Bästa recept på plankstek
Jag och min sambo ska förlova oss i morgon. Vi ska bara vara hemma och ha det mysigt!! Så jag tänkte att jag skulle överraska honom med en god middag! Och plankstek har jag aldrig gjort förut! Har du något bra recept??
Jag och min sambo ska förlova oss i morgon. Vi ska bara vara hemma och ha det mysigt!! Så jag tänkte att jag skulle överraska honom med en god middag! Och plankstek har jag aldrig gjort förut! Har du något bra recept??
Jag gör mos med ett ägg, mjölk och smör i.
Salt peppar och italiensk salladskrydda.
Spritsar det runt plankorna.
Steker Entrecote lite lätt, de går ju färdigt i ugnen sen, med salt och peppar bara.
Lägg mitt på plankan.
Ta 3-4 sparrisar och linda 1-2 skivor bacon runt mitten på dem och lågg diagonalt över köttet.
En halv tomat i hörnet som med fördel saltas lite på.
En riktigt god Bearnaise klickas på och in i ugnen på grill funktionen så moset får lite färg. Då tillagas bacon och såsen blir jättegod och blandas med köttsaft.
Mums!!!
Grattis till förlovningen!
Till två pers:
Koka ca 7oo g potatis
(ställ in plankorna i ugnen, och sätt ugnen på 275 grader)
Gör mos på potatisen tillsammans med 2 äggulor, 2 msk smör 2 msk rapsolja ev lite salt och peppar
(nu borde värmen på ugnen kommit upp, ta ut plankorna. När moset svalnat lite, så lägg/spritsa det runt plankorna)
Stek 4 skivor bacon lite lätt (vi tycker det blir lite godare då) och linda in 25g haricots vertes i varje skiva.
Salta och dra några varv på pepparkvarnen över köttbitarna (ryggbitt, entrecot.. ca 200g per pers)Stek köttet på 8:an i 3 min, vänd på köttet och stek 3 min till.
lägg köttbiten på plankan, och en bacon linda på vardera sida av köttbiten samt en tomathalva (eller två) på plankan (om man gillar varm tomat).
Sätt in plankorna i ugnen tills moset fått fin färg
Gör såsen (bearnaissås eller grönpepparsås). Häll på plankorna just innan servering.
Gick det bra med middagen????