• kalmar brud

Vad har ni på julbordet?

Tänkte kolla vad folk har på sina julbord...

Doppar ni i grytan ? När?

Vi doppar grytan lille julafton (23 december) och då äter vi även köttbullar, prinskorv. Sill MM

• Svar på tråden Vad har ni på julbordet?
  • Birgitta2

Lillejulafton är det knäckemacka med nygriljerad skinka som gäller. Inget annat.

På julbordet, på julafton, finns: skinka, lax, sill, potatis, ägghalvor med rom, köttbullar, prinskorv, brysselkål, kalvsylta. På juldagen fixar vi normalt en jansson och lite tillbehör.

I år är jag själv på julen så det blir en jultallrik för mig. Dottern jobbar, och sonen bor inte här, så det blir bara jag och djuren.

• Lenilus

Det här var ju lite roligt!

Vi har aldrig haft dopp i grytan, men vi brukar ha julskinka, olika sorters sill, rökt och gravad lax med hovmästarsås, ägghalvor med räkor & majonäs/rom, matjesill, rödbetssallad, julsylta, julkorv, Jansson, gubbröra med kavring, prinskorv, köttbullar, sillsallad. Sen har det smugit sig in lite nyare mattraditioner hos oss, eftersom en del av oss varit vegetarianer och en del inte gillat fisk, tex så har vi numer alltid rotfruktsgratäng, kräftströmming och Carlsson som är en variant på Jansson, fast med köttfärs istället för fisk.

Lutfisk har vi alltid ätit på annandagen när jag var yngre och bodde hemma, men numer blir det inte så, vi brukar äta rester från julbordet och det tycker jag är härligt! Älskar julmat! :)

• Lapplandspärlan

Skinka, prinskorv, köttbullar, gravad och rökt lax, potatis, sill (mammas hemmagjorda vitlökssill mumma ) ägghalvor, sylta, röbetsallad, mimosasallad, senap, äppelmos, ris a la malta (familjens special) mm...
    Har säkert glömt en massa!
    Vi har aldrig gillat lutfisk, janssons, dopp i grytan, grisfötter osv...

Nu har jag och sambon snart 2 egna barn och precis köpt hus så nästa år kommer vi börja fira jul hemma hos oss och då får vi skapa egna traditioner!

• SeTa

Vi har:
    Skinka,
    köttbullar,
    prinskorv,
    patè,
    sill,
    stekt inlagd strömming,
    lax,
    kålrotslåda,
    jansson,
    potatisgratäng,
    rödbetssallad,
    sylta,
    julost,
    och säkert nått mer.

Inget dopp i grytan och på lillejulafton provsmakar vi självklart skinkan!

• Zenobia

Inlagd sill
    Dill sill
    Senapssill
    Gräddfil med gräslök till sillen
    Rökt&gravad lax
    Varmrökt lax
    Hovmästarsås
    Ägg
    Skinka
    Köttbullar
    Rödbetssallad