• Anonym

Är det bra att äta mycket fibrer om man vill gå ner i vikt?

tex mycket linfrön.

• Svar på tråden Är det bra att äta mycket fibrer om man vill gå ner i vikt?
  • Anonym

Ja, men t.ex hela linfrön passerar hela genom magen för människan kan inte smälta dom.
    Äter du mycket fibrer så måste du också dricka mycket vatten (ca 2 l/dag) annars blir du förstoppad, och räkna med att du kommer att bli lite hård i magen innan den har vant sig.

Fibrer är långa kedjor med kolhydrat-bindningar medan t.ex vitt socker bara har en eller ingen bindnig.
    Därför går vitt socker väldigt kvickt ut i blodet och ger en blodsockertopp, mer insulinproduktion och en djup dal där du känner dig hungrig snabbt igen.
    Fibrer tar lång tid att dela i kroppen och tas långsamt upp i blodet, därför får du ett jämnt blodsocker och känner dig mätt längre.

Fibrer sväller även och binder till sig slagg och gifter och hjälper magen att jobba och rensa ut. Dina tänder gillar också fibrer mer än vitt socker.

Det är inte bara vitt socker som är kasst utan allt raffinerat och vitt som t.ex jasminris, vitt mjöl, snabbmakaroner, vetebullar, kakor, halvfabrikat m.m.
    Prova att byt ut all pasta mot fullkornspasta, byt allt bröd mot fullkornsbröd med minst 10gram/100gram fibrer, ät hellre rotfrukter än ris och pasta. Prova havre eller bovetegröt till frukost och ät mycket frukt och grönsaker varje dag.
    Ät också bra fetter som finns i avokado, lax, makrill, frön, nötter och olivolja istället för grädde, smör, bacon m.m.

Om du gör det så kommer du att känna dig behagligt mätt länge och du kommer inte att bli sugen på att äta mellan måltiderna, dessutom om man äter såhär så kan man äta väldigt stora portioner och ändå gå ner i vikt.

Lycka till!

• Anonym

Tack för ditt svar
    Jag tänkte äta fil med hela linfrön i till frukost. Är det en bra frukost.
    och sen bya ut all pasta mot fullkorn samt brödet.
    Dricker vannen gör jag väldigt mycket ändå så där är det inga problem.

Jag är även hopplöst sockerberoende, blir deppad om jag inte äter socker. Kan fibrerna göra det lättare att avstå från socker?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-12-10 21:55:23 följande:
    Tack för ditt svar Jag tänkte äta fil med hela linfrön i till frukost. Är det en bra frukost. och sen bya ut all pasta mot fullkorn samt brödet. Dricker vannen gör jag väldigt mycket ändå så där är det inga problem. Jag är även hopplöst sockerberoende, blir deppad om jag inte äter socker. Kan fibrerna göra det lättare att avstå från socker?
    Ok, låter bra. Men jag tycker inte att fil med linfrön räcker som en frukost där du ska klara dig ända till lunch utan att bli sötsugen :(
    Är du inte hungrig på morgonen? En orsak kan vara att du äter för mycket och sent på kvällen?
    Prova att lägga till en skiva grovt bröd med ex rökt skinka eller ägg på och gärna lite havre i filen tillsammans med linfrö och några russin (så får du i dig lite naturligt socker).

Absolut kan fibrerna hjälpa dig att trappa ner på sockersuget, men du får nog göra det sakta men säkert så att du inte tar dig "återfall".
    Byt ut läsk mot ört-té med en tesked honung, godis mot torkad frukt, nötter och mörk choklad, lite i taget inte allt på en gång så tror jag att du kan lyckas om du verkligen vill.

Beroende på hur lång du är och hur mycket du rör dig så kan man räkna ut hur många kalorier du ska få i dig /dag för att nå din idealvikt och stanna där. T.ex jag som är ca 160 cm och ganska stillasittande ska äta 2000 kalorier/dag för att varken gå upp eller ner i vikt. (En påse chips innehåller ca 600 kalorier!)
Svar på tråden Är det bra att äta mycket fibrer om man vill gå ner i vikt?