• jentho

kokat torrt.

Hur tusan gör man när man klantat till det och torrkokat i kastrullen?
    Virrpannan jag stängde av morötterna, när nästa barn skulle ha välling tänkte jag javisstja, måste stänga av plattan och satte igång den istället.
    Kände hur det började lukta skunk i kåken och sprang ut i köket för att se kolsvarta fastbrända bitar i kastrullen.
    Har aldrig hänt förut så nu undrar jag om det går att få bort med nåt fiffigt knep eller om det bara är att kasta kastrullen.

• Svar på tråden kokat torrt.
  • Lilla My i Finland

Lägg hett vatten och diskmedel i kastrullen och låt den ligga i blöt några timmar. Sen diskar du som vanligt och skrapar med en sockerbit det som du inte får löst med att diska. Detta gäller ifall det är en rostfri kastrull, alltså en utan teflonbeläggning...

• Miew

Prova med sockerbitar, det brukar jag göra när jag bränt kastruller. Det funkar jättebra.

• jentho

Ok, tack så mycket, ska testa det!!

• fabri

Funkar det inte kan du testa med tvättmedel. Häll i vatten och lite tvättmedel och låt det koka en stund (se upp så du inte kokar torrt igen bara )

• allt eller inget

Svinto är en bra vän i dessa lägen...

• Miss Daisy

Hur gör man med sockerbitarna? Löser man upp dem i vattnet eller använder man dem att skrubba med? Skulle vilja ha lite instruktioner...

• jentho
    fabri skrev 2009-12-10 17:20:20 följande:
    Funkar det inte kan du testa med tvättmedel. Häll i vatten och lite tvättmedel och låt det koka en stund (se upp så du inte kokar torrt igen bara )
    Hihi, ska testa det om sockret inte funkar
  • jentho

allt eller inget skrev 2009-12-10 18:55:11 följande:

Svinto är en bra vän i dessa lägen...
    Japp, hade ingen hemma tyvärr, skall allt inhandlas nästa resa till affären!!
  • Lilla My i Finland

För att använda sockerbitar så bör kastrullen vara lite fuktig. Då är det bara att gnugga med sockerbiten där var det fastbrända är. Fungerar också på spisplattorna då något har kokat över.

Svar på tråden kokat torrt.