Måste man ha pco bara för att man har blåsor på äggstockarna?
Som rubriken lyder!
Måste man ha pco bara för att man har blåstor på äggstockarna?
Jag har blåsor men inget annat symptom.
Någon som vet?
Som rubriken lyder!
Måste man ha pco bara för att man har blåstor på äggstockarna?
Jag har blåsor men inget annat symptom.
Någon som vet?
Vad har läkare sagt till dig?
Alla har blåsor/folliklar som det ska bildas ägg i. Vid PCO/S har alla blåsor/folliklar/ cystor (cysta betyder blåsa) en storlek, max 8 mm, blir inte större tillbakabildas från den storleken, och är minst 10-12 eller fler per äggsock.
Den som har PCO-äggstockar samt oergelbudnen eller utebliven mens och påverkade homonnivåer, 2 av dessa tre sytom ger PCO/S.
Ser att Liselotte redan svarat, ville bara säga att det är precis det som jag blivit förklarad ocksa. 2 av 3 symptom ska du ha för att fa diagnosen PCO. Har du tagit blodprov?
Om kroppen någon gång dröjer innen mens kommer så behöver det ej vara PCO. kanske är det något annat tillfälligt problem. Utebliven men s kan man få av andra orsaker med. Du vet att du inte är gravid?
Ring och boka läkartid om du är orolig ofta bättre ett få en förklaring än att gå och tänka på vad man kan ha eller inte , tankar kan göra att det blir känslomässigt jobbigare.
ja fast blodprover kan vara normala fast att det är PCO. PGA kvinnan kan ha hormoner som ligger högt eller lågt men nromalt.
Jag skulle rekomendera att i alla fall ta blodproverna så är det gjort... som sagt; de behöver inte visa något men...
Man kan ha s.k. PCO-äggstockar utan andra bekymmer (tror mig ha läst att uppskattningsvis 25% av kvinnor har sk PCO-äggstockar såsom de syns vid kliniska VUL, men dessa har alltså absolut inte alla PCOs)
Men jag kan ha fel