• MammatillAxel

Frostbitna/rödmosiga kinder, vad smörjar ni in era kottar med?

Just som frågan lyder skulle jag vilja veta vad ni smörjar in era små kottar med nu såhär i vintertid?
    Min lille kille sover mkt ute i vagnen och blir alldeles frostbiten och rödmosig om kinderna, så jag behöver tips på någon salva el kräm som återfuktar och dämpar lite. De blir ju så torra också. Vad använder ni?

• Svar på tråden Frostbitna/rödmosiga kinder, vad smörjar ni in era kottar med?
  • elisch

Jag använder miniderm som är fuktgivande på kvällen och hemma efter att jag har tvättat honom i ansiktet. Ska vi gå ut och det är kallt så tar jag Idomin som är mer skyddande.

• pp08

Det finns även en vattenfri creme att köpa, bra på riktig kallar dagar. Använder den själv vid skidåkning.

"Ultra" creme. Vattenfri hudcreme.

Är som den klassiska Nivea cremen men vattenfri (och i vit burk). Använder man en creme som innehåller vatten kan man få värre frost/kyl skador.
    Finns att köpa i större butiker som COOP Extra eller Forum, Ica Kvantum etc.

• Goffer

Jag använder en vattenfri aloe vera kräm. Perfekt till röda kinder, röda rumpor och torra läppar, mm

• Muminski

Smörj för allt i världen inte barnen INNAN ni går ut! Det kan leda till frostskador.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Strumpan08

Använder Weleda "Wheater and wind creme", vattenfri med honung och bivax, luktar ljuvligt och är lätt att smeta på. Eftersom den är vattenfri kan man smörja på precis innan man går ut också. 55 kr för en liten men otroligt dryg tub, köpes på hälsokost eler åhlens

• Delfinen

..skönt å läsa att fler bebbar får sådana kinder. Jag har undrat om jag plågat min lilla. Hon är varm på hela kroppen men hur man än gör blir hon ju kall i ansiktet ibland.

• elisch
    pp08 skrev 2009-12-10 21:59:38 följande:
    Det finns även en vattenfri creme att köpa, bra på riktig kallar dagar. Använder den själv vid skidåkning."Ultra" creme. Vattenfri hudcreme.Är som den klassiska Nivea cremen men vattenfri (och i vit burk). Använder man en creme som innehåller vatten kan man få värre frost/kyl skador.Finns att köpa i större butiker som COOP Extra eller Forum, Ica Kvantum etc.
    Tänk på att alla de där krämerna är parfymerade. Det skulle inte jag använda till en liten bebis...
  • elisch

Och sen är det faktiskt så att det är tvärtom när det gäller vattenfria krämer. För man svettas via ansiktet hela tiden, även om det är kallt. Och då ifall du har en kräm utan vatten så täpper den till porerna och gör så att din hud inte kan andas. Fukten blir då kvar där under...

Däremot ska man välja en fet kräm med mindre vatten i, men inte helt utan

• Gotte grisen

Den bästa salvan är Ceridal från apoteket. Den innehåller inget vatten och man kan använda den även vid flera minusgrader och den är helt parfymfri.

• cicci85
    Strumpan08 skrev 2009-12-10 22:18:24 följande:
    Använder Weleda "Wheater and wind creme", vattenfri med honung och bivax, luktar ljuvligt och är lätt att smeta på. Eftersom den är vattenfri kan man smörja på precis innan man går ut också. 55 kr för en liten men otroligt dryg tub, köpes på hälsokost eler åhlens
    Jag köpte den på Coop Forum i veckan och den verkar bra. Den verkar inte svida heller!
  • Snart vår tur
    elisch skrev 2009-12-11 08:02:56 följande:
    Och sen är det faktiskt så att det är tvärtom när det gäller vattenfria krämer. För man svettas via ansiktet hela tiden, även om det är kallt. Och då ifall du har en kräm utan vatten så täpper den till porerna och gör så att din hud inte kan andas. Fukten blir då kvar där under...Däremot ska man välja en fet kräm med mindre vatten i, men inte helt utan
    Weledas kräm täpper inte till, utan huden kan andas.

Jag älskar vind-väderkrämen från Weleda. Endast naturliga ingredienser o billig!
  • Kajak

Vi använder idomin, vi smörjer barnen på kvällar då dom ska sova, sen förösker vi inte tvätta dom så mycket om ansikte, nästa bara munnen då dom ska ut.

Speciellt på morgonen då vi äter frukost tillsammans sen går vi ut till dagis.
    Sen på dagis försöker dom oxå inte tvätta barn så mycket men barn som dom fick tvätta ansikte så mycket får vara inne ett stund medan de barn som inte behövs tvätta ansikte får vara ute direkt om dom vill eller ha sagostund först.

• MammatillAxel

Tack för alla svar!
    Nu ska jag ta med lilleman på en liten promenad till hälsokosten och köpa Weledas kräm "Weather and wind creme". Två av er har skrivt så positivt om den så jag ska testa den och se om vi kan få bukt på de römosiga kinderna snart!

• Hagi

ceridal är den bästa krämen mot nare o så.....helt oslagbar...apoteket!

• Emmylou

Locobase Repair från Apoteket tycker jag är klart bäst! Innehåller inte parfym, konserveringsmedel eller färgämnen. Tvättar av sonens ansikte & smörjer på kvällen, då klarar han sig bra på kalla promenader under dagen. Funkar jättebra på mina torra händer också.

• Hedda78

Gotte grisen skrev 2009-12-11 08:13:30 följande:

Den bästa salvan är Ceridal från apoteket. Den innehåller inget vatten och man kan använda den även vid flera minusgrader och den är helt parfymfri.
    Håller med Ceridal är jättebra eftersom den inte innehåller nåt vatten. Brukar användas av skidåkare och andra som är ute mycket i blåst och minusgrader.
  • BlommyNess12

Klöwer Vaselin. Det är vattenfritt.

• Hedda78

Ett tillägg till inlägget ovan. Jag har även provat Weledas kräm, men Ceridal vinner. Ceridal smakar inte heller något om barnet råkar få in det i munnen.

Svar på tråden Frostbitna/rödmosiga kinder, vad smörjar ni in era kottar med?