• Tintins mamma

Problem med magen?

Hej!
    Jag har kostaterad endometrios och för tillfället en stor cysta på 6 cm och två små på 2 cm var som sitter vid äggstockarna. Har fått Provera för att stoppa tillväxt vilket har fungerat ok.

Mitt stora problem är min mage och jag har under snart ett års tid dragits med ihållande diarre och ibland blödningar från tarmen. Min läkare är tveksam till att så rejäla magproblem kan vara orsakad av endometrios. Min fråga är, någon annan som har har haft sådana symptom av endometrios och har ni kunnat få hjälp på något sätt?

Har nu blivit remitterad till mag och tarm för att kontrollera magen så jag inte har en dubbeldiagnos. Alternativet är annars, enligt min läkare, att operera bort livmoder och äggstockar då min endometrios är så utspridd. Någon som har erfarenhete av det?

Är så i valet och kvalet.... orkar inte leva med denna mage....men vet inte vad jag ska göra./ Emma

• Svar på tråden Problem med magen?
  • Vilhelms mamma

Ja, jag har opererat bort 30 cm av tjocktarm och ändtarm pga endo. Har haft stomi pga detta. Känner igen mig i beskrivningen långvariga magproblem och blödningar från tarmen. Lång tråkig historia.. ( fast med "lyckligt slut"..)
    Har så dålig erfarenhet av sjukvården och deras okunnighet kring endometrios. Vill inte skriva så ingående här men inboxa gärna till mig så ska jag berätta mer.

• korfu08

Var och tog prover för mina magproblem idag och jag kan knappt äta nåt med fett i och i bland får jag enorma smärtor och har endo, så jag får se om det kan vara denna som gör så att det blir såhär.

• MingTian

Hej,

det här kanske är helt irrelevant men jag har också haft problem med magen som jag trott var endosymtom (har definitivt endo). Det är min tjocktarm som spökat, när det kom ned något i den fick jag jättejobbig smärta som kändes ungefär som endovärk. Helt av en tillfällighet slutade jag äta gluten (läs vete) och problemet försvann. Nu äter jag bara glutenfritt och mår hur bra som helst. Utom när jag testat och fått återfall som ett brev på posten ca 12 timmar efteråt.

Har ingen aning om varför det är så här. Är kollad för glutenallergi tidigare utan utslag och har haft slang ned i magen som konstaterat att tunntarmen är intakt.

Kanske värt att pröva att skippa gluten?

• Tintins mamma

Tack för tipset om gluten - det är helt klart värt att pröva! Hur går det för dig Korfu08, fått några svar på dina prover. Själv var jag och lämnade åtta rör med blod för alla möjliga tester idag, hoppas de hittar någon förklaring....

• korfu08

Hej Jag har inte fått något svar än, men nu är det julstängt på mottagningen där jag går, men värken kommer så fort jag äter nåt med fett i och läkaren vill att jag går upp en sådär 6 kg och det är svårt att göra det i mitt fall utan att äta nåt med fett i.

Vill en dag ha ett syskon till vår dotter, men behöver gå upp i vikt, stressa mindre vilket det blir nu i jan då jag börjar nytt jobb och sen är jag inte purpurung heller. Vet inte om åldern betyder nåt, när man har dessa problem.

• MingTian

Tintins mamma och korfu08,

håller just på att läsa en bok som tar upp de symtom ni båda nämnt i den här tråden. Den heter "Endometriosis, A key to healing and fertility through nutrition" av Dian Shepperson Mills.

Boken går, som kanske framgår av titeln, ut på att man ska få grepp om sina symtom genom att äta rätt och framförallt undvika det som gör en sjuk. Av det jag läst är den mitt i prick vad gäller mina problem så jag kan verkligen rekommendera den.

Jag har för övrigt i perioder också haft problem med fett. Numera grillar och kokar jag allt så jag vet inte om det är så fortfarande.

• korfu08

Kanske skulle man ta och läsa den, problemet är att jag är så smal och behöver fet mat. Men tack för tipset.

• korfu08

HAr ont, efter att ätit lite god nyårsmat,och lite chips. Jag kan inte sova. Min mage krånglar på det mesta.

• Tintins mamma

Usch vad jobbigt - så tröttsamt att ha ont! Hoppas det snart blir bättre! Mitt kommer och går under dagen, som magknip med lös mage. Ska helt klart köpa och läsa boken som rekomenderades ovan, hoppas och försöker tro på en friskare morgondag... så Gott Nytt År tilll er alla!

• korfu08

Mitt onda kommer mest vid tiden för mens och ägglossning, men äter p piller och skall inte ha ägglossning och av fet mat, men proverna jag tog visade inte nåt. Så jag känner mig förrvirrad och det är jobbigt.

Svar på tråden Problem med magen?