• Kattfabriken

För lågt TSH-värde???

Jag är gravid i vecka 12 och fick idag reda på att mitt TSH-värde är för lågt 0,12. Vad innebär detta? Är det farligt för barnet? För mig? Jag har fått en läkartid om 1 vecka.
    Jag mår väldigt dåligt då jag kräks konstant. Har legat på sjukhus i 3 dagar och fått dropp då jag hade elektrolytrubbningar och Ketonuri. Jag äter Lergigan och Pyridoxin mot illamåendet och det hjälper fast jag är totalt däckad istället.

Men nu är jag orolig för TSH-värdet. Är det någon som kan förklara för mig vad det innebär med för lågt TSH-värde?

Tacksam för svar

• Svar på tråden För lågt TSH-värde???
  • Mayko

Hej!

TSH är det hormon som kontrollerar utsöndringen av sköldkörtelhormon (T3, T4). TSH utsöndras av hjärnan och nivån är beroende av hur hög nivå av T3/T4 man har. Om du har höga nivåer av T3/T4 kommer TSH sjunka och om du har låga nivåer kommer TSH stiga för att stimulera utsöndringen. Sköldkörtelhormonerna reglerar vår ämnesomsättning. För höga nivåer leder till överstimulering s k hyperthyreos och för låga nivåer leder till understimulering s k hypotyreos.

Om man har hyperthyreos kommer alltså T3 och T4 att stiga och TSH sjunka (som det gjort i ditt fall). Är nivåerna allt för höga får man olika sorters symtom t ex svettningar, hjärtklappning, högt blodtryck, irritabilitet m.m. Men det är inte säkert att de är påverkade, så innan du börjar oroa dig låt doktorn ta om proverna och kontrollera T3 och T4 också. Även om det inte är så ofta så kan labprover visa fel, så innan du grubblar för mkt måste man vara säker på att allt stämmer.

Hoppas att allt ordnar sig och att proverna är alldeles normala!
    /Mayko

Svar på tråden För lågt TSH-värde???