har klarat det fint. Hon blir inte dåsigare än annars, hon sover för övrigt rätt ofta i bilen. Men vi ger det sparsamt, det är ju en sorts sömnmedel - så det är inte utan att man känner sig skeptisk!

• Shmone

Faktiskt väldigt väldigt skönt att läsa att det finns fler som har problem... för jag har typ känt mig ensammast i hela världen med att ha åksjuka barn som man inte tar sig nånstans med. Jag tycker alla man känner åker en massa o deras barn klarar det kanonfint. Men det finns ju uppenbarligen fler.

Anne69 - börjar hon inte gråta hysteriskt innan hon kräks? Det har våra gjort i den åldern. Låter jättejobbigt att hon mår dåligt av SÅ korta sträckor.

Tacka vettja barnvagn o långpromenader med den.. det är grejer det. :)

• Elsiemaxollemamman

Jag förstår dig. Min 4-åring blir lätt åksjuk och kräks rätt mycket. Men han bryr sig inte, dock gör systern, 6 år, det. Det syns. Hon vändersig bort och byter smatals ämne.. Han tar åksjuke piller ibland, funkar också IBLAND.

Fattar
Svar på tråden åksjuk pojke