• Anonym (frågande)

Normalt gällande blodtryck?

Jag har ett vanligt blodtryck på ca 125/75. Har dock betydligt lägre nattetid. Vissa dagar har jag dock ett blodtryck som mesta dels ligger det istället lågt större delen av dagen kring 105/60-65 & andra dagar kan jag istället ligga på gränsen till högt ca 130-140/80-90! Tillägas bör väl dock att vid de lägre tyrcket g´har jag oftast en rätt låg aktivitet... men det skulle ju innebära att ajg låg på min "normala" vilo blodtryck... Hm... Så skulle man fråga mig om jag har högt elelr lågt blodtryck vet ajg ej vad jag ska fråga.

Tror oxå jag får blodtrycks fall ibland då jag legat länge i sängen och håller på att somna.

Har försökt att förkladessa fenomen för läkare men blir inte riktigt tagen på allvar - utan allt viftas bort med att det nog är ångest.

Kanske har det att göra med att jag länge har haft ångest och varit stressad och orolig - bränt ut mig kanske? Elelr kan man ha det så här och det är ett normal tillstånd?

• Svar på tråden Normalt gällande blodtryck?
  • Anonym (Sara)

Jag tycker det ser ut som helt normala värden. Det är normalt att blodtrycket går upp och ned under dagen, i samband med aktiviteter/vila. Men jag undrar hur det kommer sig att du har sån stenkoll på dina värden? Har du mätt det själv?

• Anonym (frågande)

Sara :
    Tack för svar - alltid skönt att höra andra tycka att man låter rätt normal

Jo, varför jag mätt trycket - för att jag har kännt mig lite yrslig och så - så köpte jag en godkänd blodtrycksmätare. + att alltid hos läkaren har ajg typ 140/85 - vilket jag trodde inte stämde med verkligheten! Vet att yrseln och annat kan ha med ångest, spänningar etc att göra oxå.

Men det jag tycker är konstigt är vad är då mitt normalblodtryck?! Folk som säger t ex 120/70 har ju det generellt som viloblodtryck - men mitt viloblodtryck varierar ju väldigt - så vad säger man då?

• Anonym (Sara)

Till att börja med: Sluta mät så ofta. Du kommer att få olika siffror varje gång, siffror som inte spelar någon roll. Om mätaren är godkänd, så bör det finnas instruktioner för hur ska ta ett optimalt blodtryck (t ex vila en stund innan, inte korsa benen, sitta eller ligga ned osv osv).

Det finns något som heter "vitrocksblodtryck"; det är nämligen vanligt att folks blodtryck ökar då läkaren tar det (jämfört med då de själva eller dsk tar det).

• Anonym

Varför kollar du ditt blodtryck på det där viset? Vad är syftet med det? Letar du efter sjukdomar, hypokondrisk? Finns en annan tråd om detta, kanske du som startat den med? där troligen en läkare gick in och gav mkt tydliga och bra svar.

• Anonym (läkare)

Värderna du skriver om är jättebra! Du låter som en fullt normalt fungerande person. Blodtrycket ska variera! Du behöver inte ha en siffra på ditt trycka att säga. Folk som säger sitt blodtryck hugger till med ett sorts medelvärde, eller har bara mätt en gång/kommer bara ihåg ett värde. Du behöver absolut inte oroa dig över ditt tryck! Jag är "blodtrycksdoktor" och diskuterar blodtryck med folk varje dag.

• Anonym (läkare)

Och det där som händer när du ska somna...är det att du känner att du är på väg att falla och att du rycker till...på ett ungefär? Jag blev bara så nyfiken...

• Eisa

Låter som ett normalt varierande blodtryck. Låter precis som mitt eget faktiskt.

• Anonym (hm)

äter du normalt då?

man kan få yrsel av för lågt blodsocker med och få s.k blodsockerfall!!!!

ditt bt är jättenormalt och räknas inte som högt!
    för att ett bt ska räknas som högt ska det vara ÖVER 140/90...

man kan "lura" mätaren genom att slappna av (sittandes) och andas djupt och jättesakta.. då sjunker trycket.. ;)
    tro mig jag har testat!;)

• Anonym (frågande)

Tack för bra svar :_)

Måste tillägaga att ibland då jag uppmäter lågt blodtryck så kan jag ha en puls på runt 85-90. & andra gg då puls ligger runt 65 kan jag ha blodtryck på 130/85. Omvänt liksom - men så kan det kanske vara. Men så kan det kanske oxå vara?

Absolut jag är jätte orolig av mig - säkert på gräns till hypokondrisk. Har haft det stressigt och tufft ett bra tag - men blivit bättre och hittat en del metoder för att må bättre. Sover dock ofta dåligt och har gjort det länge. Vaknar oxå ofta på natten och får smått panik. Blivit en ond cirkel - svårt att veta om jag har ångest för att jag sover dåligt elelr sover dåligt för att jag har ångest - men det är kanske lite av varje. Förstått att blodtryck och puls kan påverkas av dålig sömn och ångest - men e väl rädd att det på ngt sätt stört det hela mer permanent.

Mäter ej blodtrycket ofta men haft en mätare nu ngr veckor och kollat flera gg speciellt på helgen då jag varit hemma.

Var hittar jag den andra tråden?

Jo, när jag ska somna - svårt att beskriva hur det känns - det varierar lite - ibland som om jag ska trilla, ibland svajar jag till - svårt att komma ihåg då jag är nästan sovande. Skrämmer mig och så sätter jag mig upp och då kommer ofta hjärtklappning.

• Anonym (läkare)

Anonym (frågande) skrev 2009-12-11 18:05:56 följande:

Jo, när jag ska somna - svårt att beskriva hur det känns - det varierar lite - ibland som om jag ska trilla, ibland svajar jag till - svårt att komma ihåg då jag är nästan sovande. Skrämmer mig och så sätter jag mig upp och då kommer ofta hjärtklappning.
    Det låter som att det kan vara det som heter hypnagoga fenomen som du har, eller hypnagoga ryckningar. Det finns också hypnagoga hallucinationer. Du kan googla på det. Det är inte farligt, men obehagligt.

Den där känslan av att falla och vakna med ett sorts ryck beror på att muskelspänningen faller snabbt och att hjärnan då reagerar med en sorts korrigeringsreflex och signallerar till musklerna att spänna sig igen. I vaket upprätt tillstånd håller hjärnan hela tiden reda på att rätt muskler är lagom spända så att vi håller balansen men korrigeringen är så diskret och kontinuerlig att vi inget märker. När vi somnar in snabbt och muskelspänningen faller snabbt kan hjärnan liksom komma på sig själv med att inte ha kontroll (vilket den ju just då inte ska ha heller) och " i panik" slå på aktiviteten igen. Om du förstår hur jag menar. Då kommer den där obehagskänslan inkluderande pulsstegring, och reagerar du på den "rädslereaktionen" och blir rädd för att det är farligt så blir du ännu räddare... ond cirkel.

Det låter som att det är dags att sluta fundera på ditt blodtryck och din puls. Allt verkar normalt.
Svar på tråden Normalt gällande blodtryck?