• Anonym (frustrerad)

Hjälp!

Jag och min sambo har varit tillsamman i fem år och jag älskar honom djupt men vi har vissa problem. Till att börja med så är det sexlivet som strejkar och det beror på mig. Jag fick nästan direkt i vårt förhållande en sjukdom som heter vestibulit som gör att det är väldigt smärtsamt att ha sex så vi hade knappt sex under en väldigt lång period och vi bråkade om det hela tiden och min sambo tjatade oavbrutet på mig om sex och jag ville till slut inte ens försöka för jag tyckte att det var så jobbigt. För två år sen födde jag en son och för ungefär ett år sen blev jag fri från sjukdomen men jag har fortfarande noll sexlust och är så förbenat trött på allt tjat och det är nästan så att att jag får äckelkänslor och mår dåligt om jag märker att min sambo vill ha sex eller pratar om det, vilket han gör hela tiden. Jag vet inte vad jag ska göra för jag fårstår ju att detta är jobbigt för honom också samtidigt som jag såklart vill känna lust igen och känner mig som en gammal frigid tant pga detta. Börjar må riktigt dåligt över det här.

• Svar på tråden Hjälp!
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det verkar som om ni fastnat i negativa mönster när det gäller ert sexliv. Detta blir verkligen ett stort problem för er och jag tror att ni behöver hjälp utifrån för att lösa det. Under tiden du led av vestibulit blev det mycket bråk och tjat om sex, skriver du. Det tyder på att det var svårt för er att prata om problemen på ett bra sätt och jag tror inte att ni förstod varandras olika situationer. Även om ni fortfarande har problem så är det positivt att ni båda kämpar för er relation men på olika sätt. Din sambo vill säkert visa dig kärlek genom sex och du önskar att du hade lust. Ta vara på det positiva och sök hjälp. Jag tänker i första hand på sexologiska mottagningen där ni kan få hjälp med hur ni skall få igång sexlivet successivt. Ni kan också vända er till familjerådgivningen i hemkommunen.
    Hälsningar
    Gerd

• Anonym (frustrerad)

Tack för svaret. Jag är gravid i v 15 och funderar lite på om man ska ta tag i problemen nu eller vänta till bebis är ute. Många utan mina problem har ju svårt med sexlivet under graviditeten så är det lönt att kontakta mottagningen redan nu?

• Gerd parterapeuten

Hej!
    Det är nog inte bästa läge att ta tag i att bygga upp sexlivet under graviditeten. Jag tror mer på att söka hjälp för att få er relation i övrigt att fungera bättre. Då menar jag ert sätt att samarbeta, kommunicera, uttrycka känslor och behov, ta gemensamt ansvar för era barn och ert föräldraskap. Detta kan ni mycket väl göra under graviditeten. Det blir en investering i er relation som ni kommer att ha nytta av när nästa barn är fött och då kan det bli lättare med ert sexliv också.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Hjälp!