• grynet80

Mjölkfri efterrätt på julafton

Jag bhöver lite tips och inspiration på en mjölkfri efterrätt.
    Vi brukar ha pepparkakscheesecake men i år tänkte jag göra samma till alla så mjölkallergikern ska kunna äta samma sak.

Någon som har något bra tips??

• Svar på tråden Mjölkfri efterrätt på julafton
  • Repris

Men kan du inte använda laktosfria produkter och göra cheesecaken ändå?

Annars skulle jag föreslå nåt fruktigt, typ fruktsallad med vit choklad som man gratinerar i ugnen.

• grynet80

Nej, det fungerar tyvärr inte efterson hon inte tål laktos..

• grynet80

Eller jag kommer inte på något bra som ersätter philadelphiaost rättare sagt.

• Pallas

Risalamalta (hur stavar man?) på Oatlys havredryck och -"grädde", kanske?

• grynet80

Nja, Pallas det går nog inte hem här..

• Pallas

Du kan använda Creamy Spread från Tofuline istf Philadelfia.

• grynet80

Ok, pallas det är lika bra? Man har ju ingen riktig koll när man kan äta vanligt själv.. Förresten, tror de det blir mycket smakskillnad om man använder oatly grädde?

Annnan, det räcker inte med att det är laktosfritt, det måste vara havre eller soja produkter.

• Pallas

Mitt tips är att "provbaka" innan, så du vet om det är ätligt. Det är alltid svårt att veta när man använder ersättningsprodukter. Oatlys "grädde" är ganska söt i sig själv, vi har använt den till matlagning och sånt. Vi tycker all mat har blivit god med deras produkter.

• grynet80

Ja det kan jag göra.. Hon kan äta go green grädden, tror du det blir bättre smak med den? Tack för hjälpen förresten!

• lokisse

ungsbakade äplen fylda med mandelmassa och kanel och honung mmmmmm

Difficile est saturam non scribere
  • Pallas

Till efterrätt skulle jag satsa på havregrädden.

lokisse: det lät jättegott!

• grynet80

Lokisse, det lät gott och juligt!

Ok, tack Pallas!!

Champange, varförnågot??

• Champagne

Vingelé är vin+gelatin och så petar man ner valfria bär. Här är ett recept, tyvärr på norska tror jag, men det är en bra bild där . http://www.freiahjemmekonditori.no/freiahjemmekonditori/page?siteid=freiahjemmekonditori-prd&locale=nono1&PagecRef=590

Gino är en italiensk dessert, där man lägger valfria bär och frukter i en form/folie och så river man choklad över och låter det gratineras i ugnen. Supergott!!!

http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.RecipeServlet?c=4&p=r4b&id=5430

• Vroooooom

www.allergimat.com finns en del recept för bland annat mjölkproteinallergiker.
    Kolla där

Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
  • lokisse
    Pallas skrev 2009-12-10 15:29:48 följande:
    Till efterrätt skulle jag satsa på havregrädden.lokisse: det lät jättegott!
    Enormt enkel efterrätt. Tag ett äpple per person, kärna ur det med en urkärnare och proppa ner mandelmassa som du spetsat med kanel i hålet efter kärnhuset ringla över homung. In i 175-200°C i 20-30 minuter (lite beroende på äpplesort)
    Difficile est saturam non scribere
  • Miralicia

Det går väl att göra typ cheesecake-variant ändå ä'ven om det ska vara mjölkfritt. Botten av pepparkakor (mjölkfria såna naturligtvis då) och mjölkfritt margarin och sen pannacotta på havregrädde eller kokosmjölk som smaksatts med lite pepparkakskryddor eller pressad citron och rivet citronskal istället för philadelphiaost mm som cheesecakefyllning.

Svar på tråden Mjölkfri efterrätt på julafton