Är det bra att äta mycket fibrer om man vill gå ner i vikt?
tex mycket linfrön.
tex mycket linfrön.
Ja, men t.ex hela linfrön passerar hela genom magen för människan kan inte smälta dom.
Äter du mycket fibrer så måste du också dricka mycket vatten (ca 2 l/dag) annars blir du förstoppad, och räkna med att du kommer att bli lite hård i magen innan den har vant sig.
Fibrer är långa kedjor med kolhydrat-bindningar medan t.ex vitt socker bara har en eller ingen bindnig.
Därför går vitt socker väldigt kvickt ut i blodet och ger en blodsockertopp, mer insulinproduktion och en djup dal där du känner dig hungrig snabbt igen.
Fibrer tar lång tid att dela i kroppen och tas långsamt upp i blodet, därför får du ett jämnt blodsocker och känner dig mätt längre.
Fibrer sväller även och binder till sig slagg och gifter och hjälper magen att jobba och rensa ut. Dina tänder gillar också fibrer mer än vitt socker.
Det är inte bara vitt socker som är kasst utan allt raffinerat och vitt som t.ex jasminris, vitt mjöl, snabbmakaroner, vetebullar, kakor, halvfabrikat m.m.
Prova att byt ut all pasta mot fullkornspasta, byt allt bröd mot fullkornsbröd med minst 10gram/100gram fibrer, ät hellre rotfrukter än ris och pasta. Prova havre eller bovetegröt till frukost och ät mycket frukt och grönsaker varje dag.
Ät också bra fetter som finns i avokado, lax, makrill, frön, nötter och olivolja istället för grädde, smör, bacon m.m.
Om du gör det så kommer du att känna dig behagligt mätt länge och du kommer inte att bli sugen på att äta mellan måltiderna, dessutom om man äter såhär så kan man äta väldigt stora portioner och ändå gå ner i vikt.
Lycka till!
Tack för ditt svar
Jag tänkte äta fil med hela linfrön i till frukost. Är det en bra frukost.
och sen bya ut all pasta mot fullkorn samt brödet.
Dricker vannen gör jag väldigt mycket ändå så där är det inga problem.
Jag är även hopplöst sockerberoende, blir deppad om jag inte äter socker. Kan fibrerna göra det lättare att avstå från socker?